تحولات اشتغال در سه‌گانه صنعت، خدمات و کشاورزی

تازه‌ترین داده‌های آماری مرتبط با شاخص‌های بازار کار به بررسی تحولات و تغییرات مقایسه‌ای شاخص‌های بازارکار در حوزه‌های سه‌گانه صنعت، خدمات و کشاورزی پرداخته و مقایسه‌ای بین نرخ این شاخص‌ها در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، چکیده طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که میزان اشتغال در بخش کشاورزی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است و این در حالی است که اشتغال در بخش‌های صنعت و خدمات در آمار مقایسه‌ای دوسال گذشته با رشد همراه بوده است.

تازه‌ترین داده‌های آماری حوزه مشارکت اقتصادی و همچنین سهم اشتغال را در بخش‌های سه‌گانه صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور و میزان سهم‌پذیری هرکدام از این فعالیت‌های اقتصادی در مقایسه با سال قبل می‌تواند عامل اثرگذار در سیاست‌های اشتغال و برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه تولید در کشور باشد.

ظرفیت، توانمندی و بسترسازی در زمینه فعالیت‌های بخش اقتصادی مانند تولید، اشتغال در بخش کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و همچنین فعالیت در شغل‌های مرتبط با ارائه خدمات به نوعی در راستای خروجی آماری سهم اشتغال هرکدام از این حوزه‌ها و اثرگذاری اقتصادی در مسیر توسعه نقش مستقیمی دارد.

به هر میزان که بستر ایجاد شده در راستای اشتغال و نیز استعدادهای ذاتی و طبیعی در خصوص فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف مهیا شود و برای توسعه در آن بخش جاذبه ایجاد کند، به همان نسبت ما نیز شاهد افزایش و یا برخلاف آن، شاهد کاهش سهم اشتغال در بخش مربوطه خواهیم بود. این موضوع امری عادی است که مناطقی با توانایی‌های انسانی و داشته‌های طبیعی خاص در حوزه‌های متفاوت، استعداد و توانمندی رشد در همان بخش را داشته باشند

کاهش اشتغال در بخش کشاورزی و افزایش در صنعت و خدمات

بر اساس داده‌های این گزارش، میزان اشتغال در بخش کشاورزی در سال گذشته ۱۶.۳ درصد اعلام شده است که با توجه به کاهش ۱.۱ درصدی در سال پیش از آن، این عدد ۱۷.۴ درصد بوده است.

همچنین اشتغال در بخش صنعت با رشد ۰.۵ درصدی از ۳۳.۳ در سال ۱۳۹۹ به ۳۳.۸ درصد در سال گذشته رسیده است که نشان از سیاست گذاری اثربخش در حوزه های مرتبط با اشتغال بخش صنعت کشور است.

گفتنی است اشتغال در بخش خدمات نیز که در سال گذشته ۴۹.۸ درصد اعلام شده است، با رشد ۰.۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ این شاخص را به ثبت رسانده است.

با توجه به جدیدترین آمار اعلامی مرکز آمار ایران، بیش از سه میلیون و ۸۲۷ هزار نفر در بخش شغل‌ها و فعالیت‌های کشاورزی، بیش از هفت میلیون و ۹۲۹ هزار نفر در حوزه اشتغال مرتبط با بخش صنعت و بیش از ۱۱ میلیون و ۶۸۷ هزار نفر نیز در فعالیت‌های مربوط به بخش خدمات در سال ۱۴۰۰ مشغول به کار بوده اند که این روند حاکی از این است که بیشترین تعداد اشتغال کشور در بخش خدمات و کمترین آن در فعالیت‌های کشاورزی به ثبت رسیده است.

نکته جالب توجه در خصوص اشتغال در بخش کشاورزی این است که زنان شاغل در این بخش با ۱۷.۲ درصد از سهم اشتغال یک درصد بیشتر از مردان در کارهای مرتبط با کشاورزی اشتغال دارند.

همچنین زنان در بخش‌های مربوط به اشتغال بخش خدمات با ثبت اشتغال ۵۷.۵ درصدی نسبت به مردان با سهم اشتغال ۴۸.۵ درصدی، فعالیت بیشتری را در این حوزه به ثبت رسانده‌اند که با توجه به جنس اشتغال در این حوزه شاید این اختلاف طبیعی به نظر برسد.

البته گفتنی است که در اشتغال بخش صنعت و شاید آن هم به دلیل جنس فعالیت‌های مرتبط با این حوزه، آمار سهم اشتغال به نفع مردان سنگینی می‌کند به طوری که در سال ۱۴۰۰ عدد ۳۵.۳ درصد برای اشتغال مردان در حوزه صنعت و ۲۵.۳ درصد برای زنان اعلام شده است که اختلاف ۱۰ درصدی در این بخش وجود دارد.

بخش قابل توجهی از سیاست گذاری و برنامه ریزی بلندمدت در حوزه های مرتبط با اشتغال، تولید و بازار کار بر اساس داده های آماری برخی از شاخص های بازار کار در حوزه اشتغال بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی تنظیم می شود و به همین دلیل تغییرات مربوط به تحولات اشتغال در این بخش های بازار کار و تولید است که جهت گیری سیاست های کلان حوزه اشتغال و تولید را موجب شده و به نوعی نقش آفرینی اشتغال بخش های گوناگون در حوزه تولید را مشخص می کند.  

کد خبر: 50824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =