گسترش کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی در خارج از کشور

تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای یکی از اقدامات و اولویت‌های صندوق‌های بیمه‌ای به ویژه سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور جهت استفاده مطلوب افراد بیمه‌شده از خدمات این سازمان محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، گسترش و توسعه خدمات بیمه‌ای به بیمه‌شدگان همواره به عنوان یکی از وظایف سازمان تأمین اجتماعی در اولویت برنامه‌های عملکردی است سازمان قرار گرفته تا از این طریق بخشی از منابع موردنیاز سازمان را تأمین و برای خدمات به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان در بخش بیمه و درمان هزینه کند.

حال یکی از برنامه‌های عملیاتی سازمان برای افزایش چتر حمایتی تأمین اجتماعی در جامعه، ارائه خدمات بیمه‌ای به ایرانیان خارج از کشور و با ایجاد کارگزاری‌های رسمی در نقاط مختلف دنیا به شمار می‌رود.

براساس آمارهای موجود، اکنون ۳۴ کارگزار رسمی برون‌مرزی تأمین‌اجتماعی در ۱۸کشور جهان فعال تا  متقاضیان ساکن یا شاغل در خارج از کشور برای بیمه‌پردازی، تجمیع سوابق، درخواست بازنشستگی و سایر خدمات به این کارگزاری‌ها مراجعه کنند.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی با برنامه‌ریزی درست به گونه‌ای عمل کرده که حق‌الزحمه خدمات این کارگزاری‌ها توسط سازمان پرداخت شده تا هموطنان خارج از کشور هیچ مبلغی بابت درخواست و دریافت خدمات پرداخت نکنند.

تاریخچه تأسیس کارگزاری‌های تأمین اجتماعی
علی‌ برین نایب‌رئیس انجمن صنفی کارگرازی‌های رسمی سازمان تأمین اجتماعی درباره تاریخچه تاسیس کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی گفت: براساس مصوبه سال ۱۳۸۳ شورای عالی تأمین اجتماعی، برخی امور با وجود تقاضا از حالت ارائه به صورت متمرکز خارج شده و از سال ۱۳۸۴ کارگزاری‌ها متولد و دارای شخصیت حقوقی شدند.   

وی بیان داشت: ابتدا چهار کارگزاری در سطح کشور تشکیل اما اکنون بیش از ۳۰۰ کارگزاری در کشور وجود دارد.   

برین اضافه کرد: با توجه به وجود کارگزاری در اکثر استان‌های کشور و با دارا بودن نزدیک به ۶۰۰ شعبه تأمین اجتماعی، اما همه این شعب کارگزاری‌ نداشته ولی دز بعضی از شعب تأمین اجتماعی ۲ یا ۳ کارگزاری وجود دارد.

وی درباره خدمات کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: بازرسی از وضعیت اشتغال مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و کارگران ساختمانی، دریافت لیست الکترونیک حق‌بیمه و ارسال آن به تامین‌اجتماعی، پرداخت برخی از تعهدات کوتاه‌مدت مانند پروتز و اروتز، کمک ازدواج، غرامت دستمزد ایام بارداری، بازاریابی بیمه بیمه‌شدگان خاص مانند بیمه‌های اختیاری و مشاغل آزاد، ابلاغ برگه‌های مطالباتی سازمان شامل صورت بدهی، اعلامیه، اخطاریه، اجرائیه و نیز ارسال و مراسلات تمامی نامه‌های اداری شعبه، دریافت مدارک درمانی و اسناد پزشکی برای بررسی و پرداخت هزینه‌های آن و پلاک‌برداری و شناسایی کارگاه‌های جدید از جمله وظایف کارگزاری‌ها است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد کارگزای‌های سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، ۷۸۵ هزار نفر بیمه شده جدید شامل تنها ۳۹۱ هزار ۳۳۱ نفر بیمه شده آزاد و اختیاری به این سازمان اضافه شدند که ۴۹.۸ درصد آنها توسط کارگزاری‌ها پذیرش شدند.  
نائب رئیس انجمن صنفی کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین اجتماعی افزود: براساس نتایج آماری در سازمان ۴۰ درصد ورودی‌ها با ۱۲ درصد، ۲۳ درصد ورودی‌ها با نرخ ۱۴ درصد ۳۷ درصد با نرخ ۱۸ درصد و بیمه‌شدگان اختیاری با نرخ ۲۷ درصد حق بیمه پرداخت کرده‌اند.   

وی ادامه داد: منابع حاصل از این اقدام کارگزاری اگر فقط برای یکسال تداوم داشته و پایین ترین دستمزد را ملاک محاسبه منابع در نظر بگیریم به بیش از ۱ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان می‌رسد.    

توسعه کارگزاری‌های رسمی در کشور باعث تصمیم سازمان تأمین اجتماعی برای ایجاد کارگزاری‌های رسمی در کشورهای مختلف جهت استفاده ایرانیان خارج از کشور و بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی شد.

هدف از تاسیس کارگزاری‌های تأمین اجتماعی
براساس تبصره یک بند ٤ ماده ١٢ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی نهادها، سازمانها، موسسات و صندوق‌های اصلی فعال در قلمروهای بیمه‌ای، حمایتی و امدادی مکلفند امور اجرایی و تصدی‌گری خود در زمینه تولید و ارائه خدمات و تعهدات قانونی مربوطه را به موجب قراردادهایی با تعیین ضوابط آن با پیشنهاد وزارت و تصویب شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی به موسسات کارگزاری محول کنند.

اهداف کارگزاری‌ها روان‌سازی امور و فعالیت‌ها، ارتقاء سطح رضایتمندی در مخاطبان، صرفه اقتصادی، تعمیم و توسعه بیمه‌شدگان از طریق انجام فعالیت‌های بازاریابی، نهادینه و نظام مند کردن سیاست برون سپاری و واگذاری فعالیت‌ها، تسهیل ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و ایجاد ساز و کارهای قوی نظارتی در زمینه امور بیمه‌گری است.

به همین منظور در سال ۹۵ سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده از ظرفیت کارگزاران رسمی برون مرزی تأمین اجتماعی در ٩ کشور جهان را آغاز تا از این طریق افراد متقاضی و ایرانیان خارج از کشور خود را بیمه کنند.

در راستای توسعه فعالیت بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی و تسریع و تسهیل در امر بیمه ایرانیان خارج از کشور، ظرفیت کارگزاری رسمی برون مرزی تامین اجتماعی در مرحله نخست در سال ۹۵ در کشورهای کویت، قطر، عمان، جمهوری خلق چین، امارات متحده عربی، عراق، کانادا، ترکیه و ایالات متحده آمریکا فراهم شد.

افزایش کارگزاری‌ها برای گسترش خدمات بیمه‌ای
به همین منظور سازمان تأمین‌اجتماعی اخیرا اعلام کرد که با هدف تسهیل در دسترسی هموطنان خارج از کشور به خدمات بیمه‌ای، در ۳۵ کشور دنیا از طریق برگزاری آزمون و مصاحبه، کارگزار رسمی برون‌مرزی تأمین‌اجتماعی جذب می‌کند.

در این راستا مطابق ضوابط و مقررات و به‌ منظور خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان ساکن یا شاغل در کشورهای دیگر، نسبت به جذب کارگزار رسمی برون‌مرزی در کشورهای قطر، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عمان، چین، کره‌جنوبی، ژاپن، مالزی، هندوستان، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان، استرالیا، آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، یونان، نروژ، بلژیک، مجارستان، لهستان، جمهوری چک، قبرس، روسیه، هلند، دانمارک، سوئد، سوئیس و اتریش از طریق برگزاری آزمون یا مصاحبه اقدام کند.

برای این کارگزاری‌ها علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر  به سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir  و سایت امور بین‌الملل این سازمان (ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی) به نشانی   mss.tamin.ir مراجعه کنند.

همچنین پس از تعیین محل فعالیت در کشور پذیرنده که در آن سکونت یا فعالیت دارند (فقط یک محل)، فرم درخواست مربوطه را به پست الکترونیکی اداره‌کل امور بیمه‌شدگان به نشانی mss.dep@tamin.ir ارسال کنند.   

متقاضیان باید پس از مطالعه شرایط عمومی  و اختصاصی، فرم درخواست و مدارک موردنیاز را حداکثر تا ۳۰ مهر سالجاری به ایمیل اعلام شده ارسال کنند.
  
شرایط بیمه ایرانیان خارج از کشور
ایرانیان فاقد نظام بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی شامل افراد شاغل، غیر شاغل یا دانشجویان خارج از کشور، می‌توانند خود را نزد این سازمان بیمه کنند و با پرداخت حق بیمه از تعهدات قانونی مربوطه بهره مند شوند، شرط سنی پذیرش درخواست برای برخورداری از این نوع پوشش بیمه ای، حداکثر ۵۰ سال و حداقل ۱۸ سال خواهد بود.

در حال حاضر آمار بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور اعم از بیمه شده در قالب انواع بیمه ایرانیان خارج از کشور، حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و تعداد مستمری بگیران شامل بازنشستگان و بازماندگان که از سازمان مستمری دریافت می‌کنند بیش از ۴۲ هزار نفر هستند.

در بیمه ایرانیان خارج از کشور دو نرخ پرداخت حق‌بیمه ۱۴ و ۱۸ درصد پیش‌بینی شده است و مشمولین با پرداخت حق بیمه مقرر می توانند از تعهدات مندرج در قانون تأمین اجتماعی به ترتیب بازنشستگی، فوت در نرخ ۱۴ درصد و از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت در نرخ ۱۸ درصد در داخل ایران برخوردار شوند.

نرخ ۱۴ درصد معاف از معاینات بوده و صرفاً متقاضیان نرخ ۱۸ درصد می‌بایست بدواً و با هزینه شخصی مورد معاینه پزشکی قرار گیرند؛ چنانچه از کارافتاده کلی شناخته شوند تنها می‌توانند در قبال تعهدات بازنشستگی و فوت (نرخ ۱۴ درصد) مشمول مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور قرار گیرند.

امکان پوشش بیمه‌ای ایرانیان از طریق کارگزاری‌ها
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: کارگزاران رسمی، به عنوان سفیران سازمان تأمین اجتماعی در کشورهای مختلف محسوب شده تا از طریق کارگزاری‌ها ایرانیان خارج از کشور از خدمات بیمه‌ای سازمان برخوردار شوند.

مجید حسن‌زاده با اشاره به فعالیت ۳۴ کارگزار رسمی برون‌مرزی در ۱۸ کشور دنیا افزود: بیشترین کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین اجتماعی اکنون در کشورهای کانادا، ترکیه و عراق اما بیشترین بیمه شده در امارات و کانادا است.

وی با اشاره به زندگی کردن ایرانیان خارج از کشور در کشورهای آمریکا، کانادا، امارات و ترکیه اظهار داشت: یکی از مهمترین نکات اجرای طرح بیمه ایرانیان خارج از کشور خدمات‌رسانی به تمام ایرانیانی که خارج از ایران، فارغ از محل سکونت و محل استقرار ارائه آنان است تا از این طریق امکان پوشش بیمه‌ای این افراد فراهم شود.

افزایش شمار بیمه‌شدگان در گروه ایرانیان خارج از کشور
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: به همین منظور سیستم خدمات‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی به این گروه از بیمه‌شدگان گسترش داده شده تا ایرانیان خارج از کشور هم با استفاده از کارگزاری‌های رسمی از پوشش بیمه‌ای گسترده این سازمان بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور برنامه‌های مهمی برای افزایش پوشش بیمه‌ای و ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور دارد.

وی اظهار داشت: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ایرانیان خارج از کشور علاوه بر داشتن مزایای برای خود این افراد باعث افزایش شمار بیمه‌شدگان در این گروه و آمار کلی افراد  تحت پوشش در سازمان می‌شود.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به فعالیت کارگزاری‌های رسمی در کشورهای مختلف برای ارائه خدمات  پوشش بیمه‌ای به این افراد، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی براساس برنامه‌ریزی خود دنبال بیمه ایرانیان خارج از کشور است تا با شرایط بازنشستگی یا استفاده از مستمری از این خدمات بهره‌مند شوند.

حسن‌زاده ادامه داد: برای تسهیل ارائه خدمات به بیمه‌شدگان خارج از کشور شعبه ۲۷ تامین اجتماعی در تهران به عنوان شعبه متمرکز تعیین شده تا ایرانیان خارج از کشور  در سریع ترین زمان و به موقع از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

بارگزاری اطلاعات برای افراد متقاضی در سایت ایرانیان خارج از کشور 
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: راه‌اندازی سایت ایرانیان خارج کشور و امور بین اللمل سازمان تأمین اجتماعی از دیگر اقدامات این سازمان برای ایرانیان خارج از کشور است.   

وی اظهار داشت: با استفاده از این سایت، آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به بیمه و خدمات قابل دریافت این افراد بارگزاری شده و این سایت به صورت ویژه در دسترس ایرانیان خارج از کشور قرار داد.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین برای ایرانیان خارج از کشور بدون دسترسی به کارگزاری رسمی، یک فرم طراحی شده است تا ضمن تکمیل این فرم و ارسال آن به اداره کل بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، مقدمات انجام خدمات‌رسانی به این گروه پس از دریافت فرم درخواست از سوی این اداره کل انجام شده و کارگزاریها در تماس با این افراد نسبت به برقراری بیمه آنها برنامه‌ریزی خواهند کرد.

امکان استفاده از خدمات غیرحضوری برای ایرانیان
حسن زاده تصریح کرد: همچنین برای دسترسی بهتر این افراد درصدد راه‌اندازی سیستم غیرحضوری برای ایرانیان خارج از کشور هستیم.

وی بیان داشت: اکنون یکی از برنامه‌های مهم امور بیمه شدگان تامین اجتماعی توسعه خدمات غیرحضوری برای بیمه شدگان است که به همین منظور برنامه‌ریزی برای توسعه و تسریع خدمات غیرحضوری برای ایرانیان خارج از کشور انجام شده است.

وی با اشاره به انجام مطالعات اولیه این طرح افزود: این اقدام باعث دسترسی این افراد به خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی شده البته اکنون دسترسی ایرانیان خارج از کشور به سرویس های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir فراهم است.

حسن‌زاده همچنین به آتیه آنلاین گفت: همچنین در صورت نیاز به مشاوره و یا راهنمایی برای دریافت خدمات بیمه ای خود، امکان کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۱۴۲۰ مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی فراهم شده است.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون براساس مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی که برخورداری از تامین اجتماعی را حق همگانی می‌داند، خدمات گسترده‌ای شامل ۱۸ مزیت به بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی ۵۳ درصد مردم ارائه می‌دهد.

تأمین اجتماعی اکنون به ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و افراد خانواده آنان و حدود چهار میلیون نفر مستمری بگیر و همچنین کارفرمایان و مدیران در  بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه و واحد تولیدی کشور خدمات‌رسانی می‌کند.
گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =