نفوذ کاری و رانت پیمانکاران نیروی انسانی

یک کارشناس حوزه کار در ارتباط چگونگی شکل‌گیری فعالیت گسترده شرکت‌های پیمانکار نیروی انسانی گفت: پیمانکاران با ورود به جامعه کارگری و فعالیت در بسیاری از حوزه‌های مختلف تولید و بازار کار کشور، با بدست آوردن نفوذ کاری، از رانت ایجاد شده در زمینه‌های مختلف برای حضور در کارهای پروژه‌ای و حتی مستمر استفاده می‌کنند.

ناصر چمنی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در خصوص تعیین تکلیف قراردادهای کار و تفکیک کارهای مستمر و دائم از کارهای موقت و پروژه‌ای، بر اساس تبصره ۲ ماده قانون کار، باید آیین‌نامه کارهای مستمر و دائم با هم‌اندیشی نمایندگان جامعه کارگری توسط وزیر کار تدوین و ارائه شده و وضعیت این کارها توسط هیات وزیران مشخص شود تا شاهد ساماندهی وضعیت قراردادهای کارگری باشیم.

وی اضافه کرد: در ارتباط با فعالیت پیمانکاران نیروی انسانی که به صورت گسترده در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در حال فعالیت هستند و تمام نیروی کار در اختیار آنها را کارگران قراردادی تشکیل می‌دهند، موضوع ابطال دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری که شکل‌دهنده قراردادهای گسترده کارگری است باید مورد رسیدگی قرار گرفته و بستر ایجاد قراردادهای دائم برای کارهای با ماهیت مستمر شکل گیرد.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: با حذف قراردادهای موقت کار، زمینه برای ادامه فعالیت پیمانکاران نیروی انسانی وجود نخواهد داشت و به مرور حذف پیمانکاران نیروی انسانی از چرخه تولید و خدمات نیز اتفاق می‌افتد.

وی گفت: حضور پیمانکاران در پروژه‌ها با مدت مشخص است که معنا پیدا می‌کند و از لحاظ قانونی شکل قابل قبولی خواهد داشت و فعالیت این بخش در قالب کارهای با ماهیت دائم در زمینه‌های تولید و خدمات قابل دفاع نیست و تاثیر مثبتی در چرخه کار نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه فعالیت شرکت‌های پیمانکاری علاوه بر اینکه اثربخشی مثبت خاصی در کارها ایجاد نمی‌کند، بلکه موجب شکل‌گیری تبعیض و تضییع حقوق نیروی کار نیز می‌شود، بیان کرد: حذف پیمانکاران از چرخه بازار کار برخلاف اظهارات برخی فعالان تولید، کار سختی نیست و با اقدامات قانونی قابل رسیدگی است و می‌توان در مدت زمان مشخصی و با سیاستگذاری درست و در جهت حمایت از نیروی کار و تولید، بازگشت امنیت شغلی به جامعه کار و حذف شرکت‌های پیمانکار را شاهد خواهیم بود.

  

کد خبر: 31253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =