ضرورت توسعه فرهنگ سازمانی تامین اجتماعی

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: : یکی از بحث‌هایی که اتفاق می‌افتد و سازمان را می‌تواند به کارآمدی برساند این است که فرهنگ سازمانی تامین اجتماعی در درون و بیرون از سازمان باید دچار تغییر، تحول و توسعه شود.

علی جهانی در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: ما نیازمند کارمندان پاسخگوتر، نظام اداری کارآمدتر، تعلق و تعهد سازمانی در این سازمان و افزایش این مولفه‌ها هستیم و نیازمند این فرهنگ سازمانی برای کمک به پویایی، چابکی، توانمندی و توسعه محوری در سازمان هستیم.

سازمان‌های بزرگی همچون تامین اجتماعی نیازمند تحولات جدی‌ هستند
وی اظهار داشت: کارآمدی هر سازمانی به عنوان اینکه ما سازمان را یک مجموعه زنده و فعال می‌دانیم که برای حیات خود با تحولات، برنامه‌ریزی‌ها، سازماندهی، راهبری، رهبری، نظام بودجه‌بندی، نظام ارزیابی، نظام اداری کارآمد و سایر مولفه‌ها همراه باشد و از این اهداف و برنامه‌ها تبعیت کند و بدون شک اندازه هر سازمانی میزان برنامه‌ریزی، سازماندهی و وضعیت ساختار، تغییرات، حرکت توسعه محور آن سیستم و سازمان، کمیت و کیفیت فعالیت و عملکردش را بیان می‌کند و به هر میزان سازمانی که فعالیت آن گسترده‌تر باشد از بعد کمی و کیفی بدون شک نیازمند تغییرات و تحولات جدی‌تری خواهد بود.
وی اضافه کرد: سازمان‌ها امروز برای تداوم حیات خود به دلیل اینکه سازمان‌ها هم مانند انسان‌ها مسیر زندگی و حرکت آنها شاید از طفولیت به جوانی، میانسالی و پیری می‌رسند و در نهایت اگر تجدید و تغییر ساختار ندهند و خودشان را با شرایط منطبق نکنند و یا به عبارتی پوست‌اندازی نکنند، سازمان‌ها و سیستم‌های اداری با کارکردهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دچار مشکل جدی می‌شوند و حتی برخی مواقع اگر به این مولفه‌ها و نتایج نرسند، ادامه حیات این سازمان‌ها به سختی ممکن خواهد بود.

تآمین‌اجتماعی سازمانی بزرگ با ۴۵ میلیون مخاطب

وی تصریح کرد: به همین دلیل سازمان تآمین‌اجتماعی هم یک سازمان بزرگ است که اندازه این سازمان به میزان ۴۵ میلیون مخاطب است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این سازمان در تعامل هستند و ایستگاه کاری و فعالیت مشترک دارند و از عملکرد و خدمات این سازمان متاثر هستند و حیات آنها تحت تاثیر حیات و تقویت فعالیت‌ها و خدمات این سازمان است.
جهانی ادامه داد: از این جهت سازمان تامین اجتماعی هم در شرایط امروز به ویژه نیازمند پویایی، چابکی، کارآمدی و اثربخشی بیشتر است و برای رسیدن به این اهداف و توانمندی بیشتر و حرکت توسعه محور در سازمان تامین اجتماعی، این سازمان هم باید بتواند امروز پوست‌اندازی جدیدی داشته باشد و ساختار نوینی را متناسب با شرایط امروز تغییر بدهد و نهادینه و اصلاح کند.
این کارشناس تامین اجتماعی گفت: همچنین تامین اجتماعی باید یک مدل حرفه‌ای و توسعه محور شکل دهد و این مدل باید بتواند به بقا  و حیات سازمان کمک کند، اکنون ما در شرایطی هستیم که  مصارف تامین اجتماعی بر منابع آن  پیشی گرفته است و این مسئله در راستای  ایفای تعهدات سازمان اثرگذار است.  
ارائه تعهدات تامین اجتماعی نیازمند این مساله است که سازمان به چابکی و توانمندی لازم برسد.

چند مولفه مورد نیاز برای تامین اجتماعی
وی اضافه کرد: در شرایط امروز چند مولفه و اتفاق از دید کارشناسی در سازمان تامین اجتماعی نیاز است، تغییر و نوین سازی ساختار تامین اجتماعی، چابک‌سازی و اثربخشی ساختار سازمانی تا بتواند حوزه‌های اقتصادی، بیمه‌ای و درمانی و کل حوزه‌های سازمان را به یک انسجام، تعامل درونی و بیرونی و به یک کارآمدی برساند.
این کارشناس تامین اجتماعی ادامه داد: اثربخشی سازمان را در همه ابعاد در یک نظام تعاملی، ساختار ارگانیکی حرفه‌ای و یک ساختار شبکه‌ای مدرن برای پویایی نیاز داریم واز یک دریچه نیازمند تغییر این ساختار برای رسیدن به یک ساختار کارآمد هستیم تا سازمان را به اهداف موردنظر برساند.
وی تاکید کرد: یکی از شاخص‌های مهمی که مقبولیت و اعتبار سازمان تامین اجتماعی را افزایش وحیات سازمان را تامین می‌کند این است که در کارکردها، فعالیت‌ها و خدمات خود بازنگری جدی داشته باشد و اصولا مخاطبان و شاید سه طبقه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و بازنشستکان بایدیک نگاه جدید متناسب با شرایط امروز و تحولاتی که در کشور اتفاق افتاده و وضعیتی که ما از آن برخوردار هستیم، متاثر از وضعیت اقتصاد کار، تولید از یک دریچه اقتصاد کلان و خرد ببیند و ابعاد اجتماعی، حمایتی و رفاهی خود را در این بعد تقویت کند.

مصاحبه از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 50978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =