کمبود پزشک متخصص بزرگ ترین چالش است

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان گفت: کمبود پزشک متخصص بزرگ‌ترین چالش پیش روی سازمان تامین اجتماعی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از فارس، شیرزاد قادرپور اقدم ظهر امروز در یک نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران استان در سنندج که بمناسبت هفته تامین اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه پزشک متخصص از نیازهای اساسی حوزه درمان در استان است، اظهار کرد: پزشکان متخصص پایه، سونوگرافی، بیهوشی، طب اورژانس و متخصص زنان در درمانگاه ها، بیمارستان ها و مراکز زیرپوشش تامین اجتماعی مورد نیاز است.  

وی از بکارگیری ۶۲ نفر نیروی کار در شهرستان‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۲ نفر نیروی کارشناسی غیرپزشک  و ۲۱ نفر غیرکارشناسی بکارگیری می‌شود.

قادرپور تصریح کرد: ۴۱ نفر پرستار، ماما، کادربهداری، متصدی خدمات اداری در تامین اجتماعی استان بکارگیری و پذیرش خواهد شد.

به گفته وی، جذب و بکارگیری نیروهای تامین اجتماعی در زمینه کار و خدمات به صورت آزمون انجام خواهد شد.

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان از راه‌اندازی ۲ طرح توسعه بیمارستان سقز و درمانگاه دیواندره در آینده نزدیک خبر داد و گفت:  تاکنون ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای درمانگاه دیواندره هزینه شده است.

وی به بیمارستان ۶۴ تختخوابی سقز اشاره کرد و گفت: این بیمارستان یک بیمارستان جنرال و شامل بخش‌های مختلف است و نزدیک ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در محل هیات امنای ارزی تجهیزات مورد نیاز آن خریداری شده است.

به گفته قادرپور، بخش LDR بیمارستان سقز با اعتباری حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در حال اجراست.

وی ارتقا و بهسازی سی‌تی‌اسکن بیمارستان سقز را نیازمند ۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار دانست.

قادرپور تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در اشغال بیماران کرونایی قرار داشت.

وی مجموع هزینه‌های درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ را ۳۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بودجه مصوب مدیریت درمان استان در سال گذشته ۶۳۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان مراکز طرف قرداد سازمان بیمه تامین اجتماعی را ۷۶۵ مرکز ذکر کرد و افزود: در این مراکز ۹۳ پزشک عمومی، ۲۵۶ پزشک متخصص،۳۲ دندانپزشک، ۱۷۰ داروخانه، ۱۵۰ واحد پاراکلینیکی، ۱۸ مرکز بیمارستان دانشگاهی، یک مرکز خصوصی،۴۴ درمانگاه و یک مرکز ناباروری طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی است.

به گفته وی، سال گذشته ۹۵ هزار بیمار در این مراکز بستری شدند.

وی با اشاره به افزایش عملکرد تامین اجتماعی استان کردستان در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۲ گفت:  مراجعه به پزشک عمومی، پزشک متخصص،  دندانپزشکی،  در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۲ به ترتیب ۲۶،۵ ۹،۹ درصد، ۱۷ درصد  افزایش داشته است.

قادرپور تعداد بیماران بستری در مراکز زیرپوشش تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ را ۱۹ هزار و ۱۰۲ مورد ذکر کرد و گفت: این تعداد بستری در مقایسه با سال ۹۲ حدود ۲۹،۳ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین افزود: در این مدت آمار مراجعه بیماران به آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی، داروخانه‌ها ۳،۳ درصد، ۲،۷ درصد و ۲۵،۳ درصد افزایش داشته است.

اعمال جراحی در مراکز تامین اجتماعی استان ۱۸،۷ درصد افزایش داشته است

مدیر درمان تامین اجتماعی استان کردستان گفت: اعمال جراحی در مراکز تامین اجتماعی استان در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۲ (۹ هزار و ۲ مورد بوده) که ۱۸،۷ درصد افزایش داشته است.

وی تعرفه‌های بخش دولتی با بخش خصوصی را غیرقابل مقایسه دانست و گفت: در این راستا تمهیداتی در سازمان فراهم شده تا با پرداخت هزینه به پزشک بتوان خدمات بهتر، آسان و کم هزینه تری به بیماران ارایه شود.

وی با اشاره به اینکه مطالبات تامین اجتماعی مهرماه سال گذشته پرداخت شده است تصریح کرد: بدهی ۱۳۰ میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

قادرپور کاهش پرداخت بیمه شده از جیب وی، اجرای نسخه.نویسی الکترونیکی و پرونده سلامت و اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده را از سیاست‌های سازمان تامین اجتماعی برشمرد و گفت: طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی ۱۰۰ درصد در استان اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ۲بیمارستان تامین اجتماعی در سنندج و سقز، یک پلی کلینیک تخصصی در سنندج، سه مرکز تخصصی در بیجار و قروه و ۲ مرکز عمومی در قروه فعال است.

در بخش درمان غیرمستقیم نیز ۷۶۵ مرکز طرف قرارداد بیمه تامین اجتماعی قرار دارد.

کد خبر: 51763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =