نیاز کشور به تاسیس و تقویت تعاونی‌های بزرگ

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: در حوزه‌های مرتبط با مصرف اقشار مختلف جامعه اگر شاهد رشد و توسعه تعاونی‌ها به جای فروشگاه‌های بزرگ باشیم، شرایط مناسب‌تری در حوزه مصرف در جامعه حاکم خواهد شد.

هادی ابوی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در حال حاضر بخش بسیار عظیمی از بازار مصرف جامعه در اختیار فروشگاه‌های بزرگ است که این مسئله فاصله مردم و تعاونی‌ها را افزایش داده است.

وی همچنین افزود: با توجه به تخفیف‌های بسیار بالا در فروشگاه‌های بزرگ بر روی اجناس، باید میزان سود این فروشگاه‌ها بر روی اجناس را مورد بررسی قرار داد.

این فعال حوزه بازار کار ادامه داد: این در حالی است که شرکت‌های تعاونی با توجه به شرایط اقتصاد نهایتاً سود ۱۰ درصدی برای کالاها بخصوص موارد مصرفی اعمال کرده و در حوزه توزیع کالاها شرایط اقتصادی مردم را در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید به دنبال راهکارهایی برای جایگزینی شرکت‌های تعاونی بزرگ مقیاس به جای فروشگاه‌های بزرگ ارائه کالا باشیم، بیان کرد: در واقع باید شرایط برای سهم بیشتر تعاونی‌ها در بازار فراهم شود.

عدم توجه به توسعه تعاون در سال‌های گذشته

این کارشناس حوزه کار بیان داشت: در سالهای گذشته به موضوع توسعه بخش تعاون توجه کافی نشده و توسعه و گسترش سرمایه‌داری و شیوه‌های توزیع کالاهای مصرفی مرتبط با آن مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در لزوم ایجاد شرایط برای رونق بخش تعاون و همچنین اهتمام دولت سیزدهم، شاهد توسعه سهم تعاونی‌ها در تأمین کالاهای مصرفی جامعه باشیم.

وی گفت: در برخی از کشورها بخش‌هایی مانند حمل و نقل به طور کامل در اختیار شرکت‌های تعاونی قرار دارد و در واقع این بخش‌ها بستر کامل حضور و فعالیت تعاونی‌ها را مهیا کرده‌اند.

سهم تعاون از بازار اشتغال افزایش یابد

ابوی در ادامه با تاکید بر اینکه برای گسترش سهم بخش تعاون از بازار کار و اشتغال باید دولت زمینه آن را هم فراهم کند، تصریح کرد: اگر در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی شاهد شکل‌گیری و گسترش فعالیت تعاونی در بسیاری از اقدامات توزیعی و ساخت و تولید بودیم و مردم به سمت تعاونی‌ها آمدند به دلیل ایجاد بسترهای لازم فعالیت شرکت‌های تعاونی توسط دولت بود.

وی اظهار داشت: حرکت مثبت و سازنده دیگر در آن سالها ایجاد تعاونی‌های بزرگ مقیاس مانند شرکت‌های تعاونی اتوبوسرانی بین شهری  قابل اشاره است.

ابوی همچنین افزود: با توجه به حجم نقدینگی و سرمایه بری برخی اقدامات تاسیسی در حوزه فعالیت شرکت‌های تعاونی بزرگ مقیاس، دولت به این نوع شرکت‌ها  برای ایجاد و توسعه اقدامات کمک‌های لازم را در دستور کار قرار داد.

ضرورت تقویت تعاونی‌ها توسط دولت

این کارشناس حوزه کارگری در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر اما فاصله واقعیات و ظرفیت‌های حوزه تعاون با اقدامات صورت گرفته زیاد شده و افراد سرمایه‌گذار در بخش خصوصی برنده شرایط سهم‌گیری از بازار تولید و توزیع کالا محسوب می‌شوند که در این زمینه نیازمند تدوین و راهبری مناسب دولت برای تقویت و گسترش فعالیت تعاونی‌ها هستیم.

وی گفت: در سالهای گذشته و در دولت های قبل آنگونه که باید مسئله زمینه‌سازی برای ادامه حیات تعاونی‌ها و تقویت فعالان، شاغلان و سرمایه‌گذاران این حوزه مورد توجه نبوده و شرایط حال حاضر این بخش را رقم زده است.

   

کد خبر: 53511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =