حذف سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم/ افزایش ۲ برابری در سایر مناطق

وزیر بهداشت از تقویت حوزه سلامت در مناطق محروم به عنوان یکی از اقدامات راهبردی وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: در مناطق محروم باید شرایطی ایجاد کنیم که انگیزه خدمتگزاری افزایش یابد و برای تحقق این امر، هفته گذشته در هیات دولت سقف کارانه پرداختی در مناطق محروم، برداشته شد؛ البته کارانه سایر مناطق نیز دو برابر افزایش یافت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر بهرام عین‌اللهی در آیین بزرگداشت روز پزشک که با حضور رییس مجلس و جمعی از مقامات کشوری و جامعه پزشکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار داشت: افزایش بهره‌وری در مراکز بهداشتی و درمانی بخش دولتی، یکی از اهداف وزارت بهداشت است تا منفعت آن به کشور و مردم برسد.

وی با اشاره به تعامل وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های تخصصی و علمی و بوردهای تخصصی برای تدوین راهنماهای بالینی و دستورالعمل‌های درمانی گفت: سال گذشته در چنین روزهایی، ۱۰ درصد نسخه‌ها الکترونیک بود اما امروز، بیش از ۹۰ درصد نسخه‌ها الکترونیک  است و با اجرای طرح دارویار، این پیشرفت‌ها بیشتر هم شده است.

افزایش ۲ برابری مراقبت‌های ویژه کودکان در شیوع اُمیکرون

وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در دوران پاندمی کرونا به ویژه در یک سال اخیر، افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی بود. هم‌زمان با شیوع سویه اُمیکرون، نگرانی‌ها از افزایش گرفتاری‌های کودکان افزایش یافت که به همین سبب، تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور، دو برابر شد.

به گفته عین‌اللهی اخیرا با موافقت و مصوبه سران قوا، قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس به تایید رسیده که در حال تامین آن هستیم.

افزایش انتخاب رشته داوطلبان آزمون دستیاری

وی خاطرنشان کرد: در آزمون دستیاری سال گذشته، ۱۰۰۰ ظرفیت، به دلیل آیین نامه‌هایی که موجب می‌شد افراد انتخاب‌های زیادی نداشته باشند، خالی مانده بود و هر داوطلب، حق ۱۰ انتخاب رشته داشت؛ اما از امسال هر داوطلب می‌تواند ۱۰۰ رشته محل را انتخاب کند و امیدواریم که ظرفیت‌های پذیرش آزمون دستیاری، خالی نماند. سهمیه بومی جداگانه‌ای در آزمون دستیاری به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص یافته است تا بومی‌ها در مقاطع تخصصی تربیت و در مناطق خودشان، ماندگار شوند.

وزیر بهداشت یادآور شد: وضعیت دستیاران، مناسب نبود که حقوق دستیاران در این یک سال، دو برابر افزایش یافت و بیمه تکمیلی رایگان هم برای دانشجویان پزشکی ارائه شد.

برخی مراکز تحقیقاتی انحصاری بود

عین‌اللهی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از پژوهشگران جوان، گفت: با تلاش معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، زمینه خوبی برای مراکز تحقیقاتی و حمایت از محققان و پژوهشگران فراهم شده است؛ البته برخی مراکز تحقیقاتی در بعضی دانشگاه‌های علوم پزشکی، کاملا انحصاری و مقالات، منحصر به چند نفر بود اما زمینه شکوفایی همه محققان در مراکز تحقیقاتی ایجاد شد و مراکز تحقیقاتی باید محصول محور باشند.

تکمیل پروژه بهداشتی در کشور تا پایان سال ۲۰۰۰

وی تولید کیت تشخیص اُمیکرون را یکی از افتخارات کشور دانست و افزود: در حوزه بهداشت، از ۸۵ پروژه بهداشتی در یک سال اخیر، بهره برداری شده و تا پایان امسال، ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در کشور، تکمیل و راه‌اندازی می‌شود که توسعه این زیرساخت‌ها به تقویت شبکه بهداشت و درمان و اولویت پیشگیری، کمک شایانی می‌کند.  

وزیر بهداشت به جلسه بررسی زیرساخت‌های بهداشتی استان تهران با استاندار و شهردار تهران اشاره کرد و گفت: در آن نشست که با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران برگزار شد، تصمیمات خوبی اتخاذ شد تا بتوانیم زیرساخت‌های بهداشتی را در استان و کلانشهر تهران تقویت کنیم.

برنامه تجمیع و یکپارچگی سامانه‌ها

عین‌اللهی گفت: یکی از مشکلات ما، سامانه ملی پایش برنامه‌های سلامت بود و یکی از برنامه‌ها تجمیع و یکپارچگی سامانه‌ها همانند ابرسامانه تیتک است تا اطلاعات و آمار، تجمیع و زیرساخت مناسبی برای اجرای پزشکی خانواده، ایجاد شود.

وی گفت: در یک سال گذشته، حدود ۶۷ هزار نفر از نیروهای وزارت بهداشت با استفاده از ظرفیت قانون ایثارگران، تبدیل وضعیت شدند.

کد خبر: 53181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =