درمان رایگان تامین‌اجتماعی، تکیه‌گاه بیمه‌شدگان

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی حکیم جرجانی گرگان (استان گلستان)، این مرکز درمانی را مایه اطمینان قلبی مردم منطقه به دسترسی به درمان رایگان و تکیه‌گاه آنان در روزهای سخت زندگی دانست و به ویژه خدمات تخصصی ارتوپدی، جراحی اعصاب‌وروان و ارولوژی این بیمارستان را با استقبال مردم استان و سایر استان‌های همجوار مواجه دانست.

دکتر سید امیرحسین موسوی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مرکز درمانی در بین مردم منطقه از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است، افزود: خدمات این مرکز مورد اطمینان بیماران و مراجعه کننده‌ها بوده و نه تنها مردم منطقه بلکه بیماران استان‌های مجاور مانند سمنان، مازندران، خراسان جنوبی و ... به فراخور تخصص‌های مورد نیاز به ویژه دریافت خدمات تخصصی ارتوپدی، جراحی اعصاب و اورولوژی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به خدمات بخش بستری این مرکز درمانی، اظهار کرد: بیمارستان از بخش‌های جراحی مردان و جراحی زنان تشکیل شده است که در این بخش‌ها اعمال جراحی ارتوپدی، ENT، جراحی اعصاب، چشم، جراحی عمومی، ارولوژی و جراحی‌های زنان و زایمان انجام می‌شود.

رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، گفت: همچنین بخش داخلی، شامل نورولوژی، عفونی، قلب و عروق و بخش‌های نوزادان و NICU، اورژانس، ICU، CCU، اتاق عمل و زایشگاه از دیگر خدمات این مرکز به شمار می‌رود.

موسوی تصریح کرد: بخش پاراکلینیک بیمارستان نیز شامل خدمات آندوسکوپی، کلونوسکوپی، تست ورزش، اکو، هولتر، رادیولوژی، CT اسکن، ماموگرافی، اپتومتری، فیزیوتراپی، آزمایشگاه و پاتولوژی است و در حوزه درمان سرپایی، درمانگاه‌های تخصصی به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مرکز درمانی در بین مردم منطقه از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است، ادامه داد: خدمات این مرکز مورد اطمینان بیماران و مراجعه کننده‌ها بوده و نه تنها مردم منطقه بلکه بیماران استان‌های مجاور مانند سمنان، مازندران، خراسان جنوبی و ... به فراخور تخصص‌های مورد نیاز به ویژه دریافت خدمات تخصصی ارتوپدی، جراحی اعصاب و اورولوژی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، با اشاره به آمار مراجعه به این مرکز درمانی، افزود: با توجه به شیوع کرونا، مراجعه به اورژانس افزایش یافته بود؛ اما اعمال جراحی الکتیو و مراجعه غیراورژانس به بیمارستان با کاهش مواجه بود. اما اکنون با فروکش کردن موج‌های کرونا و انجام واکسیناسیون فراگیر، میزان مراجعه به بیمارستان به شرایط عادی بازگشته و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزار بیمار از خدمات بستری این مرکز بهره‌مند شدند. به نحوی که در این سال با بیش از ۱۰۰ درصد ضریب اشغال تخت مواجه بودیم و با ایجاد تخت‌های اکسترا، خدمات مورد نیاز بیماران را در حوزه بستری ارائه کردیم.

موسوی اظهار کرد: همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۱۶ هزار مورد مراجعه به بخش درمان سرپایی انجام شده است و در بخش خدمات پاراکلینیک این میزان ۴۵۰ هزار مورد بوده بوده است. به این ترتیب مجموع کل مراجعه به بیمارستان حکیم جرجانی در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۶۰۰ هزار مراجعه بوده است.

وی با بیان اینکه در این مرکز درمانی حدود ۵۰۰ نیروی انسانی مشغول به فعالیت است، گفت: از این میزان، ۷۴ نفر را کادر پزشکی، ۲۰۹ نفر را کادر پرستاری، ۳۴ نفر را کادر پیراپزشکی و ۱۵۷ نفر را کادر پشتیبانی تشکیل می‌دهد.

رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، تصریح کرد: با توجه به افزایش تعداد تخت بخش اورژانس از ۱۱ تخت به ۲۰ تخت، هنوز نیروی انسانی این بخش ترمیم نشده است که برای رفع این کمبود در تلاش هستیم و مکاتبات لازم را نیز انجام داده‌ایم.

موسوی ادامه داد: این کمبود نیرو در بخش تصویربرداری نیز وجود دارد و با توجه به خروج ۲ نیروی کارشناس پرتوشناس، ضرورت جذب نیرو برای این بخش نیز وجود دارد؛ اما در مجموع می‌توان گفت، ردیف‌های استخدام این بخش با استانداردهای سازمانی از نظر تعداد دستگاه‌ها و تعداد نیروی انسانی، همخوانی ندارد که ضرورت بازنگری وجود دارد.

وی افزود: همچنین با توجه به افزایش بخش‌های بستری و خروج تعدادی از نیروهای خدمتگزار از تشکیلات بیمارستان، هنوز به‌کارگیری نیروی خدماتی شرکتی ترمیم نشده؛ هرچند در بودجه سال ۱۴۰۱ برای جبران نیروی شرکتی، اعتبار لازم پیش‌بینی شده است.

رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، با بیان اینکه تجهیزات و دستگاه‌های این بیمارستان از بدو تاسیس با بالاترین تکنولوژی روز خریداری شده است، اظهار کرد:‌ با توجه به اجرای برنامه PM و کنترل کیفی دستگاه‌ها که به طور سالانه انجام می‌شود، تمامی لوازم دارای بهترین عملکرد است. از سوی دیگر تجهیزات  مورد نیاز خدمات تشخیصی و درمانی سالیانه خریداری می‌شود و درحال حاضر، اتاق عمل مجهز به بهترین تجهیزات بوده و دستگاه‌های واحد تصویربرداری از جمله CT اسکن، دستگاه ماموگرافی و دستگاه پانورکس از بهترین برند است. همچنین مجوز خرید  دستگاه MRI نیز دریافت شده که درحال پی‌گیری است.

موسوی با اشاره به وضعیت دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران، گفت: این‌ روزها تامین و تهیه دارو حتی از نوع داروهای مصرفی و معمولی بسیار سخت و متحمل صرف زمان برای جستجو در شرکت‌های دارویی شده است. در بیمارستان حکیم جرجانی با پی‌گیری‌های هر روزه تمامی سهمیه‌های دارویی از شرکت‌ها گرفته می‌شود و همه تلاش خود را برای متوقف نشدن گردش دارویی به‌کار می‌بندیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به ذخیره دارویی سه ماهه در انبار دارو و پیش‌بینی‌های لازم، درحال حاضر بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران در بیمارستان موجود است. به‌هر روی به پزشکان نیز توصیه شده است که در صورت نایاب بودن داروها، اقلام مشابه را تجویز کنند.

رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، با اشاره به اقدامات ارتقای هتلینگ بیمارستان، ادامه داد: در راستای اجرای این طرح، بخش اورژانس بیمارستان به نحو مناسبی بازسازی شد؛ به گونه‌ای که مساحت این بخش از ۵۰۰ متر به ۱۵۰۰ متر افزایش یافت و می‌توان گفت  درحال حاضر به عنوان یکی از زیباترین و مجهزترین اورژانس‌های بیمارستان در سطح کشور و در بین مراکز ملکی محسوب می‌شود.

موسوی افزود: از سوی دیگر، طی سال‌های اخیر با همت مسئولان سازمان، استانداردسازی هتلینگ در ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به بهره‌برداری رسیده است. با پی‌گیری‌ها و مساعدت سازمان تامین‌اجتماعی، طرح توسعه بیمارستان به ظرفیت ۵۰ تخت بیمارستانی تصویب و در مدت یک سال عملیاتی شد و اکنون به صورت کامل قابل بهره‌برداری است که در مرحله جذب نیرو قرار دارد.

وی اظهار کرد: همچنین مجوز اجرای هتلینگ در دو بخش بستری به ظرفیت ۵۰ تخت در سال جاری ابلاغ شده است؛ ضمن اینکه آشپزخانه بیمارستان نیز در مرحله اجرای هتلینگ قرار دارد.

رئیس بیمارستان حکیم جرجانی گرگان، با بیان اینکه این مرکز درمانی در دور اول استانداردهای اعتباربخشی حائز رتبه یک شد، گفت: در این دوره بخش‌های ویژه ICU، CCU و NICU درجه یک عالی را کسب کردند و در ادوار بعدی نیز بیمارستان رتبه یک اعتباربخشی را کسب کرده است.

موسوی کمبود نیروی انسانی را از مهمترین مسائل این مرکز برشمرد و تصریح کرد: این کمبود به ویژه در زمینه پرستار، بهیار و نیروهای خدمات وجود دارد. همچنین جایگزین شدن نیروهای بازنشسته به ویژه در واحد رادیولوژی نیز ضروری است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین نیاز مراجعه کننده‌ها به این مرکز بهره‌مندی از خدمات MRI است که خوشبختانه مجوز قانونی آن دریافت شده و در دست اقدام قرار دارد. در بحث تخصصی خدمات درمانی، موضوع منطقی شدن تعرفه‌های بخش دولتی سبب اثربخشی لازم و ایجاد انگیزه بیشتر در پزشکان برای خدمت با کیفیت و کمیت بالا می‌شود.

کد خبر: 51537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =