دیابت و فشارخون، بیشترین علت ازکارافتادگی

معاون طب کار، پیشگیری و کمیسیون‌های پزشکی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، شایع‌ترین بیماری‌ را که منجر به ازکارافتادگی می‌شود، بیماری دیابت و فشارخون و عوارض بعدی این دو بیماری برشمرد به گونه‌ای که در سال ۹۹ علت ازکارافتادگی حدود ۱۱ هزار کارگر ناشی از این دو بیماری بوده است.

دکتر مازیار ایکانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به پژوهش تأمین‌اجتماعی که در سال ۹۹ انجام شده است، افزود: یافته‌ها حاکی از آن است که شایع‌ترین بیماری که منجر به ازکارافتادگی در حوزه کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی می‌شود، بیماری دیابت و فشار خون و عوارض ثانویه و ثالثیه این دو بیماری است. به بیان دیگر، شایع‌ترین علت بیماری که منجر به سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی کلیه می‌شود در اثر فشار خون و دیابت ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال ۹۹ در بررسی وضعیت ازکارافتاگی حدود ۱۱ هزار کارگر در کمیسیون‌ها، معلوم شد که بیشترین عامل این رخداد، مربوط به دو بیماری دیابت و فشارخون بود و آمار حوادث شغلی که منجر به ازکارافتادگی می‌شود، رقم کمتری داشت.

معاون طب کار تامین‌اجتماعی گفت: میزان حوادث شغلی که منجر به ازکارافتادگی شده بود، زیر ۶۶ درصد بود که آن هم ازکارافتادگی جزئی را شامل می‌شد که با غرامت دستمزد، پرداخت شده است.

ایکانی تصریح کرد: سازمان برای کنترل این بیماری‌ها و سایر بیماری‌های مزمن برنامه‌ریزی مناسبی را در مراکز ملکی خویش انجام داده است؛ همچنین در حوزه خانه‌های بهداشت کارگری نیز پیشگیری از بیماری‌ها محور توجه قرار دارد تا ان‌شاءالله روند ازکارافتادگی جامعه شریف کارگران در طی ۳۰ سال خدمت صادقانه آنها کاهش یابد و به این ترتیب دسترسی به هدف نهایی که داشتن یک بازنشسته سالم و تحویل یک سالمند سالم به جامعه است، فراهم شود.

نقش طب‌کار در کاهش هزینه‌ها

 وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز نگاه پیشگیرانه در سازمان حاکم شده است، افزود: اگر در خانه‌های بهداشت کارگری نیز بتوانیم یک بیمار دیابتی یا فشارخونی را به موقع شناسایی کنیم، از عوارض ثانویه و ثالثیه بیماری که هزینه‌های سنگینی را بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر و نظام سلامت می‌گذارد، جلوگیری می‌کنیم.

کد خبر: 33218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =