ضرورت انسجام صنایع فرهنگی، پژوهشی و رسانه‌ای

ضرورت دارد تمامی‌ صنایع فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی و رسانه‌ای موجود در سازمان تامین اجتماعی به یک انسجام در هم‌افزایی، همگرایی و پاسخگویی برای تحقق اهداف فرهنگی اجتماعی و تعامل سازمان پایبند باشند تا اثربخشی لازم در ساختار و عملیات به وجود آید.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین‌اجتماعی حاصل مشارکت کارگر، کارفرما و دولت است و ماهیت و اساس شکل‌گیری این سازمان، مبتنی بر مشارکت، تعامل، تفاهم، همگرایی و هم‌افزایی کارگران، کارفرمایان و دولت بوده است. به گفته مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی، از این منظر باید نگاه فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی این سازمان و تعامل همه‌جانبه با شرکای اجتماعی که ذی‌نفعان و صاحبان سازمان هستند، تقویت شود و توسعه یابد. علی جهانی از اینکه نگاه و رویکرد دولت سیزدهم و مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز ارتقاء کمی ‌و کیفی تعاملات و ارتباطات با شرکای اجتماعی است، ابراز خرسندی می‌کند و معتقد است با این رویکرد، ظرفیت مدیریت جهادی، توسعه محور و انقلابی تحقق می‌یابد که حاصل بسترسازی سه‌جانبه‌گرایی خواهد بود؛ رویکردی که به گفته وی، انتظار دیرینه جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی در ساختار، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد. علی جهانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به گستردگی نفوذ و پوشش تأمین‌اجتماعی به عنوان یک ابر سازمان در جامعه، می‌گوید: «تأمین‌اجتماعی نیازمند تقویت حوزه فرهنگی و اجتماعی خود است و ضرورت دارد که تمامی‌ صنایع فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی و رسانه‌ای موجود در این سازمان به یک انسجام در هم‌افزایی، همگرایی و پاسخگویی برای تحقق اهداف فرهنگی اجتماعی و تعامل سازمان پایبند باشند تا اثربخشی لازم در ساختار و عملیات به وجود آید.»

رویکرد اداره‌کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی به موضوع و مفهوم «سه‌جانبه‌گرایی» چگونه است و برای تحقق این مهم در این اداره‌کل چه ساختاری طراحی شده است؟  

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بستر تعامل با شرکای اجتماعی را فراهم می‌سازد. بدون شک ظرفیت‌های این معاونت برای تقویت اصل سه‌جانبه‌گرایی و متأثر از رویکرد و راهبردهای مدیر عامل سازمان خواهد بود؛ در این مسیر نظرات، خواسته‌ها، نیازها و انتظارات جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی برای اجرای مبحث سه‌جانبه‌گرایی نیز بسیار ارزشمند است. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که سه‌جانبه‌گرایی در تئوری و عمل در محفل مدیران عالی سازمان، دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور نمایندگان واقعی جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی فراهم خواهد شد و از آنجا که شاخص‌های مهم مدیریت عالی سازمان تأمین‌اجتماعی، توسعه و تحقق عدالت، پاسخگویی و مشتری‌مداری است، بدون تردید در آینده شاهد ارتقاء سطح کمی ‌و کیفی تعاملات سازمان با شرکای اجتماعی و تحقق هرچه بیشتر رویکرد سه‌جانبه‌گرایی خواهیم بود.

اکنون ارتباط شما با کارگران و کارفرمایان و تشکل‌های آنان چگونه است و به منظور برقراری تعاملات خوب و سازنده با حوزه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی، به عنوان اصلی‌ترین شرکای اجتماعی تا کنون چه اقداماتی انجام شده است؟  

از آنجا که گفتمان‌محوری، توسعه تعاملات با شرکای اجتماعی؛ ارتقاء کمی ‌و کیفی خدمات به جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی و ارتقاء مفاهیم و کارکردهای تأمین‌اجتماعی در متن جامعه و توسعه پوشش بیمه‌ای و درمانی از رویکردها و محورهای اساسی اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی سازمان است، این اداره‌کل نظام تعاملی و ارتباطی، نظام آموزشی و آگاه‌سازی، تولید محصولات فرهنگی و اجتماعی و تقویت ارتباطات حضوری و مجازی متناسب با شرایط جدید با کارفرمایان، کارگران و بازنشستگان را از اولویت‌های خود می‌داند؛ لذا با تدوین برنامه‌های کوتاه و بلندمدت خود ارتباط با شرکای اجتماعی را در ابعاد کمی‌ و کیفی تقویت می‌کند.

آموزش کارگران و کارفرمایان، تقویت تعاملات با کانون‌های کارگری و کارفرمایی و بازنشستگی، تقویت پل ارتباطی بین سازمان و شرکای اجتماعی، عملیاتی کردن تعاملات شبکه ای و مجازی، پاسخگویی به نیازها و ابهامات اطلاعاتی جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی، توسعه بیمه‌های اجتماعی، اجرای برنامه‌های گسترده در سطوح مختلف و ده‌ها برنامه فرهنگی، اجتماعی و تعاملی در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد تا بتواند به سوی توسعه سازمانی، ارتقاء کیفیت خدمات و تعهدات، افزایش رضایتمندی و پاسخگویی و رسیدن به سازمانی کارآمد، توسعه‌محور و پایدار و با اعتبار در بین جامعه هدف و افکار عمومی ‌حرکت کند.

گفته می‌شود با نقش‌آفرینی شرکای اجتماعی سازمان در عرصه قانونگذاری، تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌ها و به کارگیری ظرفیت کنشگران؛ مشکلات به صورت مناسب‌تر و بهینه‌تر شناخته و رفع می‌شوند. به نظر شما، سازمان تأمین‌اجتماعی با وضعیت توصیف شده چقدر فاصله دارد؟

اکنون هم‌افزایی فکری - تعاملی و مشارکت در تصمیم‌سازی و تدوین مقررات بین سازمان و شرکای اجتماعی تقویت شده است. مدیرعامل سازمان نیز در مدت محدود مسئولیت بر تأمین‌اجتماعی بیشترین نشست‌ها، جلسات و هم‌اندیشی را با نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی داشته و حضور چهار نفر از نمایندگان این تشکیلات در هیأت امنای جدید سازمان تأمین‌اجتماعی بدون تردید نویدبخش بهره‌گیری هرچه بیشتر از نمایندگان و ذی‌نفعان اجتماعی سازمان خواهد بود. تأمین منافع و اهداف دوجانبه بین سازمان و شرکای اجتماعی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و سازمان به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های همه‌جانبه شرکا برای تحقق اولویت‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و مباحث استراتژیک سازمان است؛ بنابراین مطالبات قانونی سازمان و مخاطبان آن با تعاملی هدفمند مبتنی بر درک و فهم متقابل با نگاه حفظ و ارتقاء منابع و هدفمندسازی مصارف در کلیه بخش‌های بیمه‌ای، درمانی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری پیش خواهد رفت.

آیا ارتباطات و تعاملات دوسویه با شرکای اجتماعی، می‌تواند به افزایش ضریب پشتیبانی و تقویت این صندوق به عنوان سرمایه بین‌النسلی منجر شود؟  

سازمان تأمین‌اجتماعی متأثر از وضعیت کمی ‌و کیفی اقتصاد کار و تولید و تعادل ضریب پشتیبانی و وابستگی سازمان، نیازمند بهره‌گیری از افکار عمومی ‌و نمایندگان و مجامع و کانون‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی است. مخاطبان فعلی سازمان و نمایندگان آنها بدون شک به عنوان همکاران اجتماعی سازمان می‌توانند به ارتقاء پوشش بیمه‌ای و معنادار کردن تناسب بین تعداد بیمه‌شدگان و تعداد مستمری‌بگیران و واقعی‌سازی دستمزدهای بیمه‌شدگان، تقویت پوشش بیمه‌ای آنها و جلوگیری از فرار بیمه‌ای کمک کند. در شرایط موجود، افزایش اعتبار و مقبولیت و اثربخشی کارکردهای تأمین‌اجتماعی برای مخاطبان و نمایندگان شرکای اجتماعی مهم است و از این ظرفیت باید برای توسعه پوشش بیمه‌ای، تقویت منابع و پایداری سازمان و جلوگیری از فرار بیمه‌ای و رشد نقش و اهمیت تأمین‌اجتماعی در بین جامعه هدف و افکار عمومی ‌بهره‌مند شد.

به گفته کارشناسان، عنصر مهم در ایجاد و حفظ اعتماد در شرکای اجتماعی سازمان، اقناع آنها از طریق پاسخگویی مطلوب به خواسته‌ها و نیازهای آنهاست و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مشترک و شناخت انتظارات و رفع آنان به بهترین شیوه می‌تواند این امر را ممکن سازد. سازمان تأمین‌اجتماعی برای رسیدن به این وضعیت، تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟   

متقاعدسازی و اقناع افکار عمومی ‌و توجه به انتظارات و نیازهای مخاطبان سازمان و پیگیری امورات آنان و رسیدن به مقوله مهم رضایتمندی و پاسخگویی مبتنی بر ایجاد نظام تعاملی و ارتباطی حضوری و الکترونیک با شرکای اجتماعی، آگاه‌سازی مخاطبان از کارکردها، خدمات و وظایف سازمان و ایجاد یک مدل کارآمد ارتباطی مبتنی بر تفهیم، تسهیم و تفاهم و از طرفی ایجاد نگرش و ترغیب مخاطبان و شکل‌گیری رفتار مبتنی بر رضایت و اعتبار و مقبولیت از راهبردها و اهداف تأمین‌اجتماعی است و اعتقاد مدیریت عالی سازمان بر این است که تأمین‌اجتماعی نماد خدمت و رضایت و رفاه است و با رویکرد اجتماعی و اقتصادی خود به دنبال خدمت به جامعه هدف است و از این دریچه سازمان، آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی، توسعه تعاملات و متقاعدسازی افکار عمومی ‌و مخاطبان خود را دنبال می‌کند.

با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمعات غیرضروری؛ به منظور بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی و ارتباط مستمر و مستقیم مدیران تأمین‌اجتماعی با روسای کانون‌ها، اصناف و مجامع کارگری، بازنشستگی و کارفرمایی چه کرده‌اید؟ اکنون تا چه حد شرایط و امکاناتی جهت استفاده از این فضا به منظور گفتمان با شرکای اجتماعی سازمان فراهم و مهیاست؟

اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی متأثر از وضعیت کرونا و در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دنبال تقویت نظام تعاملی مجازی و الکترونیک بوده است و ایجاد چهار شبکه تعاملی مجازی، آموزش شرکای اجتماعی در فضای مجازی، تولید بسته‌های آموزشی الکترونیک و تقویت ارتباط اثربخش و چندجانبه مبتنی بر مراوده و گفتمان‌سازی در فضای مجازی را برای مخاطبان سه‌گانه خود ارتقاء داده و صدها برنامه ارتباطی تعاملی و آموزشی در فضای مجازی را برای مخاطبان خود اجرا و عملیاتی کرده است.

طرح ملی گردشگری دانش‌آموزی چیست و به منظور دستیابی به چه اهدافی، برنامه‌ریزی و اجرایی شده است؟

در چند سال اخیر برای ارتقاء مفاهیم تأمین‌اجتماعی و آشنایی مخاطبان گوناگون با سازمان و اهداف آن و وظایف تعریف شده‌اش، برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار گرفته است. در سال جاری و با گذر از وضعیت بحرانی ویروس کرونا، برنامه آموزشی تعاملی و گردشگری با جامعه دانش‌آموزی تقویت شده است. این اداره‌کل در نظر دارد تا در اجرای برنامه‌های عملیاتی و جاری خود شناخت جامعه دانش‌آموزی را از تأمین‌اجتماعی و وظایف آن و چگونگی بهره‌گیری از خدمات  سازمان را ارتقاء دهد. تردیدی نیست که دانش‌آموزان می‌توانند با آگاهی و شناخت از سازمان تأمین‌اجتماعی به توسعه پوشش بیمه‌ای و افزایش بیمه‌شدگان این سازمان و تحقق پوشش بیمه‌ای برای خانواده ایرانی کمک کنند و از طرفی دیگر فرهنگ تأمین‌اجتماعی و مفاهیم آن را ارتقاء بخشند.

این اداره‌کل چه طرح‌های دیگری نظیر طرح ملی گردشگری دانش‌آموزی در دست اجرا دارد؟

طرح‌هایی همچون طرح کرامت رضوی برای بازنشستگان، طرح بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای تقویت پوشش بیمه‌ای، طرح پیوست فرهنگی و ارتباطی برای فعالیت‌ها، بخشنامه‌ها و طرح‌های اجرایی سازمان، طرح نظام فرهنگی و اجتماعی کارآمد در سازمان و طرح آموزش فراگیر کارفرمایان و پیمانکاران، طرح تعاملات با شرکای اجتماعی و... از جمله طرح‌های این اداره به شمار می‌رود.

و سخن آخر؟

از آنجا که سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان یک ابرسازمان، حدود ۴۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد و قریب ۷۰ درصد از جامعه بازنشستگی و ۸۶ درصد از جامعه شاغل و اکثر جامعه کارفرمایی کشور تحت پوشش این سازمان هستند؛ بنابراین نیازمند تقویت حوزه فرهنگی و اجتماعی خود است و ضرورت دارد تا تمامی‌ صنایع فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی و رسانه‌ای موجود در سازمان به یک انسجام و هم‌افزایی، هم‌گرایی و پاسخگویی برای تحقق اهداف فرهنگی اجتماعی و تعامل سازمان پایبند باشند تا اثربخشی لازم در ساختار و عملیات به وجود آید.

کد خبر: 37692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =