جزئیاتی از فعالیت صندوق بیمه اجتماعی

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اعلام اینکه در حدود یک سوم جمعیت کشور به عنوان جامعه هدف این صندوق محسوب می‌شوند به تشریح وضعیت این بیمه اجتماعی در برخی از حوزه‌ها پرداخت.

بیت اله برقراری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: جامعه هدف در سیاست گذاری مرتبط با برنامه افزایش یک میلیون نفری بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر  به طور خاص متمرکز بر کشاورزان، روستاییان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر است.

وی افزود: اگر جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را به طور ناخالص حساب کنیم در حدود یک سوم جمعیت کشور را شامل می شوند و این جمعیت در حدود ۳۰ میلیون نفری به عنوان یک ظرفیت بزرگ در حوزه بیمه ای محسوب می شود که می توان اقدام به جذب آنها و پوشش بیمه ای این جمعیت کرد.

پیش‌بینی سه میلیون و ۵۰۰هزار نفری بیمه شده

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر بیمه شده در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایرتحت پوشش هستند که شامل بیمه شدگان فعال و غیرفعال است که البته یک میلیون و ۵۳۹ هزار نفر از این جمعیت به صورت بیمه شده فعال شناخته می شوند که در صورت تحقق سیاست گذاری سال جاری برای افزایش یک میلیون نفری بیمه شدگان در صندوق، تعداد بیمه شدگان فعال به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر و بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزارنفر بیمه شده فعال و غیرفعال خواهد رسید.

وی اضافه کرد: بیمه شده فعال حق بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایررا به صورت مرتب پرداخت می کند و غیرفعال نیز در مقطعی اقدام به فعال کردن بیمه داشته و در شرایطی پرداخت را انجام نداده که در واقع بیمه عنوان بیمه شده غیرفعال شناخته می شود که در صورت پرداخت دوباره در قالب بیمه شده فعال محسوب خواهد شد.

به گفته برقراری، بر اساس قانون برای پوشش بیمه ای اگر کشاورزان در هر مکانی از کشور ساکن باشند و حتی در صورتی که در یک منطقه خاص غیرساکن هم باشند به شرط داشتن کارت کشاورزان می توانند از مزایای پوشش بیمه ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بهره مند شوند.  

وی ادامه داد: البته شاغلان فصلی نیز بدون داشتن محدودیت و در نظر گرفتن اینکه در چه مکان شهری یا روستایی زندگی می کنند می توانند تحت پوشش بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند.

محدوده سنی عضویت در صندوق بیمه اجتماعی

برقراری با اشاره به اینکه شرط سنی برای ورود و عضویت افراد در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱۸ سال تمام است، بیان داشت: همچنین افراد بیش از ۵۰ سال نیز نمی توانند تحت پوشش قرار گیرند و با توجه به اینکه سن بازنشستگی در صندوق ۶۵ سال عنوان شده است و در ارتباط با سقف سنی عضویت در صندوق که ۵۰ سال است، افراد حداقل تا ۶۵ سالگی ۱۵ سال بیمه پردازی خواهند داشت و کمتر از این برای صندوق صرفه محاسباتی نخواهد داشت.

وی گفت: البته در خصوص افرادی که با سن پایین به عضویت صندوق درمی آیند پرداخت سالهای طولانی حق بیمه تا ۶۵ سالگی به عنوان سن بازنشستگی منطقی به نظر نمی رسد که این مهم در حال اصلاح است و با انجام اصلاحات در این خصوص افراد در هر سنی امکان با پرداخت حق بیمه مقرر در سالهای مشخص شده بتواند بازنشسته شود که البته اکنون این امکان وجود ندارد و در حال انجام پیش بینی راهکارها برای اصلاحات قانونی مرتبط با آن هستیم.

افزایش ۶۰ درصدی سطوح درآمدی در صندوق بیمه اجتماعی

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ادامه عنوان کرد: با تصویب هیات امنای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر سطوح درآمدی در سال جاری افزایش ۶۰ درصدی داشته است به عنوان مثال فردی که در سطح یک درآمدی صندوق یک میلیون تومان درآمد ماهانه داشته باشد با ۵۰هزار تومان امکان تحت پوشش قرار گرفتن در صندوق را خواهد داشت و این امکان در هیچ یک از صندوق های بیمه اجتماعی وجود ندارد و بالاتر سطح درآمدی که در صندوق تعریف شده کف حقوق کارگری در سال ۱۴۰۰ است و با توجه به تعریف انجام شده فردی که بالاترین سطح درآمدی را داشته باشد که شامل ۲ میلیون ۶۶۰ هزار تومان می شود و این افراد می توانند با ۱۳۳ هزار تومان اقدام به عضویت در صندوق و بیمه شدن داشته باشند.

وی افزود: افراد در هر سطحی از میزان درآمد از سطوح هشت گانه بین یک تا ۲ میلیون و ۶۶۰هزار تومان که اقدام به عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و پوشش بیمه ای داشته باشند و حق بیمه پرداختی را لحاظ کنند دولت دوبرابر حق بیمه آنها باید به صندوق پرداختی داشته باشد.

۱۱ هزارمیلیارد تومان مطالبات انباشت صندوق بیمه اجتماعی

برقراری با بیان اینکه حق بیمه سهم دولت که باید به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت شود در سالهای گذشته بخشی از آن انباشت شده و بخش دیگر در قالب بودجه سنواتی به صندوق پرداخت شده است، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ به میزان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه سنواتی برای صندوق در نظر گرفته شده است و این در حالی است که میزان نیاز واقعی صندوق برای پوشش بیمه ای و در راستای دریافت سهم حق بیمه دولت چهارهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که رقم مابه التفاوت آن به عنوان دیون توسط دولت پذیرفته می شود.

وی گفت: در حال حاضر میزان ۱۱هزار میلیارد تومان مطالبات انباشته شده صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از دولت در سالهای گذشته است که این میزان از طلب برای صندوقی که تنها ۱۷ سال از مدت فعالیت آن گذشته باعثت نگرانی است    

  

کد خبر: 50793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =