وجود قوانین حمایتی برای زنان

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود قوانین حمایتی برای زنان در قوانین کار ایران خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم تجلیل از زنان کارگر که امروز در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، روز هشتم اردیبهشت را روز «ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و ملاحظات حرفه‌ای در حوزه کار» اعلام کرد.

وی افزود: امروز از سوی سازمان جهانی ILO نیز روز «ایمنی و بهداشت کار حرفه‌ای» تعریف شده است. شعار امسال «گفت‌وگوی اجتماعی و ارتقای ایمنی و بهره‌وری در حوزه کار» اعلام شده است.

رعیتی فرد بیان کرد: ۲۰ درصد بیمه شدگان و جامعه کارگری را بانوان تشکیل می‌دهند. در قانون کار ایران موادی مختص حمایت از کارگران زن وجود داد.

وی ادامه داد: ماده ۶، ۷۵ و ۸۸ قانون کار، تاکید دارد کرامت زن و عدالت موضوعی برای زنان در حین کار باید رعایت شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون افزود: تاکید وزارت تعاون بر این است که بانوان عزیز که در مراکز تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی فعالیت دارند، از ظرفیت‌های قانون کار که برای همه کارگران است، بهره لازم را ببرند.

وی ادامه داد: یکی ازنکات اصلی پرداخت مزدی و عدالت مزدی بین زنان و مردان در جایی است که کار مساوی انجام می‌شود.

رعیتی فرد بیان کرد: دغدغه زنان در حمایت دوران بارداری و پس از بارداری باید مورد توجه قرار گیرد. در قانون کار هم به آن اشاره شده است

وی اضافه کرد: در قانون کار برای اشتغال زنان و مردان علاوه بر اینکه پرداخت مزد برابر در نظر گرفته شده است، برای زنان پیش‌بینی شده است که بعد از بازگشت از مرخصی بارداری باید زنان به همان کار قبلی باز گردند.

معاون روابط کار وزارت تعاون گفت: افزایش مدت مرخصی بارداری از چهار تا شش ماه به ۹ ماه (و برای فرزندان دوقلو نیز این مسئله لحاظ شده است)، نشان دهنده حمایت ارکان نظام از بانوان است.

وی افزود: در قانون مرخصی تشویقی پس از بارداری پیش‌بینی شده است. اگر جایی قانون را رعایت نمی‌کند، بازرسین کار ما می‌توانند موضوع را پیگیری کنند. در ارتباط با این مسئله وزیر هم تاکید بر بازرسی از کارگاه‌ها دارد.

رعیتی فرد از ارسال بخشنامه‌ای به تمامی مراکز استان‌ها خبر داد.

وی عنوان کرد در این بخشنامه تاکید شده است که مواد قانون کار باید مورد توجه قرار گیرد و بازرسین ما به بندهای تخصصی مربوط به بانوان باید توجه کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهند تا به کارگران زن اجحاف نشود.

معاون روابط کار وزارت تعاون گفت: برخی زنان در شیفت‌های شب کار می‌کنند، کارفرمایان باید توجه کنند که کرامت زن در شیفت شب حفظ شود وتحکیم بنیان خانواده در این مسئله لحاظ شود.

وی تاکید کرد: بازرسین ما توجه دارند که اگر جایی قانون کار رعایت نمی‌شود، این موارد را لحاظ کنند.

کد خبر: 50231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =