رفع مشکلات روانی و اجتماعی کرونا سال‌ها هزینه می‌طلبد

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر این که با شیوع و گستردگی کرونا، استرس و نگرانی فراگیری در جامعه به وجود آمد، گفت: این وضعیت هنوز هم هست و باید هزینه‌های زیادی صرف کنیم تا این دغدغه‌ها کاهش پیدا کند. رفع مشکلات روانی و اجتماعی ناشی از ایام کرونایی تا سال‌ها هزینه می‌طلبد.

به گزارش آتیه آنلاین،علی جهانی، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی در دومین وبینار تاثیرات روانی - اجتماعی کرونا، که به موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد، در توضیح آثار و پیامدهای همه گیری این بیماری بر سازمان تامین اجتماعی گفت: این همه گیری به شکل کلی بر منابع و مصارف سازمان تاثیرات منفی زیادی داشت. آثار کرونا بر اقتصاد کار و تولید خودش را در کاهش وصولی حق بیمه نشان داد به شکلی که بیش از ۳۰ درصد نسبت به دوران مشابه کاهش وصولی حق بیمه داشتیم.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی افزود: حدود ۷۰ هزار کارگاه صنعتی و صنفی ما از این موضوع متاثر شدند و ما بعضا با عدم پرداخت حق بیمه مواجه شدیم. وصولی ها نزدیک به یک سوم کاهش یافت و از سوی دیگر شاهد افزایش مصارف سازمان در هزینه های مستمری بیمه بیکاری، مستمری بازماندگان، مستمری بازنشستگان، کمک هزینه کفن و دفن، هزینه های درمانی و ... بودیم.

جهانی کاهش وصولی های جاری و سایر درآمدهای جانبی سازمان تامین اجتماعی و افزایش هزینه های درمان را متاثر از آثار همه گیری کرونا دانست و افزود: کارگاه ها به ویژه کارگاه های صنفی خدماتی، توزیعی و تولیدی بعد از همه گیری کرونا با موضوع رعایت پروتکلها رو به رو و بعضا تعطیل شدند و از این رو تعدیل قابل توجه نیروی انسانی در کارگاه و سازمانها داشتیم.

وی ادامه داد: در حقیقت کارفرمایان برای ادامه حیات صنفی و تولیدی خود، از نگاه منابع و مصارف اقتصادی، مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی با بیان این که «پس از همه گیری کرونا، سازمانهای بیمه ای و اجتماعی و اقتصادی مجبور شدند با ایجاد بسته های حمایتی مردم را حمایت کنند»، گفت: در تامین اجتماعی با امهال حق بیمه، به بیمه پردازان، کارگران و کارفرمایان فرصت داده شد و البته این معافیتهای بیمه ای و عدم پرداخت حق بیمه، در نهایت باعث شد سازمان با کاهش وصولی های خود مواجه شود.

وی ادامه داد: کارگاه های صنعتی ما در حوزه های بهداشت و درمان، تعذیه و تولیدات خاص با محدودیتها و مشکلاتی روبرو شدند و بخشی از کارگاه ها هم با تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا مواجه شدند و لازم بود تا در برخی مسائل تصمیم گیری شود.

جهانی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی برای سلامتی مردم و بیمه پردازان، همکاری بسیار خوب و موثری با ستاد ملی کرونا داشت و همه جا این ستاد را در پیشبرد برنامه ها و تصمیمات، همراهی کرد.

وی افزود: کرونا در ابعاد مختلف همه کشورهای دنیا را درگیر کرد. در کشور ما هم همینگونه بود و این همه گیری در همه جنبه های سازمان تامین اجتماعی تاثیر داشت.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: حوزه کسب و کار نیازمند تعطیلی موقت بود، بنابراین تعدیل نیرو داشتند. از این رو حوزه اقتصادی سازمان متاثر و با کاهش درآمدها مواجه شد.

وی با تاکید بر این که با شیوع و گستردگی کرونا، استرس و نگرانی فراگیری در جامعه به وجود آمد، گفت: این وضعیت هنوز هم هست و باید هزینه های زیادی صرف کنیم تا این دغدغه ها کاهش پیدا کند. رفع مشکلات روانی و اجتماعی ناشی از ایام کرونایی تا سالها هزینه می طلبد.

جهانی افزود: کرونا رفتار شهروندان و نیروی انسانی را، با پیچیدگی های خاصی که دارند، تحت تاثیر قرار داد. رفتار نیروها در سازمانها هم متاثر شد و دیدیم که چه پیامدهایی به وجود آمد و مشکلات نیروی انسانی مضاعف شد. به خاطر همین باید سالها هزینه کنیم تا رفتارهای اجتماعی، طبیعی شود و ارتباطات انسانی به شرایط قبل برگردد.

وی در خصوص آثار اجتماعی و اقتصادی کرونا گفت: در طی سالهای همه گیری کرونا با کاهش تقاضا و افزایش هزینه ها مواجه شدیم و دیدیم که مشتریان سازمانهای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی و مجموعه های صنفی با مسائل و مشکلاتی روبرو شدند و تقاضا برای بهره گیری از تولیدات و خدمات را متاثر کرد و هزینه های این سازمانها را افزایش داد.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری در ایام کرونا گفت: با کاهش جدی حوزه گردشگری مواجه بودیم و هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی موسوم به هگتا، در هتلها و بخش جهانگردی و حوزه مسافرتهای ریلی و هوایی و ... با کاهش درآمد مواجه شدند. در بازه ای شش ماهه هتلها تعطیل و رکود اقتصادی برجسته شد.

جهانی در بخش دیگری از سخنانش در وبینار تاثیرات روانی - اجتماعی کرونا، گفت: با کرونا اگرچه عملکرد سازمان تحت تاثیر قرار گرفت اما به نوعی در ما بیداری ایجاد کرد. اکنون که شاهد فروکش اپیدمی و در مسیر نرمال شدن هستیم، ضرورت دارد در این شرایط، تصمیم سازی بهتر داشته باشیم تا در صورت تکرار یا تشدید اپیدمی بتوانیم به راهکارهایی برسیم تا فرایند فعالیت و ارائه خدمات ما را و حیات سازمانی را به نتیجه بهتر هدایت کند.

وی افزود: قریب ۹۰ درصد وصولی سازمان حق بیمه جاری است که تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفت و این پدیده به طور جدی بیش از ۳۰ درصد منابع سازمان را کاهش و ۳۰ درصد مصارف آن را افزایش داد. در نتیجه کارکرد و خدمات را در بلند و کوتاه مدت تحت تاثیر قرار داد.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: باید نظام اطلاعاتی و آماری جامع تری ایجاد و کارفرمایان و کارگران را در نظام تصمیم گیری وارد کنیم. روشها و مقررات نیازمند اصلاح هستند و در حوزه اقتصادی سازمان باید این بیداری ایجاد شود که سرمایه گذاری نیازمند توجه به شرایط روز است. سازمانهای اجتماعی و بیمه ای باید شرایط کرونایی را همواره مد نظر داشته باشد.

کد خبر: 41623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =