تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای پس از ۵٠ سال فعالیت

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای از تصویب اساسنامه این سازمان خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، نشست خبری رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صبح امروز(سه شنبه،٢٨ فروردین) در محل این سازمان برگزار شد.

مهرداد عظیمی، رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: با وجود ظرفیت‌های بی شمار کشور در بخش‌های مختلف، مهمترین سرمایه نیروی انسانی است و لازم است در این زمینه اقدامات حمایتی لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی ما تدوین استانداردهای آموزش،شایستگی و ارزشیابی است و علاوه بر آن بحث سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه مهارت نیز در این سازمان صورت می‌گیرد که بیش از ٣۶ هزار مجوز آموزشگاه داده بودیم که اکنون از این تعداد بیش از ٢٢ هزار آموزشگاه فعال وجود دارد.

عظیمی ارایه آموزش مهارت‌های فنی و نرم از طریق مراکز دولتی و به صورت رایگان را از دیگر فعالیت‌های این سازمان دانست و افزود: در سال گذشته بیش از دو میلیون و ٢٨٠ هزار نفر ساعت آموزش ارایه شده که رشدی ٣٣ درصدی نسبت به سال قبل آن و٣٢ درصد رشد نسبت به دولت قبل داشته است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای همچنین به شعار سال اشاره کرد و متذکر شد: حداقل در دهه اخیر بطور مرتب بحث واگذاری امور و مشارکت مردمی مورد تاکید قرار گرفته که در این زمینه تفاسیر متعددی وجود دارد اما به اعتقاد بنده باید بخش‌های مهم کشور تا حد ممکن از ظرفیت مردم بهره بگیرند که در این زمینه ما نیز بیش از ۶٠ درصد آموزش‌های خود را از طریق بخش خصوصی ارایه می‌کنیم. به عبارت دیگر مهمترین ماموریت خود را تا حد قابل توجهی به بخش خصوصی و مردم واگذار کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به واحدهای پذیرنده آموزش در محیط کار واقعی اشاره کرد و یادآور شد: در سال گذشته ١٢ درصد و نسبت به دولت قبل ٩٢ درصد رشد در این حوزه داشته‌ایم.

معاون وزیر تعاون در عین حال گفت: در زمینه سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای نیز در سال گذشته رشدی ۴٢ درصدی داشتیم و با سازمان استخدامی کشور همکاری جدیدی داشته‌ایم تا در این حیطه ارزیابی‌هایی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای انجام شود.

پیشنهاداتی در زمینه آموزش در برنامه هفتم

عظیمی همچنین به صدور گواهی مهارت پرداخت و به روند صعودی رخ داده در این حوزه اشاره کرد.

وی گفت: باید مدیران نسبت به عملیاتی کردن برنامه‌های سالانه و چند ساله توجه ویژه داشته باشند که در سال گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای ٩٩/۶۶ درصد اهداف تعیین شده در برنامه سالانه را محقق کرد.

وی از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در این سازمان به مواردی چون تصویب اساسنامه سازمان اشاره کرد و گفت: این سازمان با فعالیت بیش از ۵٠ ساله تا سال گذشته فاقد اساسنامه بود که این امر زیبنده نبود.

عظیمی به وجود ١٨ بند اساسی در این اساسنامه اشاره کرد.

معاون وزیر کار با تاکید بر اهمیت برنامه هفتم توسعه متذکر شد: پیگیری‌های متعدد داشتیم تا در زمینه آموزش یک بند به این برنامه افزوده شود که امیدواریم پیشنهاد ما در این حوزه به سند برنامه هفتم توسعه افزوده شود.

وی در عین حال به پیگیری و حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت برای اعلام عدم انطباق لایحه برنامه هفتم با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به موضوع ارتقای نظام آموزش کشور پرداخت.

عظیمی درباره برنامه‌های پیش روی سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: ٢۵ عنوان برنامه تحولی دیده شده که تعداد قابل توجهی از آنها برنامه‌های جدید است و در قالب آنها لازم است استانداردهای مختلف مورد توجه باشد که مواردی مانند آموزش مربیان آموزشگاه‌های آزاد، برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه کارآفرینی،صدور و تمدید مجوز مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی از جمله آنهاست.

٧٩ درصد آموزش‌های مهارتی منجر به اشتغال شده است

وی همچنین به تعریف هفت برنامه سازمان برای تحقق شعار سال اشاره کرد و افزود: در حوزه توسعه مهارت آموزی نیز طرح‌های توسعه‌ای مختلفی تدوین شده که از جمله آنها برنامه مهارت افزایی دانشجوین طرح آموزش هیبریدی، مهارت افزایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی(طرح نخلستان)، طرح مهارت آموزی دانش آموزان است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: همچنین توسعه آموزش کارکنان بنگاه‌های اقتصادی(تاک)، آموزش و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای ١٢۴٠ نفر هیات مدیره و١۶٠ هزار نفر کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و١٠٧ هزار نفر از سایر بنگاه‌های اقتصادی نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر کار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تاثیر آموزش‌های این سازمان در اشتغالزایی اشاره کرد و افزود: طبق آمارهای ارایه شده حدود ٧٩ درصد آموزش‌های مهارتی این سازمان منجر به اشتغال شده است که عددی قابل توجه است، هرچند که این سازمان متولی اشتغال نبوده و مسئولیت اصلی آن آموزش است.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای همچنین به اقداماتی که در دستور کار این سازمان در زمینه صادرات آموزش‌ها خبر داد و گفت: در این زمینه میان این سازمان با وزارت کار و وزارت امور خارجه قراردادهایی منعقد شده تا ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای به سفیران وزارت امورخارجه معرفی ‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر در وزارت کار نیز معرفی ظرفیت‌های ما در بحث مهارت آموزی به مهمانان کشورهای خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد و از اواخر سال گذشته از هفت کشور غرب آفریقا عده‌ای در مرکز تخصصی تربیت هنرجو در حوزه تعمیر خودرو دوره دیده و گواهی گرفتند.

در بخشی از این نشست نیز موضوع مهارت آموزی به سربازان وظیفه مورد سئوال قرار گرفت که مجتبی نوروزی، معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای در این باره توضیح داد: سال گذشته ١۶٢ هزار نفر از طریق قراردادی که با قرارگاه نیروهای مسلح داشتیم آموزش دیدند و از زمستان سال گذشته نیز تفاهم نامه‌ای به امضا رسیده که بخش خصوصی نیز آموزش‌هایی ارایه دهد و در سال جاری نیز به دنبال توسعه این روند هستیم.

کد خبر: 69800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =