رونمایی از خیابانی برای اهالی علم، فرهنگ و هنر

با حضور اصحاب قلم و اهالی فرهنگ و هنر، از پروژه تاریخ شفاهی سازمان تامین اجتماعی، تابلوی خیابان انتشارات علمی و فرهنگی و تازه های نشر این موسسه رونمایی شد.

به گزارش آتیه آنلاین، طی مراسمی در موسسه انتشارات علمی و فرهنگی، از پروژه تاریخ شفاهی سازمان تامین اجتماعی و تازه های نشر این موسسه انتشاراتی رونمایی شد و همچنین تابلوی «کوچه کمان» به نام «خیابان انتشارات علمی فرهنگی» تغییر نام یافت.

در این مراسم دکتر علی حیدری، نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، ابراهیم رستمیان مقدم، معاون اسبق فرهنگی اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، حجت‌الاسلام محمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات، محمد حق ‌شناس، عضو شورای شهر تهران و جمعی از اصحاب قلم و اندیشه چون علی دهباشی، احمد سمیعی گیلانی، بهرام پروین گنابادی، هرمز همایون‌ پور و فرهنگ رجایی حضور داشتند.

پروژه تاریخ شفاهی ادامه پیدا کند

دکتر علی حیدری، عضو و نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در این مراسم، در خصوص ارتباط سازمان تامین اجتماعی با موسسه انتشاراتی علمی و فرهنگی و بیان تاریخچه این رابطه گفت: متاسفانه همواره شاهد بوده ایم که دولتها به وظایف تکلیفی خود رویکرد تجاری داشته اند و سعی کرده اند آنچه خود موظف به انجام آن بوده اند را به دوش دیگران بیندازند. مثلا همه می دانند که توجه به کتاب و فرهنگ، وظیفه ذاتی دولتهاست ولی دولتها طی دو دهه اخیر سعی کرده اند این وظایف تکلیفی خودشان را واگذار کنند.

وی افزود: اواخر دهه ۷۰ خورشیدی دولت تصمیم گرفت ۵۱ درصد از سهام انتشارات علمی و فرهنگی را واگذار کند و مدیران وقت سازمان تامین اجتماعی نیز صلاح دیدند در پکیجی از شرکتهایی که دولت قصد داشت برای بدهی هایش با سازمان تهاتر کند، انتشارت علمی و فرهنگی هم باشد. از آن سال تا کنون سازمان تامین اجتماعی در این موسسه برای توسعه فرهنگ و علم و هنر هزینه کرده در صورتی که دولت ها باید برای امور فرهنگی هزینه کنند.

وی ادامه داد: چند سال قبل هم دولت تصمیم گرفت ۴۹ درصد سهام باقی مانده انتشارات علمی و فرهنگی را بفروشد و سازمان تصمیم گرفت سهام باقی مانده را خریداری کند و اکنون سازمان سهامدار کامل موسسه است.

رونمایی از خیابانی برای اهالی علم، فرهنگ و هنر

وی در خصوص پروژه تاریخ شفاهی تامین اجتماعی گفت: کشور ما تجربه یک سده بیمه گری اجتماعی را در ساحت مدرن دارد ولی در تاریخ باستان هم بحث توزیع ریسک و بیمه نمونه هایی داشته است. مثلا در ایل و قبایل بختیاری به نوعی توزیع ریسک دیده شده یا در زمان هخامنشیان هم به نوعی تعاونی های زراعی شکل گرفته بوده؛ به این شکل که تعدادی از کشاورزان با هم قرار می گذاشتند تا اگر محصول یک کشاورز در طول سال زراعی دچار آفت ملخ یا سیل یا آتش سوزی شد، بقیه کشاورزان خانواده فرد آسیب دیده را تامین کنند تا سال زراعی بعدی. این نمونه ای از توزیع ریسک است.

وی افزود: در شواهد به جای مانده از الواح گلی تخت جمشید هم دیده می شود که به نوعی بیمه و سیستم حقوق و دستمزد برای کارگران تخت جمشید وجود داشته است. همچنین در وقف نامه ربع رشیدی تبریز که به نوعی مشابه سازی نظامیه بغداد بوده، آمده که کارگران شاغل در آن پروژه با درصدی از حقوقشان تحت پوشش بیمه بوده اند.

وی در خصوص پروژه تاریخ شفاهی سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان تا کنون یک سده فعالیت داشته و همانطور که متاسفانه بسیاری از مفاخر فرهنگ و هنر در حال رفتن به دیار باقی هستند، بسیاری از مدیران و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی نیز که طی چند دهه اخیر این سازمان به علم و تجربه آنها استوار بوده متاسفانه از دار دنیا عزم رحیل کرده اند.

وی افزود: لازم بود تا سازمان تامین اجتماعی تجارب زیسته، دانش و مهارت آنان را در موضوع تامین اجتماعی مستند و ثبت و ضبط کند تا تامین اجتماعی را به سازمانی یادگیرنده تبدیل کند.

وی ادامه داد: به هر حال گسست بین نسلی بین مدیران سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاده و پروژه هایی مثل تاریخ شفاهی این سازمان کمک می کند تا ما بتوانیم تجارب گرانسنگ مدیران سابق سازمان را در قالبی مدون در اختیار نسل بعدی قرار بدهیم.

وی در پایان از مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت انتشارت علمی و فرهنگی و کسانی که در پروژه تاریخ شفاهی زحمت کشیده و کار را سامان داده اند و این امکان را فراهم کرده اند تا نسل بعدی کارکنان و مدیران سازمان بتوانند از تاریخچه سازمان استفاده کنند تشکر و قدردانی کرد و افزود: آرزو می کنم این پروژه ادامه داشته باشد و ما بتوانیم از تجارب بسیاری دیگر از مدیران و کارشناسان سازمان که فرصت نشده تا کنون تجارب و سخنانشان ثبت و ضبط شود استفاده کنیم و نسلهای بعد از تجاربشان بهره مند شوند.

نخستین موزه نشر کشور، ثبت شده در فهرست میراث ملی

نادره رضایی، مدیر انتشارات علمی و فرهنگی، با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای روز دانشجو از همه آنان که در راه شکل گرفتن علمی و فرهنگی همراه بودند، قدردانی کرد و گفت: آن چه گذشته را مهم می کند، تعامل است و فرهنگ با آن جان روزافزون می گیرد، سعی کرده ایم نوآوری ها و داشته های گذشته را پیوند بزنیم و بگوییم فرهنگ نه کنترل پذیر است نه محدود شونده.

رونمایی از خیابانی برای اهالی علم، فرهنگ و هنر

رضایی ادامه داد: پس از شکل دادن به نخستین موزه نشر کشور، به همکارانم گفتم حفظ و گسترش آن کار سخت تری است و به همین دلیل تلاش کردیم و این موزه به عنوان نخستین موزه نشر کشور در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

وی ضمن تشکر از کسانی که برای ثبت این موزه تلاش کردند، اظهار کرد: ثبت این آثار در حافظه یونسکو کاری است که تجربه دیگری از آن وجود نداشت، امیدوارم آنچه به دست آوردیم، ادامه پیدا کند و به یادگار بماند.

قدر استعدادها را بدانیم

حجت‌الاسلام محمود دعایی در این مراسم، با اشاره به کارهایی که در مدت حضور نادره رضایی در این مجموعه انجام گرفته است، گفت: مدیران جوان این مجموعه، سمبل و نماینده نسلی هستند که می تواند کارهای بزرگ انجام دهد. نسلی که صنعتی‌زاده به آن تعلق داشت.

وی با اشاره به همشهری بودن با مرحوم صنعتی‌زاده و سفر مقام معظم رهبری به استان کرمان، گفت: در این سفر، یکی از کارهایی که معمولا انجام می‌شود، ملاقات با شخصیت‌های برجسته است، در آن سفر به دلایلی انتخاب سخنران سخت شد، تنها سخنران نامدار همایون صنعتی زاده بود و او نیز از پدرش یاد کرد.

دعایی افزود: بنیانی که صنعتی‌زاده گذاشت، به دلیل علاقه‌ای که به فرهنگ داشت، بسیار قوی است اما در اواخر عمر به خطا رفت.

رونمایی از خیابانی برای اهالی علم، فرهنگ و هنر

همه برای رشد انتشارات علمی و فرهنگی تلاش کنیم

فرهنگ رجایی، مترجم و نظریه‌پرداز سیاسی نیز در این نشست با بیان این که خود را مترجم حرفه‌ای نمی‌داند، گفت: کاری که انجام داده‌ام برگردان مفهومی متون است که برای بانوی گرامی‌ام ایران خانم، صورت گرفته است.

وی با اشاره به ترجمه کتاب تمدن و سرمایه‌داری نوشته فرنان برودل، اظهار داشت: آغاز توجه من به برودل به ۱۳۷۰ برمی‌گردد که برای درک اقتصاد آثار او را خواندم اما تمرکز بر کار او از سال ۸۷ آغاز شد که درسی با عنوان تمدن تجدد را تدریس کردم و با این که از منظر نظری به آن توجه کردم، متوجه شدم که از جنبه مادی آن نمی‌توان غافل شد.

این مترجم افزود: درس تمدن تجدد را نمی‌توان بدون توجه به موضوعات مالی تدریس کرد. در کنار هر تمدنی، بخشی نیز به اقتصاد آن مربوط است، ضرب‌المثلی در قدیم مطرح بود که آنجا آب و آبادانی و بانگ مسلمانی است، هر سرزمین بانگ خود را دارد اما باید در نظر بگیریم که اقتصاد همان آب و آبادانی است که بانگ مسلمانی را بلند می‌کند.

رونمایی از خیابانی برای اهالی علم، فرهنگ و هنر

وی با اشاره به تفاوت سرمایه داری و سوداگری، گفت: سرمایه داران حاضر به نابود کردن چیزی برای سود خود نیستند اما سوداگران برای به دست آوردن سود، هر چیزی را از سر راه برمی دارند، نمونه آن دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، است که به قیمت نابودی اعتبار کشورش، سود خود را می‌خواست.

رجایی افزود: در سال ۱۳۹۸ که تصور سست شدن نهادهای فرهنگی در من تقویت شده بود آمدم که کتابم را پس بگیرم اما در این مجموعه با نیروهای جوانی از علاقه‌مندان به فرهنگ رو به رو شدم و انسان‌های متواضع و فرهیخته‌ای را دیدم که یاد روانشادی چون اسماعیل سعادت، در من زنده شد. این جوانان مرا چنان به وجد آوردند که نه تنها کتاب را پس نگرفته ام بلکه سه کتاب دیگر را هم به آنها قول دادم.

این مترجم و نظریه‌پرداز سیاسی با اشاره به اهمیت فرهنگ گفت: ما باید این نهاد را نه یک انتشارات که یک نهاد فرهنگی و پول‌ساز بدانیم و همه برای رشد آن تلاش کنیم. روزن نجات از سیاهی دنیای امروز فرهنگ است و ما باید آن چه از فرهنگ ساخته ایم را حفظ کنیم.

در بخش پایانی این مراسم، از پروژه تاریخ شفاهی سازمان تامین اجتماعی، تازه های نشر موسسه و نیز نماد و تابلوی خیابان انتشارات علمی و فرهنگی (کمان) توسط حضار رونمایی شد. 

رونمایی از خیابانی برای اهالی علم، فرهنگ و هنر

کد خبر: 38198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =