ایجاد فرصت‌شغلی برای زنان سرپرست خانوار مساله‌جدی است

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ماه جاری اعلام کرد که فرزندان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست باید حمایت شوند و اشتغال برای آنها یا فرزندانشان ایجاد کنیم درخواست ما هموارکردن زمینه سرمایه‌گذاری برای کارآفرینی آنهاست که در سایه ۴ سال همراهی ما بتوانند روی پای خود بایستند. وی تاکید کرد که مساله اشتغال بسیار مهم است و باید این موضوع به صورت جدی دیده شود تا برای افراد نیازمند فرصت شغلی ایجاد شود.

صدیقه جعفریان، دانش‌آموخته دوره دکترای توسعه منابع انسانی از دانشگاه پوترا مالزی با تصریح بر اینکه «لازمه توانمندسازی زنان پیروی از الگوی معمول ارائه وام و تسهیلات نیست»، پیشتر به آتیه آنلاین گفت: «آنچه لازمه توانمندسازی زنان است، حمایت از زنان سرپرست خانواده در ابعاد فردی و سازمانی است. از نظر فردی لازم است به زنان سرپرست خانواده کمک شود تا اعتماد به نفس کافی را به دست آورند، به خودباوری برسند و بر استرس و اضطراب اجتماعی خود چیره شوند. همچنین لازم است تا از حقوق خود آگاه باشند و از نظر سازمانی نیز حمایت شوند. در عین حال لازم است تا در خصوص توسعه میزان تحصیلات و آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای مرتبط با فعالیت‌های کارآفرینانه و آموزش در زمینه بازاریابی و فروش مدنظر قرار گیرد.»
نوسانات اقتصادی مانع اشتغال‌زایی واقعی است  
این کارآفرین افزود: «وقتی کسی وام می‌گیرد تا فرآورده‌ای تولید و به بازار عرضه کند باید تمام مراحل آن از تهیه مواد اولیه، تولید و سپس فروش، مورد حمایت اقتصادی قرار گیرد. این بدان معنا است که اشتغالزایی واقعی هنگامی ایجاد می‌شود که نوسانات اقتصادی - که بر فرایند تولید و فروش اثرگذار هستند- به حداقل برسند. ضروری است کارآفرینان (به‌ویژه مشاغل خرد) از نظر بازار فروش تحت حمایت قرار گیرند تا بتوانند در مقابل نوسانات اقتصادی تاب بیاورند.»
وی در ادامه در پاسخ به موانع کارآفرینی و اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد: «ما در بحث حاضر تأکید بر قشری از بانوان که سرپرست خانواده هستند را نیز داریم و این بدین معنا است که این بانوان معمولاً پشتوانه مالی و حمایت اجتماعی مناسب به‌ویژه از جانب خانواده ندارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اولین مانع بر سر راه کارآفرینی و شروع به کسب‌وکار آنان موانع فردی و شخصیتی باشد.»
جعفریان ادامه داد: «در اینجا منظور این است که این عزیزان از سمت خانواده باور نمی‌شوند و این مسأله موجب عدم خودباوری شخصی‌و به تبع آن استرس و اضطراب اجتماعی حاصل می‌شود. ماحصل اضطراب اجتماعی منجر به کاهش عزت‌نفس و افزایش دید منفی به خود و توانمندی‌های فرد می‌شود و در نهایت وضعیت به سمتی پیش می‌رود که فرد کارآفرین نتواند تصمیم‌گیری‌های درستی داشته باشد و این موضوع قدرت ریسک‌پذیری که عامل مهم در حوزه کارآفرینی است را تقلیل می‌دهد.»
وی مهارت‌آموزی را گام اول و لازمه اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار خواند و افزود: «پس از کسب مهارت، ایجاد دانش کافی در زمینه بازاریابی و فروش محصولاتی که از طریق مهارت‌آموزی موفق به تولید آنها شده‌اند، ضرورتی غیرقابل انکار است. به نظر می‌رسد حمایت از عزیزان در این زمینه بسیار شایان توجه است؛ به‌ویژه با گسترش بحث دیجیتال مارکتینگ در دوران پساکرونا، آشنایی با بازارهای مجازی و اعتمادسازی نسبت به فروش در این بازارها از ضروریات است.»
اعطای صرف تسهیلات، اشتغال‌آفرینی نمی‌کند
علی حیات‌نیا دکترای اقتصاد نیز به آتیه‌آنلاین گفت: «صرفاً با اعطای تسهیلات نمی‌توان برای یک فرد اشتغال ایجاد کرد. اعطای وام ۱۰۰ میلیونی برای برخی کسب‌وکارهای خانگی مناسب است، اما نوع و گونه کسب‌وکاری که قرار است به این افراد پیشنهاد شود، باید به افراد آموزش داده شوند. این افراد همچنین می‌بایست مهارت و تخصص‌های‌ لازم برای شغل مدنظر را کسب کرده و سیاستگذاران نیز با بهره‌گیری از تیم‌های قوی مشاوره از منظر اقتصادی و مدیریتی و حتی روانشناختی افراد را مورد ارزیابی و شناسایی قرار دهند و پس از آن نسبت به اعطای تسهیلات کاملاً هدفمند تا رسیدن به آن نقطه برنامه مشاوره و طراحی کسب‌وکار اقدام کنند. در غیر این صورت، اعطای تسهیلات نه‌تنها به اشتغالزایی منجر نمی‌شود، بلکه با انحراف منابع، تسهیلات اعطایی در اهدافی غیر از توانمندسازی هزینه می‌شوند.»
این مدرس دانشگاه، فقر مهارت و شناخت بازار را مهم‌ترین مانع اشتغالزایی خواند و افزود: «اکثر این افراد به علت اینکه درک درستی از ساختار نظام بازار و کسب‌وکار ندارند عملاً بعد از دریافت تسهیلات و یا حتی مهارت‌افزایی نمی‌توانند به تولید پایدار و بقای خود در سیستم بازار وکسب‌وکار دست پیدا کنند.»
به گزارش آتیه‌آنلاین، تفاهم نامه همکاری مشترک میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با هدف کمک به اشتغال زنان سرپرست خانوار با تاکید بر تشکیل و پیاده سازی الگوی تعاونی در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به امضا رسید و باید به انتظار نشست و دید که این تفاهم نامه برای زنان سرپرست خانوار چه دستاوردی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: 50325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =