کارنامه موفق تأمین اجتماعی در گسترش چتر بیمه‌ای

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای با تحت پوشش قرار دادن بیش از ۵۰ درصد جمعیت در قالب پوشش بیمه‌ای ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور، ارائه خدمات بازنشستگی، بیمه‌ای، درمانی، فرهنگی و حمایتی را به این افراد بر عهده دارد و با توجه به وابستگی حیات سازمان‌های بیمه‌گر به ضریب پوشش بیمه‌ای، تأمین اجتماعی نیز، ارائه راهکارهای اثربخش جهت افزایش پوشش بیمه‌ای را در دستور کار دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، این صندوق بیمه‌ای در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد که خدمات متنوع بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی را به آنها ارائه می‌دهد و با نگاهی به ضرورت وجود و استمرار تعادل منابع و مصارف در این سازمان بزرگ بیمه‌ای، تدوین و اجرای طرح‌های مهم بیمه‌ای با دربرگیری اقشار فعال جامعه باید از ضروریات مستمر این سازمان باشد.   

در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۲۹۱ هزار کارگاه در سراسر کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند که از این طریق، افراد در سازمان تأمین اجتماعی دارای پوشش بیمه‌ای هستند که با بیمه‌پردازی، بخش عمده‌ای از منابع مالی این سازمان را تأمین می‌کنند و با توجه به سیاست اساسی صندوق‌های بیمه‌ای در افزایش و گسترش چتر پوشش بیمه‌ای، شناسایی فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی و خدماتی مختلف و اقدام به اجرای طرح‌های بیمه‌ای برای فعالان این حوزه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تحقق اهداف بیمه‌ای تأمین اجتماعی باشد.

توسعه پوشش بیمه‌ای در دولت سیزدهم

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم و اجرای سیاست های مرتبط با حوزه فعالیت سازمان تأمین اجتماعی در قالب اقدامات بیمه ای در دوره جدید مدیریتی، طرح های مختلف توسعه و گسترش چتر بیمه ای در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه دانشجویان، طرح بیمه زنان خانه‌دار و بسیاری دیگر از سیاست های مرتبط با پوشش بیمه ای، سیر صعودی پوشش بیمه ای را در سازمان تأمین اجتماعی بخصوص در ماه‌های اخیر شاهد بوده ایم.

بر اساس جدیدترین داده های آماری، بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار بیمه شده جدید در سال گذشته تحت پوشش بیمه سازمان تأمین اجتماعی قرارگرفته اند که بیش از ۷۰ درصد این میزان در زمان فعالیت دولت سیزدهم صورت گرفته است.

«مهدی شکوری» مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در ارتباط با طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی می گوید: طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی که از سوی سازمان تأمین اجتماعی ارائه شده، طرحی برای پوشش بیمه اجتماعی همه ایرانیان است.

بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بسته بیمه‌ای است که انواع بیمه‌های افراد خانواده از جمله پدر، فرزندان، زنان خانه دار و دانشجویان را شامل می‌ شود که بیمه زنان خانه دار، دختران، دانشجویان و خود اظهاری شغلی و همگی در ذیل بیمه فراگیر خانواده ایرانی قرار می‌گیرند و با توجه به تسهیلات قانونی در نظر گرفته شده و امکان اقدام از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی جامعه مخاطبین بین ۱۸ تا ۵۰ سال، می‌توانند تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند.

۴۰۰ هزار بیمه شده در قالب اشتغال جدید در سال ۱۴۰۱

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از یک میلیون و ۱۴۴ هزار پوشش بیمه‌ای جدید تأمین اجتماعی در سال۱۴۰۰ خبرداد و گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون و ۱۴۴ هزار نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند که ۴۰۰ هزار نفر از این میزان اشتغال جدید است.

«حجت الله عبدالملکی» با بیان اینکه ۷۰ درصد این اتفاق خوب در نیمه دوم سال (دوره دولت مردمی) رقم خورده است، می‌گوید: تعداد زیادی از مردم اگرچه شاغل اما فاقد بیمه هستند و آتیه‌ای ندارند.

به گفته عبدالملکی در راستای تحقق سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری تلاش می‌شود که جمعیت کارگران بیمه نشده را تحت پوشش قرار دهیم.

وزیر کار با اشاره به اینکه با همراهی مجلس شورای اسلامی و در صورت اصلاح برخی مواد قانونی می‌توانیم همه کارگران ساختمانی را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و رفاهی خود قرار دهیم، اضافه می کند: رویکردهای جهادی و راهبری مدبرانه دولت مردمی، برای اقشار مختلف مردم امیدبخش بوده است.

عبدالملکی همچنین با اشاره به کاهش ۳۸ درصدی تعدیل نیرو در ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اضافه می کند:  رفاه و تأمین اجتماعی کارگران یکی از مهمترین موضوعات در دست اقدام وزارت مردم است و با همراهی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در تلاش برای رفع چالش‌های این حوزه هستیم.

افزایش ۲۰هزار میلیاردی درآمد تأمین اجتماعی / پوشش بیمه‌ای ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی

وزیر تعاون با اعلام اینکه در دولت قبل بخشی از حقوق بازنشستگان با دریافت وام از بانک رفاه کارگران استقراض می‌کردند، اما در دولت مردمی ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید برای صندوق تأمین اجتماعی فراهم شد، گفته است: ۳۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در دولت مردمی تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

به گفته وزیر کار دولت سیزدهم: در دنیا ضریب پشتیبانی که در صندوق‌های تأمین اجتماعی تعریف می‌شود، به این معنی است که برای یک مستمری‌بگیر چند نفر کارگر بیمه شده وجود دارند که طبق استاندارد جهانی این ضریب باید ۶ نفر باشد، در کشور ما ضریب پشتیبانی به طور میانگین در صندوق‌ها ۳.۲ نفر و در سازمان تأمین اجتماعی ضریب پشتیبانی ۴.۵ نفر است.

پوشش بیمه‌ای، اولویت راهبردی تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی چندی پیش در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر اولویت توسعه پوشش بیمه‌ای در این سازمان گفت: در طول پنج ماهه گذشته رشد بیمه‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است.  

میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه در بخش بیمه های اختیاری تأمین اجتماعی نیز در چند ماهه گذشته رشد بیش از ۱۶ درصدی به ثبت رسیده است، اظهار داشت: در حوزه بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان در ماه‌های اخیر با اقبال جامعه هدف مواجه شده‌ایم و رشد قابل توجهی در این دو طرح بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در برخی نقاط کشور رشد بیمه‌های دانشجویی و زنان خانه‌دار بیش از ۱۰۰ درصد اعلام شده است، اضافه کرد: در دو ماه گذشته بیش از ۱۳ هزار مورد افزایش تعداد بیمه دانشجویان در سازمان تأمین اجتماعی ثبت اعلام شده است.

وی همچنین بیان کرد: با استقبال جامعه هدف از طرح بیمه زنان خانه‌دار، در دو ماه گذشته بیش۳۵ هزار مورد افزایش و تحت پوش بیمه‌ای قرار گرفتن این افراد صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه گفته است: داده‌های آماری عملکرد سازمان تأمین اجتماعی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نشان از رشد بسیار مناسب بین کل بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی دارد.

به گفته موسوی، توسعه پوشش بیمه‌ای از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم از اولویت های راهبردی سازمان تأمین اجتماعی بوده است.

بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، ایجاد اشتغال گسترده و رونق تولید و به تبع آن، کاهش آمار بیکاری و افزایش نرخ اشتغال در کشور و گسترش فعالیت‌های تولیدی و مصارف داخلی و صادرات تولیدات در سطح بین‌المللی و البته طرح‌های حمایتی و تسهیلاتی دولت از تولیدگران و سرمایه‌گذاران می‌تواند افزایش پوشش بیمه‌ای و بیمه‌پردازی به سازمان تأمین اجتماعی و همچنین بهبود وضعیت ضریب بیمه‌ای در بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور شود.

در این شرایط، اجرای طرح‌های بیمه‌ای که در مدت آغاز به کار دولت سیزدهم در سازمان تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، بستری برای افزایش پوشش بیمه‌ای به عنوان شاخص بهبود سازمان تأمین اجتماعی است.   

کد خبر: 50324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =