۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 50503

«یارانه دستمزد» طرحی برای کارگر و کارفرما

احسان احمدی – روزنامه‌نگار
«یارانه دستمزد» طرحی برای کارگر و کارفرما

یارانه دستمزد عنوان طرحی تشویقی در راستای ایجاد انگیزه برای کارفرمایان در به کارگیری نیروی کار است که در صورت اجرای آن، کارفرما مشمول کمک‌های پرداختی دولت در قالب یارانه‌ای جت پرداخت دستمزد نیروی کار استخدام شده می‌شود و به عبارتی، ارتباط اثربخش چندجانبه دولت، کارفرما و نیروی کار در اجرای این طرح به عنوان اصلی‌ترین هدف در راستای کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال، تبیین شده است.

«یارانه دستمزد» به عنوان طرح دارای ظرفیت‌های اشتغال‌زایی و کمک به حل چالش بیکاری و کاهش نرخ کارجویان شناخته شده و در راستای تسهیل شرایط برای ایجاد فرصت‌های شغلی به عنوان یکی از ایده‌ها و فعالیت‌های فعال در بازار کار توانسته است که با بهره‌مندی از شرایط و امکانات مرتبط با بازار کار و تولید، موفق عمل کرده و بخشی از کارجویان را با استفاده از سیاست‌های تشویقی به اشتغال برساند.

بخشی از سیاست‌های تشویقی بازار کار در قالب طرح‌های کارورزی، مشوق بیمه‌ای و یارانه دستمزد در سالهای اخیر اجرایی شده و موفق شده است که به تعادل عضه و تقاضا در بازار کار کمک کند که البته تعامل دولت و شرکای اجتماعی کار و تولید در قالب کارفرمایان و جامعه کارگری بستر اثربخشی این طرح‌ها قرار گرفته است.

با نگاه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت کارجویان را دانش‌آموختگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و همین موضوع افزایش شاخص نرخ بیکاری را در سالهای گذشته به دنبال داشته است، ضرورت تمرکز بیشتر در یافتن راهکارها و ایده‌هایی برای اثرگذاری بیشتر طرح‌هایی بر پایه مشوق ایجاد اشتغال و بهره‌مندی بیکاران بخصوص دانش‌آموختگان از این طرح‌ها دیده می‌شود.   

پرداخت کمک هزینه دستمزد نیروی کار در قالب طرح یارانه دستمزد، برقراری معافیت‌ها و تخفیف‌های بیمه‌ای در قالب طرح مشوق بیمه‌ای و حمایت‌های دولتی از مسیر اجرای طرح‌هایی مانند کارورزی که همگی از طرح‌های فعال بازار کار در راستای اجرای سیاست‌های تشویقی کارفرما و نیروی کار برای ایجاد فرصت‌های شغلی هستند که از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجرا است و مبنای آن حمایت‌های دولتی در قالب تسهیلات و کمک پرداختی دستمزد به کارفرمایان است.

به طور طبیعی اگر دولت به دنبال تحقق اشتغال‌زایی گسترده و خلق چهارمیلیون فرصت شغلی در طول دوره دولت سیزدهم است بهره‌مندی از سیاست‌های مشوق شرکای اجتماعی و ایده‌پردازی در به روزرسانی و ایجاد بسترهای توسعه و گسترش طرح‌هایی مانند یارانه دستمزد می‌تواند یاری‌رسان  دولت در اشتغال‌زایی گسترده باشد.   

در همین راستا اگر اثرگذاری مستمر یارانه دستمزد در ایجاد انگیزه جذب نیروی کار توسط کارفرما برای مجریان طرح مهم باشد، همزمان با افزایش دستمزد سالانه نیروی کار، رشد میزان پرداخت این یارانه نیز می‌تواند حفظ شرایط انگیزشی را به دنبال داشته باشد و در واقع این اقدام، تعادل درصدی در پرداخت یارانه به کارفرمایان را موجب شده و استمرار در جذب کارجویان را ممکن می‌کند.

با نگاه به اینکه میزان پرداخت یارانه دستمزد معادل ۳۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار متناسب با سال اجرای طرح است، با توجه به افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل دستمزد در ۱۴۰۱، مبلغ یارانه دستمزد برای نیروهای کار جذب شده در سال‌جاری رقمی معادل یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان خواهد بود.

بر اساس ضوابط اجرایی طرح یارانه دستمزد، جویندگان کار باید تحصیلات متوسطه (دیپلم) و بالاتر داشته باشند که البته اولویت با دانش‌آموختگان دانشگاهی است که سن آنها از ۳۷ سال کمتر باشد و برای زنان سرپرست خانوار جوینده‌کار نیز شرط سنی تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

کد خبر: 50503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =