اعلام آمادگی طرف ایرانی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی

امروز طی مراسمی، یادداشت تفاهم همکاری میان وزرای کار ایران و ترکمنستان امضا شد. در این مراسم محمد هادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌ در حوزه اقتصادی را اعلام کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، امروز مراسم یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران و وزارت کار و حمایت اجتماعی جمهوری ترکمنستان در محل وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این مراسم محمد هادی زاهدی وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسعه همکاری با کشورهای همسایه را از اولویت‌های سیاست خارجی ایران اعلام کرد.

وی افزود: ترکمنستان جایگاه ویژه‌ای برای ایران دارد. ترکمنستان نه تنها یک کشور مهم برای ما است بلکه به‌عنوان خویشاوند ما هم محسوب می‌شود.

زاهدی وفا با اشاره به روابط ۳۰ ساله گذشته و حسن همجواری بین دو کشور، مرزهای بین ایران و ترکمنستان را جزء امن‌ترین مرزها توصیف کرد.

وی افزود: خوشحالیم که تفاهم نامه ما در حوزه کار و تامین اجتماعی در مرحله نهایی شدن است و آن را امضا خواهیم کرد. وزارت کار ایران متولی فعالیت‌های حمایتی واجتماعی است و در این حوزه با وزارت کار ترکمنستان همکاری خواهد کرد.

سرپرست وزارت تعاون ادامه داد: ما آمادگی داریم در حوزه تامین اجتماعی، آموزش فنی و حرفه‌ای، حمایت از سالمندان و اقشار آسیب پذیر با وزارتخانه‌های متناظر در ترکمنستان تفاهم نامه داشته و همکاری کنیم.

وی ادامه داد: در کنار برنامه‌های حمایتی و ایجاد اشتغال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای شرکت‌های اقتصادی در حوزه حمل و نقل ریلی و دریایی است که می‌توانیم در این رابطه با هم همکاری‌هایی را در جهت تقویت مرزهای مشترک داشته باشیم.

به گفته زاهدی وفا، ایران همچنین در حوزه‌های انرژی، گاز، برق و حمل و نقل ریلی می‌تواند همکاری‌هایی رابا ترکمنستان داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری‌های خوب اقتصادی در گذشته، عنوان کرد: از توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور دوست و برادر ترکمنستان استقبال می‌کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین آمادگی ایران را برای افزایش سطح تبادل تجاری بین ایران و ترکمنستان تا میزان دو برابر حجم فعلی در طول سال جاری اعلام کرد.

وی یادآور شد: به دلیل مسایل پیش آمده در شمالغرب و غرب آسیا، این ظرفیت‌ ایجاد شده است. در این فضا کشورهای همسایه می‌توانند روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را ارتقاء بدهند و سطح همکاری‌ها را افزایش دهند.

وی در انتها بار دیگر بر به اشتراک گذاشتن تجارب حمایتی ایران در حوزه‌های تامین اجتماعی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با ترکمنستان تاکید کرد.

ایجاد فرصت‌های مناسب با امضای تفاهم نامه

محمد سعید بابایوویچ سیلاپوف وزیر کار و حمایت اجتماعی جمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار ضمن تبریک انتصاب سرپرست جدید به اقدامات مهم بین دو کشور در سال گذشته اشاره کرد.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای که قرار است امروز امضا شود، در چهارچوب مسایل قانونی امضا می‌شود و فرصت‌های فراوانی برای شهروندان هر دو کشور ایجاد می‌کند.

بابایویچ افزود: در چارچوب این تفاهم نامه در نظر داریم تبادل کارشناس بین دو کشور انجام دهیم تا زمینه گفتگوی هرچه بیشتر فراهم شود.

وی با تشکر از همه افرادی که در تنظیم سند نهایی همکاری کردند؛ آمادگی خود برای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه را اعلام کرد.

وزیر کار ترکمنستان بیان کرد: بخش انرژی، حمل و نقل و ترانزیت از بخش‌های مهمی هستند که در اولویت همکاری قرار دارند. ما به این بخش‌ها اهمیت بالایی می‌دهیم و برای توسعه و پیشرفت این بخش تلاش خواهم داشت.

کد خبر: 50920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =