تامین‌اجتماعی در کرونا به کمک بیماران شتافت

تامین‌اجتماعی به عنوان بازوی نظام سلامت کشور که نخستین خریدار خدمات درمانی و دومین ارائه کننده این خدمات در کشور به شمار می‌رود، در همه‌گیری بیماری کرونا نیز به کمک نظام سلامت شتافته و با اختصاص مراکز درمانی ملکی در درمان مستقیم و نیز پوشش هزینه‌های درمان بیماران در بخش درمان غیرمستقیم، در مدیریت این بیماری نقش قابل توجه‌ای را ایفا کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، خدمات تامین‌اجتماعی به بیماران کرونا دارای ابعاد گوناگونی است که از خدمات پیشگیری آغاز شده و تا غربالگری و درمان بیماران را در بر می‌گیرد. سازمان تامین‌اجتماعی علاوه بر اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را در مراکز درمانی متعلق به سازمان بستری و درمان کرده است، از هرگونه اقدامی برای تامین دارو و سایر خدمات درمانی مورد نیاز این بیماران در بیمارستان‌های دولتی، دانشگاهی و حتی خصوصی طرف قرارداد دریغ نکرده است و هر خدمتی که به تایید و تصویب شورای‌عالی بیمه رسیده باشد، تحت پوشش قرار گرفته است.

طلیعه خدمت رسانی به بیماران کرونا در تامین‌اجتماعی به روزهای آغازین بیماری در دنیا باز می‌گردد که از همان اوان برنامه‌ریزی برای مدیریت این بیماری انجام شد؛ در قدم نخست، اولین کمیته کشوری بحران کووید ۱۹ در اوایل بهمن ۱۳۹۸ در ستاد مرکزی سازمان تشکیل و راهبرد مقابله با بیماری ارائه شد. با تشکیل کمیته‌های استانی مقابله با کرونا در استانداری‌ها و همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هر استان برای اجرای دستورالعمل‌ها، سازمان نیز به عنوان نهادی که پوشش درمان نیمی از جمعیت را برعهده دارد، پای به میدان مبارزه با این بیماری گذاشت و به این ترتیب به فراخور برنامه‌ریزی انجام شده در کمیته‌های استانی برخی از مراکز ملکی تامین‌اجتماعی به عنوان سانتر درمان بیماران کرونا درنظر گرفته شد که مراکز ملکی قم و گیلان به دلیل آغاز همه‌گیری کرونا از این دو استان، از جمله این مراکز به شمار می‌رود.

حمایت از کادر درمان در کرونا 

با افزایش تعداد بیماران کرونا به ویژه در اوج همه‌گیری، نیاز به تجهیزات و امکانات درمانی برای پاسخگویی مناسب به بیمه‌شدگان، اقدامی بسیار ضروری بود؛ برای این منظور مدیران ارشد سازمان تامین‌اجتماعی در زمینه تامین تجهیزات پزشکی، اقلام حفاظتی و نیز تامین نیروی انسانی برای مراکز و جبران عملکرد آن‌ها از آغازین روزهای شیوع بیماری، مصوبه‌های مناسبی را صادر کردند و به این ترتیب، دستگاه‌های ونتیلاتور، اکسیژن‌ساز و سایر مایحتاج بیماران به میزان لازم در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفت. از سوی دیگر برای تجهیزات حفاظت فردی کارکنان بیمارستان‌ها، کمیته‌ای در ستاد مرکزی سازمان تامین‌اجتماعی شکل گرفت تا لوازم مورد نیاز کارکنان مانند ماسک، دستکش، گان و ... به طور متمرکز تهیه و در اختیار مراکز قرار داده شود. در عین‌حال که استان‌ها این اختیار را داشتند تا تجهیزات حفاظتی خود را تهیه کنند.

خدمات درمان سرپایی

تامین‌اجتماعی در حوزه خدمات سرپایی نیز که بیش از ۳۰۰ مرکز را در سراسر کشور شامل می‌شود، به کمک بیماران آمد و برای پاسخگویی مناسب به بیمه‌شدگان، شیفت‌بندی این مراکز را ارتقا داد تا امکان پذیرش بیماران بیشتری فراهم شود و در نتیجه مراکز تک شیفت به دو شیفت تبدیل شد. در این مراکز با انجام غربالگری، در صورت شناسایی بیماران کرونا، آن‌ها برای انجام اقدامات درمانی هدایت می‌شدند.

آمار خدمات بستری

میزان مشارکت تامین‌اجتماعی در درمان بیماران در حدی بود که می‌توان گفت، از مجموع ظرفیت ۱۱ هزار تخت بیمارستانی تامین‌اجتماعی در کشور حدود ۴ هزار تخت در یک سال نخست شیوع کرونا به بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافت و با گذشت تنها چهار ماه از این بیماری در کشور و در خرداد ۹۹ تعداد ۲۱ هزار و ۷۶۲ نفر از خدمات بستری تامین‌اجتماعی بهره‌مند شدند.

درمان رایگان تامین‌اجتماعی

سازمان تامین‌اجتماعی درحالی بیماران کووید ۱۹ را به طور رایگان درمان می‌کند که هزینه درمان بیماران در شرایط همه‌گیری و شیوع یک بیماری، برعهده نظام سلامت قرار دارد؛ اما سازمان تاکنون برای این مشارکت ریالی دریافت نکرده است. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای شیوع کرونا تا نیمه اسفند سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۵ هزار و ۶۷۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های ملکی سازمان تأمین اجتماعی بستری و درمان شدند. در همین مدت برای ۲۰۸ هزار و ۷۲۶ نفر آزمایش PCR در مراکز درمانی تأمین اجتماعی انجام شده که ۷۴ درصد آنها مثبت بوده است. همچنین ۳۱ هزار و ۳۳۰ نفر یعنی حدود ۱۲ درصد از بستری شدگان کرونایی در مراکز درمانی ملکی این سازمان در بخش‌های ویژه بستری بوده‌اند که میانگین روزهای بستری بیماران ۵ روز و این شاخص در بخش‌های ویژه ۷ روز بوده است.

خدمات استانی تامین‌اجتماعی

با شیوع بیماری کرونا در هر استان، تامین‌اجتماعی بیمه‌شدگان را زیر چتر حمایت خود قرار داده و خدمات درمانی لازم را علاوه بر خرید خدمت در بخش‌های بستری و سرپایی برای بیمه‌شدگان فراهم کرده است. این خدمت رسانی با اوج‌گیری کرونا در هر یک از استان‌ها، خدمات تامین‌اجتماعی را محور توجه بیمه‌شدگان قرار می‌داد؛ تامین‌اجتماعی استان قم به عنوان نخستین استان‌ درگیر با کرونا، پیشتاز در ارائه این خدمات در بین مراکز تامین‌اجتماعی بود و بیمارستان امام رضا(ع) قم نخستین جایگاه پذیرش و بستری بیماران کرونا را در سازمان و سومین بیمارستان را در سطح کشور از آن خود کرد. این مرکز درمانی از ابتدای شیوع کرونا تا اواخر تیر ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را شامل ۷۵۰۰ بیمار سرپایی، ۱۶۵۸ بیمار بستری و ۸۸۰ بیمار اورژانس پذیرش، پایش و درمان کرده است.  

در کلانشهر تهران، بیمارستان میلاد به جرگه مراکز پذیرش بیماران کرونا پیوست و همسو با نظام سلامت پذیرای بیماران کووید ۱۹ شد. خدمات این مرکز درمانی با استقبال بیمه‌شدگان به ویژه در زمان‌های اوج همه‌گیری مواجه شد؛ به گونه‌ای که در پیک چهارم کرونا که از اوایل فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد، این مرکز درمانی با وجود تعیین ۳۰۰ تخت بستری برای بیماران کرونا از سوی ستاد مقابله با کرونای استان، اما ۶۰۰ تخت بستری را برای درمان این بیماران اختصاص داد که این میزان حتی در برخی از روزها فراتر نیز می‌رفت.

در استان گیلان نیز به عنوان دومین استان درگیر با این بیماری، مدیریت درمان تامین‌اجتماعی از بدو شیوع بیماری یعنی اسفند ۹۸ نسبت به پذیرش بیماران سرپایی و بستری اقدام و خدمات مورد نیاز بیماران را ارائه کرد. در بخش بستری بیمارستان رسول اکرم(ص) از سوی ستاد بحران استان به عنوان مرکز پذیرش و بستری بیماران کرونا در کنار بیمارستان دانشگاهی رشت، انتخاب و معرفی شد و به عنوان بازوی کمک‌رسان در مدیریت کرونا، وارد میدان مبارزه با این بیماری شد. در این مدت بیش از ۴۲۰۰ بیمار کرونا از خدمات بستری این مرکز استفاده کردند که بیش از ۹۰ درصد بیماران بهبودی کامل خود را به دست آوردند.

با شیوع بیماری در مناطق جنوبی کشور، مراکز ملکی تامین‌اجتماعی استان بوشهر به کارزار مبارزه با این بیماری شتافتند و تمامی مراکز درمانی سرپایی و بستری تامین‌اجتماعی برای درمان بیماران کرونا در کنار پذیرش سایر بیماران اختصاص یافت.

در استان قزوین نیز یک سوم بیماران کرونا در دو بیمارستان تامین‌اجتماعی رازی و تاکستان پذیرش شده و از خدمات بستری بیمارستان بهره‌مند شدند. به گونه‌ای که در بیمارستان رازی قزوین ۷ هزار و ۹۲۵ نفر و در بیمارستان تاکستان نیز ۴ هزار و ۱۴ بیمار از خدمات بستری استفاده کردند.

مشارکت تامین‌اجتماعی در درمان بیماران در استان کرمانشاه نیز بسیار چشمگیر بود؛ با شروع پیک پنجم بیماری از مرداد ۱۴۰۰ حدود ۷۳ درصد ظرفیت تخت‌های فعال بیمارستان شهدا یعنی معادل ۸۰ تخت فعال به بیماران کرونا اختصاص یافت و از آغاز همه‌گیری تا پایان دی سال ۱۴۰۰ تعداد ۳ هزار و ۶۵۵ بیمار در بیمارستان‌های تابعه تامین‌اجتماعی بستری شدند.

مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان لرستان تامین‌اجتماعی دوشادوش مراکز درمانی دانشگاهی به بیماران کووید ۱۹ خدمت رسانی کرده و از آغاز همه‌گیری هر ۱۲ مرکز ملکی  نسبت به پذیرش سرپایی و بستری بیماران کووید ۱۹ اقدام کردند؛ تاکنون ۸ هزار و ۵۵۵ بیمار از خدمات بستری تامین‌اجتماعی در این استان بهره‌مند شده‌اند.

در استان مرکزی نیز مدیریت درمان استان از آغاز همه‌گیری همراستا با قرارگاه زیستی پدافند غیرمعامل، تدابیر لازم را برای استفاده حداکثری از ظرفیت مراکز درمانی به منظور خدمت‌رسانی به بیماران کووید ۱۹ اتخاذ کرد و از آغاز بیماری تاکنون بیش از ۹ هزار بیمار کرونا در بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی بستری شده و درمان‌های لازم را دریافت کرده‌اند؛ حدود ۹۵ درصد این بیماران پس از طی شدن مراحل درمان با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

در هرمزگان خدمات تامین‌اجتماعی به ویژه در دوران پیک کرونا، بسیار گسترده بود و بیمارستان تامین‌اجتماعی خلیج‌فارس و تمامی درمانگاه‌های مدیریت درمان استان بیماران بستری و سرپایی کرونا را پذیرش می‌کردند.

تامین‌اجتماعی استان همدان نیز از بدو شیوع کرونا و از اوایل اسفند ۹۸ مراکز درمانی بستری و سرپایی خود را برای پذیرش، پایش و درمان بیماران کرونا اختصاص داد و میزان این مشارکت تا حدی بود که در قله پیک پنجم، تعداد تخت‌های بستری دائم اختصاص یافته به بیماران کووید ۱۹ در دو بیمارستان آتیه همدان و غرضی ملایر به ۳۰۵ تخت رسید و نیز از شیوع بیماری تاکنون تعداد ۱۲ هزار و ۳۶۴ بیمار از خدمات تامین‌اجتماعی بهره‌مند شدند.

با شیوع کرونا در استان یزد، بیمارستان تامین‌اجتماعی شهدای کارگر به عنوان بیمارستان معین جهت پذیرش بیماران کرونا انتخاب شد و بیمارستان شهید صدوقی یزد با اختصاص ۱۶ تا ۷۰ تخت بستری در شرایط مختلف، خدمات مورد نیاز بیماران کرونا را ارائه می‌کرد. همچنین تمامی مراکز سرپایی تامین‌اجتماعی این استان بیماران کرونا را پذیرش می‌کردند.

کد خبر: 51501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =