۸ درصد حوادث شغلی منجر به فوت می‌شود

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه طی سال‌های اخیر حوادث ناشی از کار روند نزولی داشته و در سال ۱۴۰۰ از کاهش ۶ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده است، تصریح کرد: به طور متوسط ۸ درصد از آسیب‌های شغلی کارگاه‌ها منجر به فوت می‌شود.

علی مظفری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به روند رسیدگی به حوادث کار و استخراج آمار آن، افزود: حوادث ناشی از کار، حسب شکایت کارگران و ارجاع از سوی مقام قضایی به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده ۹۵ قانون کار، توسط بازرسان کار مورد بررسی قرار گرفته و گزارشات تجمیعی ثبت شده در نرم‌افزار بازرسی، مبنای آمار حوادث ناشی از کار است.

وی اظهار کرد: حوادث شغلی به استناد بند «ه» ماده ۹۶ قانون کار و با هدف انجام برنامه‌ریزی در راستای ارتقای سطح ایمنی کارگاه‌های مشمول قانون کار، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار می‌گیرد.

دبیر شورایعالی حفاظت فنی گفت: یکی از شاخص‌های مصوب به منظور ارزیابی وضعیت حوادث شغلی از سوی سازمان بین‌المللی کار، شاخص «آسیب شغلی به ازای ۱۰۰ هزار نفر کارگر» است. این شاخص براساس تعداد آسیب‌های شغلی و به نسبت تعداد کارگران در ۱۰۰ هزار نفر در هر مقطع زمانی، قابل محاسبه است.

مظفری تصریح کرد: رقم مربوط به شاخص مذکور، طی سال‌های اخیر روند نزولی داشته و در سال ۱۴۰۰ از کاهش ۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار بوده است. به طور متوسط، حدود ۸ درصد از آسیب های شغلی ثبت شده در کارگاه‌های کشور منجر به فوت می‌شود.

وی با اشاره به شیوه‌های نظارت بر محیط‌های کاری از سوی وزارت کار، افزود: اداره کل بازرسی کار به استناد ماده ۹۶ قانون کار، به منظور اجرای صحیح قانون کار و آیین‌نامه‌ها و ضوابط حفاظت فنی و بهداشت کار، در راستای انجام بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار و پوشش حداکثری کارگاه‌ها در هر سال اقدام می‌کند. برای این منظور، براساس آمار و اطلاعات موجود، قریب به ۴۰۰ هزار مورد بازرسی در هر سال انجام می‌شود.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: در همین راستا، اخیرا سامانه‌ای تحت عنوان پایش کار در معاونت روابط کار وزارت متبوع تهیه شده است تا کارفرمایان ضمن خواظهاری وضعیت اجرای قانون و مقررات در کارگاه تحت پوشش خود، نسبت به آگاهی از نقایص مقرراتی خود آگاه شوند و پیش از مراجعه بازرسان کار، نسبت به رفع نقایص اقدام کنند.

مظفری درخصوص اینکه برای ارتقای فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث شغلی چه آموزش‌هایی به کارگران و صاحبان مشاغل داده می‌شود، گفت: از آنجایی که آموزش موارد ایمنی و حفاظت فنی، نقش بسزایی در ارتقای سطح ایمنی و حفاظت فنی در کارگاه‌های مشمول قانون کار دارد، به استناد بند «ج» ماده ۹۶ قانون کار، این مهم همه‌ ساله با انجام بازرسی‌های ادواری برنامه‌ریزی شده در هر سال و از طریق ارائه آموزش موارد ایمنی و نقص فنی مشاده شده به کارگران و کارفرمایان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر موارد مذکور، نسبت به برنامه ریزی جهت انجام دوره‌های آموزشی برای گروه‌های هدف نیز  اقدام می‌شود. از جمله آن آموزش کارگران ساختمانی است که در سال‌های اخیر آموزش موارد ایمنی و حفاظت فنی برای حدود ۴۰ هزار نفر از کارگران این بخش، برنامه ریزی و اجرا شده است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، افزود: در این راستا، دوره‌های آموزشی مدون در این خصوص توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت متبوع در هر سال تدوین و اجرایی می‌شود و سالانه صدها هزار نفر ساعت آموزش ایمنی کار از طریق آن مرجع به جامعه کار و تولید ارائه می‌شود.

ساختمان؛ بیشترین حوادث شغلی

مظفری در بیان اینکه بیشترین حوادث شغلی مربوط به کدام یک از گروه‌های حرفه‌ای است، اظهار کرد: تحلیل‌های آماری انجام شده، نشان می‌دهد که هر سال قریب به ۴۰ درصد از آسیب‌های شغلی به وقوع پیوسته در کشور، مربوط به بخش ساختمان است و بیشترین آمار آسیب‌های شغلی در بخش ساختمان، مربوط به فعالیت ساخت‌وساز در مرحله احداث ساختمان یا تعمیرات است. این حوادث به طور متوسط حدود ۵۰ درصد از آمار کل حوادث بخش ساختمان را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از کارگران این بخش فاقد مهارت‌های لازم مرتبط با شغل خود هستند و سایر فعالیت‌های مربوط به این بخش، نظیر تاسیسات، طرح‌های عمرانی و ... در مجموع به میزان ۴۰ درصد از آسیب‌های شغلی رخ داده در بخش ساختمان را همه‌ ساله به خود اختصاص داده است.

کد خبر: 50229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =