آغاز چانه‌زنی برای اصلاح قیمت پایه سیمان پس از رفع محدودیت‌های برقی

رئیس انجمن سیمان از آغاز چانه‌زنی برای اصلاح قیمت پایه عرضه سیمان در بورس کالا پس از رفع محدودیت‌های برقی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از کاهش ۷ هزار تومانی قیمت هر کیسه سیمان در بورس خبر داد و گفت: قیمت سیمان با افزایش عرضه در بورس کالا و کنترل تقاضا کاهش چشمگیر یافته است. در ارتباط با این خبر، این پرسش اساسی مطرح است که این کاهش قیمت چقدر بر روند تولید سیمان اثر خواهد داشت و تا چه مدت تداوم خواهد یافت؟

عبدالرضا شیخان رئیس انجمن سیمان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین شرایط بازار سیمان را غیرثابت توصیف کرد.

وی افزود: در حال حاضر وزارت نیرو با هر سختی برق واحدهای سیمانی را تامین می‌کند اما برق تامین شده جوابگوی خیلی از مسایل ما نیست و با روال عادی متفاوت است.

شیخان درباره کاهش قیمت‌های فروش سیمان گفت: کاهش قیمت نسبت به دو سه هفته قبل رخ داده است. ۱۵ خرداد که اعلام شد برق کارخانجات سیمان و فولاد محدودیت خواهد داشت، خریداران برای تهیه سیمان هجوم آوردند و قیمت در بازار بورس رقابتی شد و بالا رفت.

وی اضافه کرد: نسبت شبه آن مقطع می‌توان گفت که نرخ سیمان کاهشی بوده است اما نسبت به کل سال این روند کاهشی نبوده است.

رئیس انجمن سیمان عنوان کرد: بعد از اعلام خبر ایجاد محدودیت برقی برای سیمان و فولاد، هیات مدیره انجمن با وزیر نیرو جلسه گذاشت و توافق شد که در راستای جلوگیری از کاهش التهاب بازار، این وزارتخانه برای تولید پنج میلیون تن سیمان، برق به تولیدکنندگان بدهد.

وی ادامه داد: بنابراین قیمت سیمان نسبت به زمان آغاز مذاکرات برای تامین برق و بعد از قول وزارت نیرو، کمی کاهش یافت.

شیخان یادآور شد: در زمانی که قیمت‌ها رقابتی شد و بالا رفت، برای همه کارخانه‌های ما این رقابت رقم نخورد. کارخانجاتی که در مراکز پر تولید و کم مصرف بودند، خیلی قیمت‌هایشان رقابتی نبود و بالا نرفت.

وی افزود: به این ترتیب وقتی میانگین کشوری را نگاه کنیم، خیلی قیمت‌ها بالا نرفته است. در حال حاضر هنوز زود است که تحلیل کنیم در آینده چه اتفاقی برای قیمت‌های سیمان رخ خواهد داد.

رئیس انجمن سیمان گفت: در حال حاضر کارخانجات سیمانی تا جایی که در توان داشتند به تولید خود ادامه می‌دهند و عرضه به بورس ادامه دارد. کارخانه‌ها تلاش می‌کنند کف عرضه را رعایت کنند و به نظر می‌رسد این روزها بازار از حالت تلاطم خارج شده است. با کاهش قیمت در بورس، نرخ سیمان به روال عادی خود بازگشته است.

وی بیان کرد: این روزها، زمان پیک مصرف سیمان است زیرا ساخت و سازها در همه جای کشور در جریان است. در نتیجه تقاضا برای سیمان هم قطعا بیشتر از فصل‌های دیگر است اما با تمهیداتی که از طرف وزارت نیرو با هماهنگی وزارت صمت و فعالان صنعت سیمان اندیشیده شد، تلاطم بازار کاهش پیدا کرد.

به گفته شیخان، در حال حاضر هزینه‌های تولید واحدهای تولیدکننده سیمان نسبت به قیمت‌های پایه‌ای که اکنون در بورس ارائه می‌شود، خیلی تغییر کرده است.

وی افزود: قطعا کارخانجات بعد از اینکه محدودیت برق رفع شود و روی روال عادی بیفتد، در ارتباط با اصلاح قیمت‌های پایه باید رایزنی کنند. زیرا قیمت‌های تمام شده خیلی از کارخانجات سیمانی به مراتب بالاتر از قیمت‌های پایه شده است.

رئیس انجمن سیمان درباره دلایل افزایش هزینه‌های تولید بیان کرد: هزینه حقوق و دستمزد بالا رفته است. نرخ پیمانکاری معادن تامین مواد معدنی مثل آهن و غیره افزایش داشته است. همه این مسایل هزینه‌های تولید را بالا برده‌اند. به همین خاطر بعد از رفع تنگناهای برقی، باید راجع به قیمت پایه مذاکره کنیم.

وی درباره میزان احتمال پذیرش درخواست اصلاح قیمت پایه گفت: اگر هدف وزارت صمت و نظام این است که روند تولید ادامه یابد، باید به منطقی برسیم که نفع  تولیدکننده هم در آن باشد. اگر قیمت تمام شده بیشتر از قیمت‌های فروش باشد، کارخانجات توان ادامه تولید را نخواهند داشت.

کد خبر: 51546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =