افزایش یارانه دستمزد در سال ۱۴۰۱

شکل‌گیری همزمان ایجاد و توسعه فرصت‌های شغلی در قالب اشتغال‌زایی، نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان و شغل مورد انتظار جویندگان کار، موضوعاتی است که دولت سیزدهم می‌تواند در قالب طرح‌های مرتبط با مشوق‌های بازار کسب و کار و اشتغال تعریف دنبال کند و در واقع این طرح ها می‌تواند بستری برای نزدیک شدن به هدفگذاری حوزه کسب و کار و اشتغال باشد.

به گزارش آتیه آنلاین، افزایش دستمزد نیروی کار در سال ۱۴۰۱ که توسط شرکای اجتماعی و نمایندگان دولت، کافرمایان و کارگران در عدد ۵۷.۴ درصد برای حداقل بگیران و ۳۸ درصد برای سایر سطوح مزدی به تصویب رسید، در صورت کنترل تورم در کالاهای اساسی و حفظ قدرت خرید جامعه کار می‌تواند در بخش سیاست‌های اشتغال‌زا بخصوص در تشویق کارفرمایان به جذب نیروی کار اثرگذار باشد.

«یارانه دستمزد» به عنوان طرحی که دارای ظرفیت‌های مختلف اشتغال زایی و کمک به حل چالش بیکاری و کاهش نرخ کارجویان است، در خصوص تسهیل شرایط ایجاد فرصت های شغلی  در طول سالهایی که به عنوان یکی از طرح های فعال در بازار کار حضور دارد، توانسته است که با بهره مندی از ظرفیت های طرح و امکانات مرتبط با بازار کار و تولید موفق عمل کرده و بخشی از کارجویان را با استفاده از سیاست های تشویقی به اشتغال برساند.

یارانه دستمزد عنوان طرحی در راستای ایجاد انگیزه به کارگیری نیروی کار است که در آن کارفرمایان با درنظر گرفتن شرایط خاص، مشمول کمک های پرداختی دولت در قالب یارانه دستمزد نیروی کار استخدام شده می شوند و به عبارتی، ارتباط اثربخش "برد برد" و چندجانبه دولت، کارفرما و نیروی کار در راستای اجرای این طرح به عنوان اصلی ترین هدف در راستای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال، تعریف شده است.

طرح یارانه دستمزد به عنوان یکی از طرح‌های مؤثر در زمینه توسعه اشتغال، در سالهای گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با هدف جذب دانش آموختگان در بازار کار و تشویق کارفرمایان به استفاده از نیروی کاری که  شغل اول را تجربه می کنند، اجرایی شده است که و واقع این طرح با هدف کاهش هزینه‌های اشتغال نیروی کار جدید برای کارفرما به منظور پایداری و توسعه تولید و اشتغال، افزایش فرصت‌های شغلی در بازار کار، حمایت از بنگاه‌های بخش تعاونی و خصوصی، ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان و سیاست گذاری در کاهش نرخ بیکاری، طراحی و اجرا شده است.

چا کسانی مشمول طرح یارانه دستمزد می‌شوند؟

بر اساس ضوابط موجود در این طرح، جویندگان کار باید تحصیلات متوسطه (دیپلم) و بالاتر داشته باشند و اولویت با دانش آموختگان دانشگاهی است که سن آنها از ۳۷ سال کمتر باشد (برای آقایان طول دوره خدمت سربازی به حداکثر سن افزوده می‌شود) و برای زنان سرپرست خانوار جوینده‌کار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

از زاویه ای دیگر، یارانه دستمزد مبلغی است که توسط دولت به موجب شیوه‌نامه مدون این طرح به صورت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر ۳۷ سال به کارفرمایان پرداخت می شود که منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمک‌های مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

گفتنی است که طول دوره پرداخت یارانه دستمزد به ازای هر جوینده کار تا سقف ۱۲ ماه، میزان یارانه دستمزد نیز معادل ۳۰ درصد حداقل حقوق دستمزد مصوب شورایعالی کار است.

رونق تولید و اشتغال با یارانه دستمزد

بر اساس نظریات کارشناسان حوزه بازار کار، اجرای"طرح یارانه دستمزد" علاوه بر تزریق انگیزه به کارفرمایان در راستای جذب نیروی کار داخلی، موجبات رونق اشتغال بازار کار در استانهای محروم و کم‌برخوردار را فراهم می کند و بر اساس این طرح نیز در صورت جذب نیروی کار از سوی کارفرما، به مدت یکسال یک سوم دستمزد مصوب شورای عالی کار در همان سال به عنوان یارانه دستمزد به کارفرمایان پرداخت می‌شود.

پرداخت یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان یارانه دستمزد

با توجه به اینکه میزان پرداخت یارانه دستمزد معادل ۳۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار متناسب با سال اجرای طرح است، با توجه به افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد در ۱۴۰۱، مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال‌جاری رقمی معادل یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان خواهد بود.

با این اوصاف افزایش میزان یارانه دستمزد در سال جدید بر اساس رشد دستمزد نیروی کار می تواند انگیزه هدفگذاری شده برای کارفرمایان را حفظ کرده و امیدواری برای یافتن فرصت شغلی مناسب و جذب در بازار کار را برای مشمولان طرح یارانه دستمزد برقرار دارد.

اشتغال بیش از ۳۳ هزار نفر از مسیر یارانه دستمزد

نتایج گزارش عملکرد طرح یارانه دستمزد نشان می دهد حدود ۳۹ هزار نفر از این طرح استقبال و در آن ثبت نام کرده اند و به دنبال آن تعداد ۳۳هزار و ۱۷۵ نفر تا به امروز از این طریق قرارداد بسته و با جذب در بنگاه های مشمول طرح، شاغل شده اند.

نتایج گزارش عملکرد اجرای طرح یارانه دستمزد نشان می دهد که در بین استانهای کشور، استان خوزستان بیشترین تعداد داوطلب، ‌کارفرما و قرارداد منعقده را به خود اختصاص داده و کمترین میزان استقبال متعلق به استان خراسان شمالی بوده است.

گفتنی است که تعداد ۶ هزار و ۸۰۷  کارفرما نیز در قالب طرح یارانه دستمزد ثبت نام و اقدام به جذب نیروی کار کرده‌ و از مزایای انگیزشی و مالی این طرح بهره شده و موفق به جذب نیروی کار مورد نظر در کارگاه یا بنگاه تولیدی و خدماتی خود شده اند.

افزایش یارانه دستمزد در سال ۱۴۰۱

افزایش یارانه دستمزد در سال ۱۴۰۱

افزایش یارانه دستمزد در سال ۱۴۰۱

افزایش یارانه دستمزد در سال ۱۴۰۱

یارانه دستمزد، اشتغال بیشتر و رونق تأمین اجتماعی

با توجه به اینکه ارتباط تعریف شده‌ای بین میزان دستمزد نیروی کار و مبلغ بیمه پردازی توسط کارفرمایان و کارگران وجود دارد و اینکه به هر اندازه دستمزد پرادختی به نیروی کار افزایش یابد، میزان حق بیمه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی نیز افزایش خواهد داشت، اثرگذاری افزایش اشتغال از طریق طرح های اشتغال زای دولت را رشد بیمه پردازان و افزایش منابع تأمین اجتماعی نشان می دهد.

در واقع سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه ای کشور با پوشش بیمه ای ۵۲ درصد جمعیت کشور در قالب ۶۰ درصد جمعیت کشور و ۱۵ میلیون بیمه شده، ارتباط موثر و متقابلی با میزان اشتغال ایجاد شده توسط دولت ها دارد و این ارتباط زمانی بازرتر می‌شود که تأمین منابع این سازمان در قالب بیمه پردازی زمینه ساز ارتقاء ارائه خدمات گسترده بیمه ای، درمانی و بازنشستگی می شود.  

یارانه دستمزد، فرصتی برای تحقق اهداف اشتغال

سیاست های اشتغال زای دولت سیزدهم در قالب ایجاد فرصت های شغلی گسترده برای حل چالش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بخصوص در بین دانش آموختگان دانشگاهی و تعریف طرح ها و سیاست های ایجاد اشتغال در قالب زیست بودم ملی اشتغال که هدفگذاری ایجاد چهار میلیون شغل را تا پایان دولت و در همین چارچوب ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱ را دنبال می کند، بستر و فرصت مناسبی است که رونق طرح های اشتغال‌زای بازار کار مورد توجه بیشتری باشد.

به عقیده کارشناسان بازار کار، ضرورت دستیابی به اهداف اشتغالزایی با بهره گیری از سیاست ها و طرح های مختلف و با استفاده از توانمندی دولت، بخش خصوصی در قالب سرمایه گذاران و کارآفرینان و تعامل بازار کسب و کار نهادهای دانشگاهی و آموزشی در حوزه مهارت امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر: 50388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =