اختصاص بسته‌های ویژه حمایتی به بازنشستگان تأمین اجتماعی

مصوبه هیات دولت مبنی بر افزایش ۵۷.۴ درصد حقوق حداقل بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی و رشد متفاوت دیگر حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان در قالب دیگر سطوح به نوعی مورد مناقشه بود تا دولت برای حمایت از این افراد و جبران بخشی از شرایط موجود، بسته‌های حمایتی ویژه در نظر گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین، به همین دلیل برای حمایت خاص از بازنشستگان تامین اجتماعی با دستور رییس جمهور بسته‌های ویژه حمایتی به بازنشستگان تأمین اجتماعی اختصاص داده می‌شود، البته هنوز درباره جزییات این بسته اطلاعات دقیقی در دست نیست.
با توجه به دستور رییس‌جمهور نسبت به دغدغه بخشی از بازنشستگان تأمین اجتماعی، قرار است بسته‌های ویژه در قالب‌های مختلف که جزئیات آن بعداً به اطلاع می‌رسد برای بازنشستگان در نظر گرفته شود؛ چرا که معیشت بازنشستگان به ویژه افرادی که دریافتی آنها حداقل است از اولویت‌های دولت مردمی است.
همچنین رئیس‌جمهور به معاون اول خود برای بررسی و ارائه پیشنهادهای حمایتی درباره وضعیت دریافتی بازنشستگان با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی دستور داده است.
به همین منظور در پی درخواست‌های گروه‌هایی از بازنشستگان درخصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری از رییس جمهور، آیت‌الله ابراهیم رئیسی به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تأمین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه کنند.
براساس مصوبه هیات وزیران در مورد نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، حدود ۷۰ درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ رشد بیش از ۵۷ درصدی در حقوق خود را خواهند داشت و در این راستا قدرت خرید ۷۰ درصد کارگران حداقلی بگیر بعد از گذشت ۲۳ سال بیش از نرخ تورم افزایش پیدا کرده است.
همچنین افرادی که ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند میزان ۱۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت که با میزان افزایشی که در سایر صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی بوده، هماهنگ شده است.
گفتنی است که جامعه اصلی تحت پوشش تأمین اجتماعی بیش از نرخ تورم افزایش حقوق داشته‌اند که ۱۶ درصد بیش از نرخ تورم است. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی کار که برای حداقل بگیران جامعه کارگری بوده ۵۷.۴ درصد با همکاری جامعه کارفرمایان و نمایندگان کارگران رشد اعمال شده است، بنابراین قدرت خرید ۷۰ درصد کارگران حداقلی بگیر بیش از نرخ تورم افزایش پیدا کرده است.
سازمان تأمین‌اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران، دو ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی را اعمال می‌کند و در سال ۱۴۰۱ نیز به منظور اجرای عدالت و تأمین معیشت بازنشستگان به ویژه حداقل بگیران این قوانین را مدنظر داشته است.
پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی در مورد میزان افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی به هیات دولت ارائه می‌شود. ماده ۹۶ افزایش مستمری را بر اساس هزینه‌های زندگی مورد تاکید قرار می‌دهد و ماده ۱۱۱ تاکید دارد که حداقل مستمری در هر سال نباید از حداقل دستمزد کارگری آن کمتر باشد تا سطح حداقلی معیشت با رویکرد عدالت برای بازنشستگان نیز حفظ شود و طبق این قوانین حقوق حداقل بگیران این سازمان از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان مصوب شورای عالی کار کمتر نخواهد شد.
براساس مصوبه هیات دولت هر چه‌قدر دریافتی فرد بازنشسته کمتر باشد، میزان افزایش بیشتر خواهد بود و ممکن است افزایش در برخی افراد، بیش از این میزان باشد. مبالغ عائله‌مندی و حق اولاد هم به این مبلغ افزوده خواهد شد و برآورد سازمان تامین‌اجتماعی این است که حقوق یک بازنشسته حداقلی‌بگیر با دو فرزند در سال جاری به حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد.
براساس مصوبه هیات دولت ۷۰ درصد بازنشستگان سازمان تامین‌اجتماعی که حداقل بگیر هستند، ۵۷.۴ درصد و  بازنشستگانی که کمتر از ۱۰ میلیون تومان مستمری دارند، ۱۰ درصد با ۶۵۰ هزار تومان افزایش اما دیگر بازنشستگان با حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان افزایش ۱۰ درصدی حقوق را دارند.
به این معنا که بازنشسته با حقوق سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، بین ۵.۵  تا ۶ میلیون تومان بر اساس تعداد عائله مندی آنها افزایش خواهد یافت و برای سایر سطوح تا حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومان ۱۰ درصد به علاوه ۶۵۰ هزار تومان افزایش و در مجموع بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
در مجموع براساس مصوبه هیات وزیران، بازنشستگانی که سال گذشته ۳ تا ۴ میلیون تومان دریافت کرده‌اند، در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق آنها ۲ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان، بازنشستگانی که ۶ تا ۷ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، میزان افزایش حقوق آنها در سال جاری یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان، بازنشستگان با دریافتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان در سال گذشته، یک میلیون و ۴۴۴ هزار تومان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ را خواهند داشت.
همچنین بازنشستگانی که ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، نیز در سال ۱۴۰۱، میزان افزایش حقوق آنها یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان خواهد بود.
اکنون حدود ۷۳ درصد جامعه از بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند هستند که پوشش حدود ۵۲ درصد جامعه در بخش بیمه اجتماعی برعهده سازمان تأمین‌اجتماعی است که ۴۵ میلیون از جمعیت کشور را شامل می‌شود و سازمان تامین‌اجتماعی حدود چهار میلیون مستمری بگیر تحت پوشش دارد.

کد خبر: 50964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =