۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 34345

نقش اثرگذار رسانه‌ها در تحقق مطالبات کارگری

ناصر چمنی، فعال و کارشناس حوزه کارگری
نقش اثرگذار رسانه‌ها در تحقق مطالبات کارگری

یکی از انتظاراتی که در ارتباط با فعالان حوزه رسانه وجود دارد، این است که تحولات و شرایط موجود در بخش‌های مرتبط با کار و تولید از طریق آنها به صورت کاملاً اثرگذار به مسئولان رسانده شود.

جهان امروز ما به نوعی دنیای اطلاع‌رسانی در خصوص مسائل مختلف است و تمامی تحولات موجود در حوزه‌های مختلف از جمله رویدادها و مسائل حوزه کار و تولید و مشکلات مرتبط با جامعه کارگری در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم و مدیران و مسئولان قرار می‌گیرد و یکی از اساسی‌ترین مسیرهای آگاهی‌بخشی به مخاطبان در واقع، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های فعال در بخش‌های مختلف است.

باید گفت که درپی آگاهی ایجاد شده ناشی از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها به مخاطبان است که بخشی از مسائل و مشکلات مطرح شده مورد بررسی و بازبینی مسئولان قرار می‌گیرد و مخاطبان از بوجود آمدن این شرایط منتفع می‌شوند و در این مسیر، قدرت تفکر و قلم رسانه‌ها و خبرنگاران حرفه‌ای و بی طرف در پوشش رویدادهای حوزه کار و تولید و اخبار وقایع مرتبط با کارگران و کارفرمایان است که گام مهمی در مسیر حل مسائل به حساب می‌آید.

آگاهی‌بخشی در حوزه کارگری با توجه به جمعیت گسترده فعالان این بخش از درجه اهمیت بالاتری نیز برخوردار است و باید توجه داشت که جامعه کارگران در کشور دارای تریبون نیستند و این رسانه‌های عمومی و نیز رسانه‌های تخصصی فعال در حوزه های مرتبط با کار و تولید و روابط کار هستند که به نوعی می‌توانند دغدغه‌های کارگران را پوشش دهند.

رسانه‌هایی مانند سایت آتیه آنلاین که با رویکرد اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در حوزه‌های رفاه، تامین اجتماعی و کار و تولید و همچنین در خصوص مسائل مرتبط با کارگران و کارفرمایان فعال هستند و پوشش رویدادها، مشکلات و دغدغه‌های فعالان روابط کار را در دستور کار دارند، می‌توانند نقش بسیار اثرگذاری در تامین اهداف جامعه کار داشته باشند.

جای امیدواری است که فعالان، کارشناسان و مسئولان اتحادیه‌ها، تشکلات و اصناف مختلف کارگری از طریق رسانه‌های فعال در حوزه کار به بیان دیدگاه‌ها و راهکارهای حل مسائل می‌پردازند و از مسیر نشریات آنلاین و مکتوب است که بخش مهمی از مطالبات جامعه کار و تولید پیگیری و حاصل به نتیجه مطلوب می‌شود.

یکی از مواردی که می‌توان در بین بسیاری از موضوعات مطرح شده جامعه کار که از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است مثال زد، در راستای مطالبات کارگران در خصوص تزریق واکسن کرونا است که در قالب گزارشات و گفت‌وگوهای مسئولان اتحادیه‌ها و تشکلات جامعه کارگری، این بخش از جامعه در اولویت واکسن قرار گرفتند.

البته گفتنی است که در همه موارد مرتبط با کارگران، آگاهی بخشی رسانه‌ها تاثیرگذاری‌های خاص خود را داشته است و بخش قابل توجهی از معضلات حوزه کار با قرار گرفتن در این مسیر مرتفع شده است.

یکی از مشخصه‌های بازر آتیه آنلاین و مجموعه خبری موسسه آتیه در بین جامعه کارگری این است که تشکلات و اتحادیه‌های کارگری، این رسانه را بدلیل هماهنگی و قرابت‌های فکری و نوع نگاه به رویدادهای خبری مرتبط با حوزه کار، از بدنه جامعه کارگری می‌دانند و این دیدگاه متقابل در ارتباط با تحولات جامعه کار بین این رسانه و کارگران وجود دارد.

 درک جامع خبرنگار تخصصی حوزه کار در قالب رسانه‌های فعال در این راستا از رویدادها و تحولات جاری مرتبط با اشتغال و تولید و چگونگی انتقال اخبار و اطلاعات در قالب مصاحبه‌ها و گزارشات مختلف است که می‌تواند شرایط بهتری را در خروجی خبری مرتبط موجب شود و طبیعتاً اثرگذاری این اطلاع‌رسانی بیشتر خواهد شد.

باید به این نکته نیز اشاره داشت که در شرایط خاص جامعه کارگری و مشکلات فراوان در حوزه‌های اشتغال، تامین معیشت، دستمزد و امنیت شغلی، رسانه‌ها در قالب رسالت‌های خبری در راستای تحقق اهداف و مطالبات کارگران فعالیت می‌کنند و این موضوع جای تقدیر دارد.

کد خبر: 34345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =