گسترش فرهنگ استفاده از بیمه در سال‌های اخیر

کارشناس حوزه تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه کارهای خوبی در زمینه گسترش استفاده از بیمه‌های اجتماعی در کشور در طول سالهای اخیر صورت گرفته است، گفت: فرهنگ استفاده از بیمه و اینکه افراد تحت پوشش سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه اجتماعی قرار گیرند در سال‌های اخیر در جامعه گسترش یافته است.

احمد پایور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: طرح بیمه فراگیر خانواده نیز در راستای گسترش فرهنگ بیمه‌ای بسیار تاثیرگذار بوده است چرا که اقشاری مانند زنان خانه‌دار و دانشجویان را تحت پوشش قرار می‌دهد و این مساله می‌تواند در افزایش تعداد بیمه‌شدگان نقش موثر داشته باشد و برای فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده بیشتر مردم از بیمه و بهره‌مندی از مزایای بیمه‌های اجتماعی موثر باشد.  

وی در ادامه تصریح کرد: اما یکی از مسائلی که اجازه نمی‌دهد بیش از این شاهد گسترش رشد تعداد بیمه‌شدگان در صندوق‌های بیمه‌ای  باشیم، این است که افزایش‌ میزان حداقل حق بیمه برای برخی مشکل ایجاد می‌کند چراکه رقم حق بیمه به شدت افزایش پیدا می‌کند و طبیعتاً شاید برخی افراد نتوانند این مبلغ موردنظر را برای استمرار بیمه خود پرداخت کنند.

پایور افزود: مشکلی که در سال‌های گذشته رخ داده و معتقدم برای آن باید فکری اساسی شود، افزایش‌های قابل توجه حداقل حق بیمه است و این موضوع می‌تواند به عنوان یک چالش برای افراد بیمه پرداز مطرح باشد و با توجه به اینکه رقم‌ها در این سال‌ها به شدت افزایش پیدا کرده ممکن است برخی توان پرداخت حق بیمه خود را نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه چون حداقل حقوق امسال ۵۷ درصد افزایش یافته است، در پرداخت حق بیمه هم تاثیر دارد، اظهار داشت: به تبع این افزایش ۵۷ درصدی در حداقل حقوق، پرداختی حق بیمه نیز همین میزان افزایش را خواهد داشت و برای کسانی که توان مالی کمتری دارند ممکن است تاثیر جدی در ادامه و استمرار پرداخت حق بیمه داشته باشد.

این کارشناس حوزه تأمین‌اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی درباره حرف و مشاغل آزاد کاری که انجام داده این است که همه گروه ها و حتی بیمه اختیاری را با حداقل مقدار افزایش داده است یعنی در بیمه اختیاری (یک و دو دهم) کمتر قرارداد بسته نمی‌شود یا در سایر مشاغل در بیمه‌های توافقی (یک و سه دهم) قرارداد بسته می‌شود یعنی حداقل تقریباً حذف شده است.

وی در عین حال اینگونه توضیح داد و افزود: برای کمک به بیمه زنان خانه‌دار و جهت استقبال آنان تغییراتی در این بیمه مورد نیاز است به این معنی که بیمه این افراد در حداقل دستمزد می‌تواند قرار داشته باشند البته بالاتر هم می‌توانند انتخاب کنند اما کف آن دیگر حداقل دستمزد است.

پایور با بیان اینکه نرخ حق بیمه بانوان خانه‌دار از ۱۲ تا ۱۸ درصد و بستگی به انتخاب خود زنان دارد، اظهار داشت: رقم حق بیمه برخی از گروهها افزایش داده شده و اعلام شد که با حداقل دستمزد نمی‌توانند قرارداد ببندند به عنوان مثال باید با ۱۰ درصد و در بیمه اختیاری با ۲۰ درصد افزایش قرارداد منعقد شود.

وی در ادامه در خصوص بیمه زنان خانه‌دار تصریح کرد: در راستای استقبال بیشتر زنان خانه‌دار همچنین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است تا این افراد بتوانند با کمترین رقم از این بیمه بهره‌مند شوند اما افزایش حداقل حقوق در این دو سال گذشته قابل توجه بود و برخی اگر از نظر مالی در مضیقه باشند شاید ناچار باشند که بیمه خود را متوقف کنند که توصیه نمی‌شود که این اتفاق بیفتد.

این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی ادامه داد: اما به هرحال شرایط اقتصادی برخی افراد ممکن است برای این موضوع شرایط سخت تری را ایجاد کند و کسانی که می‌خواهند از ابتدا برای استفاده از این بیمه اقدام کنند شاید برای آنها هم سخت باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد تا همه افرادی که تمایل به استفاده از بیمه برای تامین آینده خود دارند از خدمات بیمه‌ای سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور استفاده کنند تا ضمن پایداری بیشتر این سازمان، بیمه‌شدگان نیز در آینده پشتوانه‌ای برای خود داشته باشند.

جزییات بیمه زنان خانه‌دار
بیمه زنان خانه دار از آذر سال ۱۳۸۷ با تصویب هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی و اینکه این نوع بیمه ذیل بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد باشد، برای تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار آغاز شد، این نوع بیمه براساس خوداظهاری است و متقاضی می‌تواند با پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شود.

جایگاه تأمین اجتماعی برای بیمه زنان خانه‌دار همانند جایگاه شاغلان است، بیمه‌شدگان اجباری با پرداخت حق بیمه توسط کارفرمایان بیمه می‌شوند اما بیمه شدگان با ماهیت اختیاری از جمله متقاضیان بیمه زنان و دختران خود مبادرت به بیمه‌پردازی می‌کنند.   

سه نوع نرخ حق بیمه برای بیمه زنان خانه‌دار و دختران تعریف شده است که می‌تواند یکی از آنها انتخاب شود. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار است که زنان متقاضی بیمه می‌توانند متناسب با سن و سابقه دستمزد موردنظر را انتخاب کنند.

نرخ حق بیمه ۱۲ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، نرخ ۱۴ درصد خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی؛ اما کاملترین نوع خدمات در نرخ ۱۸ درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است. این نرخ‌ها سهم بیمه‌شده است و ۲ درصد سهم کمک دولت نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

تا سال ۱۴۰۰ براساس آمارها ۳۶۸ هزار زن و دختر در کشور از بیمه زنان خانه‌دار بهره‌مند شدند و در این زمینه تمام بانوان ۱۸ سال تمام تا ۵۰ سال تمام می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. در صورتی که بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند، با داشتن سوابق قبلی، معادل سال‌های بیمه‌پردازی به شرط سنی آنها افزوده می‌شود.

جمعیت دانشجویان فرصتی برای توسعه بیمه‌ای / هدفگذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزارنفری بیمه دانشجویی
جمعیت بیش از چهار میلیون نفری دانشجویان در سطح کشور در واقع ظرفیت بزرگی را برای تدوین طرح‌های رشد بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی فراهم آورده است و این سازمان که به دنبال گسترش چتر بیمه‌ای در بین همه اقشار فعال در جامعه است، به درستی از این فرصت استفاده کرده و با بسترسازی در قالب طرح بیم دانشجویی، امکان توسعه پوشش بیمه ای را در بین این قشر فراهم کرده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هدف‌گذاری یک میلیون و ۴۰۰ هزارنفری در قالب طرح‌های بیمه‌ای خانواده ایرانی و دانشجویان برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است.

میرهاشم موسوی معتقد است که با توجه به جمعیت بیش از چند میلیون نفری دانشجویان، فرصت جوانی و آمادگی برای ورود به بازار کار و فعالیت برای آنها مطرح شد و ظرفیت بیمه ای برای این قشر جمعیتی درنظر گرفته شد که بتوان از طریق بیمه تأمین اجتماعی در دوران دانشجویی، سوابق بیمه برای آنها از این مقطع آغاز شود و در این قالب طرح، بیمه دانشجویان ایرانی در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد که امیدواریم جمعیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجویان با استفاده از این فرصت به جمع بیمه شدگان اضافه شوند.

مصاحبه از: مهناز بیرانوند

کد خبر: 51753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =