۳ شرط گسترش پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی

مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در امور هماهنگی‌های بین بخشی، یکی از مهمترین اهداف پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را پیشگیری از پوسیدگی دندانی و بهداشت دهان و دندان عنوان کرد و ضمن ضروری دانستن گسترش بسته‌های بیمه‌ای دندانپزشکی سه شرط اصلی را شامل «افزایش سطح دسترسی به خدمات»، «نیازسنجی نوع خدمات» و «آگاهی اجتماعی از بسته‌های خدمتی» برای توسعه این خدمات ضروری دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر عبدالرضا معادی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۱۱۶ جزء از خدمات دندانپزشکی زیر پوشش بیمه پایه قرار دارد، افزود: بسته بیمه پایه شامل خدمات  تشخیصی، پیشگیری و درمانی در حوزه دندانپزشکی است که می‌توان به اقدامات ترمیمی، جرم‌گیری، درمان بیماری‌های لثه و کشیدن دندان‌ها اشاره کرد.

وی اظهار کرد: مهمترین هدف در بسته خدمت بیمه پایه که آخرین تغییرات آن در سال ۹۲ و ۹۳ انجام شده، مربوط به گروه‌های هدف کودکان زیر ۱۴ سال و مادران باردار است؛ در این بسته بیمه پایه، تمامی خدمات پیشگیری اعم از آموزش بهداشت تا فلورایدتراپی، فیشور سیلانت (شیارپوش)، وارنیش فلوراید و نیز ترمیم اولین دندان دائمی با روش‌های مختلف یک ساعتی، دو ساعتی و سه ساعتی با پر کردگی آمالگام یا کامپوزیت ارائه می‌شود.   

این جراح دندانپزشک گفت: همچنین برای مادران باردار و سایر افراد بزرگسال، جرم‌گیری به عنوان خدمتی که برای سلامت لثه و محیط دهان ضروری است، جزو تعهدات بیمه قرار دارد و از نظر پروتکل‌های دندانپزشکی معمولاً توصیه ما این است که فرد در سال حداقل دو بار عملیات جرم‌گیری را در مراکز دندانپزشکی انجام دهد.  

اهمیت پوشش خدمات دندانپزشکی

وی در خصوص اهمیت پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی، ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف این پوشش، «پیشگیری» است که در دنیا نیز تجربه آن به دست آمده است؛ بسیاری از کشورها پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و اقدام توانسته‌اند به مرحله‌ای برسند که در دهان افراد بزرگسال یا نوجوان پوسیدگی دندانی وجود نداشته باشد که به آن سیستم «Caries free» یعنی دهان‌هایی که در آن پوسیدگی دندان وجود ندارد، گفته می‌شود.  

مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: این موفقیت زمانی رخ داده که یک برنامه‌ریزی پیشگیرانه انجام شده است؛ یعنی از سن شش سالگی که دندان‌های دائمی کودک شروع به رشد می‌کند، خدمات پیشگیری و آموزش بهداشت دهان و دندان به آنها ارائه می‌شود تا در بزرگسالی دچار مشکلات دندانی نشوند.

گسترش پوشش بیمه‌ای دندانپزشکی

معادی با تأکید بر ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی، اظهار کرد: حدود ۱۰ سال از آخرین تغییرات و تعیین بسته خدمت بیمه‌ای دندانپزشکی می‌گذرد و اکنون نیاز جامعه تغییر کرده و بنابراین لازم است که بسته‌های خدمت بازنگری شود. در این زمینه اقدامات مناسبی در حوزه‌های تصمیم‌گیری به‌ویژه در وزارت بهداشت درحال انجام است و این دیدگاه در دولت وجود دارد که تغییراتی را در بسته خدمات دندانپزشکی ایجاد کرده و بسته را گسترش دهند.

وی افزود: اما تعیین بسته‌های خدمتی، فرایندی دارد که مستلزم نیازسنجی محیطی است که بر اساس آن باید توانایی مالی و امکانات سازمان‌های بیمه‌گر ارزیابی شود. همچنین باید اثربخشی خدمات در شاخص‌های سلامت نیز درنظر گرفته شود که انجام آن نیازمند اقدامات کارشناسی بوده و زمان‌بر است.   

وی گفت: اما آنچه که در پیشگیری از مشکلات دهان و دندان بیش از بسته‌های تعهدات بیمه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد، فرهنگ عمومی مردم در زمینه رعایت بهداشت و نگهداری از دندان‌ها است؛ زیرا هزینه دندانپزشکی ارتباط مستقیم به زمان مراجعه به دندانپزشک دارد. به این معنا که هرچقدر دیر هنگام به مراکز دندانپزشکی مراجعه شود، هزینه‌های بیشتری باید برای دندان پرداخت شود و این مسأله ارتباط مستقیم با فرهنگ عمومی مراقبت از دهان و دندان دارد.

متأسفانه بسیاری از مردم تا زمانی که دچار دندان درد نشوند، به مراکز دندانی مراجعه نمی‌کنند؛ این در حالی است که یک پوسیدگی دندان حداقل شش ماه طول می‌کشد تا تبدیل به وضعیتی مانند گیر غذایی، شکستگی دندان و درد دندان شود و اینها مشکلاتی است که در مراحل اولیه قابل تشخیص است و در حال حاضر بیمه این تعهدات را مانند ویزیت و تصاویر تشخیصی برعهده دارد.  

شروط گسترش پوشش بیمه

مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه برای گسترش پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی چند اصل باید مورد توجه قرار گیرد تا اثربخشی و کسب نتیجه حاصل شود، اظهار کرد: زیرا این تنها کافی نیست که یک بسته خدمتی را به تصویب برسانیم و اعلام کنیم که خدمات آن بسته فراهم است؛ بلکه استفاده از این خدمات شروطی دارد که شرط اول، افزایش سطح دسترسی به این خدمات است که این اقدام مستلزم ارتقای تعداد مراکز طرف قرارداد و نیز ارتقاء تعداد مراکز دندانپزشکی در سطح مراکز بهداشتی و درمانی دولتی و سایر مراکز است. بنابراین می‌توان گفت، سطح دسترسی به خدمات دندانپزشکی برای افراد ساکن در روستاها، شهرها و نقاط مختلف کشور اهمیت بسیاری دارد.

معادی گفت: شرط دوم، نوع بسته خدمت است که باید مبتنی بر نیازسنجی به دست آید؛ به این معنا که باید بر اساس انجام یک نیازسنجی محیطی معلوم شود که در حال حاضر چه خدماتی به عنوان یک ضرورت جامعه تلقی می‌شود و هزینه و مبلغ آن چقدر است تا برای ارائه‌کنندگان و بیمه‌گران مقرون به صرفه باشد.  

وی تصریح کرد: شرط سوم که مهمترین است، آگاهی اجتماعی است؛ یعنی مردم باید از این بسته‌های خدمتی که در سیستم‌های دولتی، سازمان‌های بیمه‌گر پایه و بخش‌های خصوصی ارائه می‌شود، مطلع شوند. یکی از اقداماتی که می‌توان برای بالا بردن آگاهی اجتماعی از امکانات موجود از آن بهره برد، استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی است که رسالت ارائه اطلاعات را برعهده دارند.

وی افزود: باید توجه داشت؛ بخشی از عدم گسترش خدمات در بخش سلامت دهان و دندان، عدم آگاهی بیمه‌شدگان و مردم از خدمات است که این فرآیند در سازمان بیمه سلامت از سال‌های گذشته همواره مورد توجه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی از خدمات بیمه‌ای یکی از اهداف راهبردی این سازمان به شمار می‌رود.

کد خبر: 51627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =