فعالیت در فوریت‌های پزشکی، نیازمند روحیه فداکاری

متخصص طب ‌اورژانس بیمارستان تأمین‌اجتماعی حکیم جرجانی گرگان، فعالیت در این بخش را به ویژه در شرایط کرونا، نیازمند برخورداری از روحیه انساندوستی و ازخود گذشتگی توصیف کرد و با بیان اینکه در پیک‌های کرونا، کادر درمان از جان مایه گذاشتند، تصریح کرد: مسئولان بیمارستان نیز با اعمال مدیریت، شرایط را برای خدمت‌رسانی مناسبت‌تر مهیا کردند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر بابک نواب‌پور افزود: در اوج همه‌گیری کرونا برای ارائه خدمات مناسب به بیماران مدیران ارشد و تصمیم‌گیر بیمارستان، مترون، سوپروایزرها و همکاران تصمیم‌گیرنده جلساتی را ارائه و راهکارهای مدیریتی ترتیب می‌دادند که در این جلسات افزایش تعداد پزشکان، افزایش ساعت کاری و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات پیش‌بینی می‌شد.

وی اظهار کرد: نباید فراموش کرد که در پیک‌های کرونا کادر درمان از جان مایه گذاشتند و مسئولان بیمارستان نیز با اعمال مدیریت‌ شرایط را برای خدمت‌رسانی مناسب‌تر مهیا کردند.

متخصص طب اورژانس در خصوص تعداد نیروی انسانی شاغل در بخش اورژانس، گفت: در این زمینه استانداردهای بین‌المللی وجود دارد که به ازای هر ۳.۵ تخت باید یک پرستار وجود داشته باشد. اما به دلیل کمبود پرستار امکان اجرایی شدن این استاندارد در تمامی ‌بیمارستان‌ها میسر نیست. در این مرکز درمانی نیز این شرایط حاکم است؛ اما کادر درمان بخش اورژانس با قبول شیفت‌های اضافه این کمبود را جبران می‌کنند.

نواب‌پور تصریح کرد: در این اورژانس در هر شیفت حدود ۱۰ پرستار، دو کمک بهیار، دو خدمه، دو پزشک و یک متخصص طب اورژانس فعالیت دارند. از سوی دیگر همکاران متخصص نیز به صورت آنکال با اورژانس همکاری دارند که در مواقع ضروری بر بالین بیمار حاضر می‌شوند.

اورژانس کشور؛ سرآمد منطقه

وی خدمات درمانی و اورژانسی کشور را با وجود برخی کمبودها همچنان سرآمد در منطقه توصیف کرد و افزود: در مجموع می‌توان گفت از نظر کیفیت خدمات درمانی و اورژانسی جزو چند کشور اول هستیم و در مقایسه با کشورهای منطقه سرآمد هستیم. برخی از بیماران سایر کشورها برای درمان به ایران سفر می‌کنند و تمامی ‌امکانات درمانی کشورهای پیشرفته در ایران وجود دارد.

یک خاطره جالب

متخصص طب ‌اورژانس بیمارستان تأمین‌اجتماعی حکیم جرجانی گرگان با بیان اینکه هر لحظه فعالیت در اورژانس یک خاطره است، اظهار کرد: آنچه که مرا در این شغل استوار کرده، انرژی بسیار مثبتی است که از کارهای نتیجه‌بخش به دست می‌آوریم؛ به خاطر دارم بیماری را که دچار ایست قلبی شده بود، به بخش اورژانس آوردند؛ از زمان ایست قلبی بیمار تا رسیدن او به بیمارستان حدود ۱۵ دقیقه به طول انجامیده بود؛ فوراً با اعلام کد احیا حدود ۴۵ دقیقه او را احیا کردیم و بیمار پس از یک ساعت ایست قلبی به زندگی برگشت و در سلامت کامل مرخص شد؛ برخی از بیمارانی که دچار ایست قلبی می‌شوند، نه‌تنها قلب بلکه مغز آنها نیز در اثر عدم خون‌رسانی ممکن است دچار عارضه شود؛ اما این بیمار از این عارضه نیز مصون ماند و یکی دو ساعت بعد به زندگی عادی بازگشت.

نواب‌پور گفت: در نجات او علاوه بر کادر درمان، فرزند پسر او نیز نقش مؤثری داشت؛ زیرا بیمار را از زمان صحنه حادثه تا رسیدن به بیمارستان ماساژ قلبی داده بود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم (CPR) پایه را در سطح جامعه آموزش دهیم تا مردم آن را فرا گیرند، آمار مرگ‌ومیر ناشی از ایست‌های قلبی ناگهانی کاهش می‌یابد و فرزند آن بیمار نیز شانس زنده ماندن پدر خود را با ماساژ قلبی افزایش داد و اکنون پدر او سلامتی خود را به دست آورده است. من نیز خدا را شکر می‌کنم که این شرایط و موقعیت را برایم فراهم کرده تا بتوانم کاری مفید برای بیماران و افراد جامعه انجام دهم.

کد خبر: 50167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =