درمان از اینجا آغاز می‌شود

متخصصان و پزشکان اورژانس وظیفه خطیری را در نجات جان انسان‌ها برعهده دارند؛ اورژانس مراکز درمانی، نخستین ورودی بیماران بدحالی است که در اثر بیماری یا حادثه نیاز به درمان‌های فوری پیدا می‌کنند و کادر درمان اورژانس در اسرع وقت بیماران را تیمار کرده، آنها را از درد و رنج خلاصی می‌دهند و جانی دوباره به آنها می‌بخشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بی‌شک فعالیت در محیطی که به طور دائم از بیماران بدحال پر و خالی می‌شود، علاوه بر رسالت حرفه‌ای نیاز به برخورداری از روحیه فداکاری و انسان‌دوستی دارد و کادر درمان اورژانس به واقع از این خصیصه برخوردارند.

متخصص طب ‌اورژانس بیمارستان تأمین‌اجتماعی حکیم جرجانی گرگان، خدمت‌رسانی به بیماران را در بخش اورژانس حاصل کار گروهی و همکاری تیم درمان دانست که در این فعالیت یکایک کارکنان شامل متخصص اورژانس، پزشک اورژانس، پرستاران، کمک‌بهیار، خدمه و... نقش داشته و هریک از اعضا بر اساس مسئولیت حرفه‌ای خویش برای نجات جان بیماران در تلاش و تکاپو هستند.

دکتر بابک نواب‌پور با بیان اینکه اعضای بخش اورژانس در خط مقدم خدمت‌رسانی به بیماران قرار دارند، افزود: زحماتی که تیم درمان اورژانس بر دوش دارند، برکسی پوشیده نیست و فعالان این بخش از تجارب باارزشی بهره‌مندند و برای مثال می‌توان گفت، بسیاری از پزشکان عمومی ‌این بخش در حد یک متخصص اورژانس دارای تبحر هستند.

وی در تشریح وظایف متخصص طب اروژانس، اظهار کرد: تقریباً می‌توان گفت تمامی‌ رشته‌های پزشکی در حیطه کاری طب اورژانس قرار دارد؛ از جمله بیماری‌های داخلی، قلب ‌و عروق، ارولوژی و بسیاری رشته‌های دیگر.

وی افزود: زیرا مراجعه‌کننده‌های بخش اورژانس طیف وسیعی از بیماران را دربر می‌گیرد؛ فردی که دچار سکته حاد مغزی شده یا کسی که سکته قلبی کرده، همچنین مجروحان تصادفات، شکستگی‌های استخوان و بسیاری موارد دیگر به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند و متخصص طب اورژانس باید از تبحر لازم برای پاسخگویی به نیازهای درمان فوری بیماران برخوردار باشد.

درمان در سریع‌ترین زمان

متخصص طب‌اورژانس گفت: متخصصان این رشته درمان‌های اولیه را برای بیماران انجام می‌دهند و به این ترتیب، روند درمان بیماران در سریع‌ترین زمان ممکن پیش می‌رود؛ هنگامی‌که متخصص طب اورژانس وجود نداشت، وقتی بیماری با دررفتگی شانه مراجعه می‌کرد، باید تا صبح منتظر می‌ماند تا متخصص ارتوپدی مراجعه کند. اما اکنون متخصص اورژانس توانایی آن را دارد تا با انجام یک بیهوشی خفیف، دررفتگی شانه را برطرف کند و در نتیجه بیماران به سرعت تعیین تکلیلف می‌شوند.

نواب‌پور تصریح کرد: همچنین برای درمان انواع شکستگی‌ها که ممکن است به عروق آسیب برسد، تا زمان رسیدن متخصص ارتوپدی، بیماران متحمل درد و رنج می‌شدند، اما متخصصان طب اورژانس با تکنیک‌هایی که آموزش دیده‌اند، بیمار را بی‌درد کرده و درمان‌های اولیه را انجام می‌دهند تا اقدامات بعدی در کمال آرامش طی شود.

وی ادامه داد: باید اشاره کنم، یک متخصص طب اورژانس اگر بهترین پزشک هم باشد، هرگز مانند متخصصان رشته‌های پزشکی امکان ارائه خدمات را ندارد و برای مثال هرگز مانند یک متخصص قلب یا یک متخصص داخلی با بیماری‌های این رشته‌ها آشنا نیست؛ اما موارد اورژانسی این بیماری‌ها را قطعاً می‌تواند مدیریت و درمان کند.

متخصص طب‌اورژانس افزود: انجام سونوگرافی نیز از دیگر خدمات متخصصان طب اورژانس به شمار می‌رود که بر بالین بیماران نیازمند این اقدام تشخیصی انجام می‌شود که اهمیت حیاتی دارد؛ این شیوه به‌ویژه برای آن دسته از بیمارانی کاربرد دارد که در صحنه‌های تصادف دچار سانحه شده و امکان خونریزی داخل شکم برای آنها وجود دارد و از این‌رو متخصص طب اورژانس در حد رفع نیاز بیمار این اقدام را انجام می‌دهد و قرار نیست، مانند یک متخصص سونوگرافی برای مثال درصدد تشخیص سنگ کلیه برآید و انجام سونوگرافی تنها بر بالین بیمار (bed side) انجام می‌شود تا درمان بیمار هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

زمان طلایی درمان؛ ۶ ساعت

نواب‌پور با بیان اینکه زمان طلایی برای درمان بیماران اورژانس ۶ ساعت درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: در این مدت زمان متخصصان طب اورژانس باید اقدامات درمانی و حیاتی لازم را به بیماران ارائه دهند که نیازمند یک همکاری تیمی ‌است.

کد خبر: 47230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =