استفاده از پرتوهای هسته‌ای در تصفیه آب توسط شستا

هلدینگ انرژی تامین از هلدینگ‌های تابعه شستا با همکاری شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران از شرکت‌های تابعه سازمان انرژی اتمی به بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صلح‌آمیز فن‌آوری هسته‌ای در حوزه انرژی و تصفیه آب پرداخت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از شستا، رضا افتخاری مدیرعامل هلدینگ انرژی تامین در این دیدار با تاکید بر حق مسلم مردم ایران در بهره‌مندی از انرژی صلح آمیز هسته‌ای اظهار داشت: از سیاست‌های کلان شستا می‌توان به استفاده حداکثری از توان داخلی، توسعه فناوری‌های بومی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

مدیرعامل انرژی تامین افزود: استفاده از توان نخبگان و متخصصان داخلی در حوزه انرژی هسته‌ای جهت استفاده بهینه از این فن‌آوری در توسعه و ایجاد نیروگاه‌های برق و تصفیه پسماندهای شرکت‌های صنعتی و بازگرداندن این پسماندها به چرخه مصرف از تاکیدات مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است.

افتخاری با اشاره به اینکه این فن‌آوری در حال حاضر در اختیار تعداد انگشت‌شماری از کشورهای جهان است افزود: استفاده از پرتوهای هسته‌ای در امر تصفیه پسماندهای خانه‌های شهری و کارخانجات صنعتی، علمی نوین و به‌روز در جهان است و ما باید به این تکنولوژی دست یابیم.

شیرمردی معاون توسعه کاربرد پرتوهای هسته‌ای انرژی هسته‌ای نیز در این دیدار با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی بصورت متعهدانه و مجدّانه تصمیم به گسترش فناوری هسته‌ای در زندگی روزمره مردم را دارد افزود: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر توان نخبگان و متخصصان داخلی و انجام برنامه‌ریزی‌های گسترده توانست گام‌های موثری در مسیر تحقق این هدف بردارد.

وی استفاده از پرتوهای هسته‌ای در حوزه‌های سلامت و بهداشت، پزشکی، کشاورزی، محیط‌زیست، امنیت و تحقیقات علمی را از مهمترین کاربردهای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برشمرد و افزود: از جمله مهمترین کاربردهای پرتو در جهان می‌توان به تولید رادیوداروهای تشخیصی و درمانی در حوزه پزشکی، دفع آفات کشاورزی و افزایش ماندگاری مواد غذایی و بهبود خواص پلیمری، کاشت یونی، تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی و آزمون‌های غیرمخرب و در حفاظت از محیط‌زیست به پاکسازی آب‌ها و خاک‌های آلوده و تصفیه پسماندهای شهری-صنعتی در صنایع مختلف اشاره کرد.

شیرمردی با تاکید بر توان بالای کشور در حوزه چرخه سوخت هسته‌ای، ایران را کشور پیشروی منطقه در این حوزه خواند و افزود: این آمادگی در سازمان انرژی اتمی وجود دارد تا با استفاده از تجربیات و توانمندی‌های علمی متخصصان این سازمان به این بخش مغفول مانده صنعت هسته‌ای کشور ورود کنیم.

در پایان این دیدار مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای میان دو مجموعه به منظور توسعه همکاری‌های متقابل در زمینه توسعه و استفاده از پرتوهای هسته‌ای در تصفیه آب، پسماند فاضلاب مراکز تولیدی بزرگ، برای تولید و بازگشت آب تصفیه شده به منظور استفاده مجدد در صنایع و کشاورزی منعقد شود.

کد خبر: 50209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =