اجرای طرح آگاهسازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی

سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی با هدف ارتقاء دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار در گروه‌های هدف میانسال و سالمند اجرا می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان مرکزی: زیدوند در کارگاه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی اظهار کرد: طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی با هدف ارتقای دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار در گروه‌های هدف میانسال و سالمند اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح با محوریت موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی- عروقی، استئوپروز، آرتروز، دیابت و سقوط طراحی شده است.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مسئله سالمندی جمعیت که به دلایل مهمی از جمله کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پیشرفت‌های علوم پزشکی، بهداشت، آموزش و پرورش و در نتیجه افزایش نرخ امید به زندگی و طول عمر مطرح شده، پدیده نسبتاً نوینی است.

زیدوند ادامه داد: از آنجا که این پدیده در کلیه جنبه‌های زندگی جوامع بشری تحولات قابل ملاحظه‌ای به وجود می‌آورد، لذا مقابله با چالش‌های پدیده و اتخاذ سیاست‌های مناسب در جهت ارتقای وضعیت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان داشت: استان مرکزی با دارا بودن ۸/۱۰ درصد جمعیت سالمند رتبه دوم بعد از استان گیلان را داراست و در شهرستان تفرش و آشتیان با ۱۹ درصد پیرترین و ساوه با ۵/۷ درصد جوان‌ترین شهرستان استان است.

زیدوند با بیان اینکه بر اساس تعریف سازمان ملل متحد کشوری که بیش از ۷% کل جمعیتش سالمند باشد، کشوری سالمند به حساب می‌آید افزود: با توجه به اینکه بر اساس آخرین آمارها حدود ۷/۵ تا ۷ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و حتی در بعضی استان‌های کشورمان، جمعیت سالمندان به بیش از ۸ درصد کل جمعیت آن استان نیز می‌رسد، زنگ خطر برای ایران زده شده است.

وی گفت: با توجه به رشد جمعیت سالمندان و با توجه به اینکه مشکلات و بیماری‌هایی که مختص دوره سالمندی است، بیشتر می‌شود؛ بنابراین ایجاد دوران سالمندی سالم و با حداقل مشکلات ضروری است که این مهم جز با مدیریت صحیح برنامه‌های مراقبتی و مخصوصاً مراقبت‌های پیشگیرانه و آگاه‌سازی امکان‌پذیر نیست.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی در ادامه اظهار داشت: بهزیستی استان تعداد ۵ هزار و ۱۵۲ نفر سالمند تحت پوشش خود دارد و تعداد ۱۰۰۰ نفر از این سالمندان مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند؛ همچنین تعداد مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در استان ۷ مرکز است که تعداد ۳۳۰ نفر سالمند در آنها نگهداری می‌شود، از این ۷ مرکز ۴ مرکز دراراک، ۱ مرکز در دلیجان، ۱ مرکز در تفرش، یک مرکز در آشتیان است.

زیدوند ادامه داد: یک مرکز روزانه سالمندان با ظرفیت ۵۰ نفر دراراک به منظور نگهداری سالمندان از ساعت ۸ الی ۱۴ در حال ارائه خدمات است که خدمات آموزشی توان‌بخشی و هنری در این مرکز ارائه می‌شود.

وی افزود: گروه هدف برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی، شرایط منحصر به فرد خود را دارند که یادگیری در آنها نیازمند شرایط خاص و آموزش‌های طراحی شده دقیق می‌باشد از طرفی تنها افزایش آگاهی آنها مدنظر نبوده و تغییر رفتار و ارتقای واقعی کیفیت زندگی این افراد مورد تأکید ویژه است.

سرپرست بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی در چهار شهرستان اراک – دلیجان –خمین و شازند توسط ۲۲ تسهیلگر که در مصاحبه تخصصی بهزیستی پذیرفته شده‌اند اجرا می‌شود.

زیدوند اهداف این برنامه را ارتقای سطح سلامت افراد در دوران سالمندی؛ افزایش آگاهی سلامت دوران سالمندی؛ تغییر رفتارهای مربوط به سلامت(در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها) در دوران میان‌سالی و سالمندی و ارتقای کیفیت زندگی در دوران سالمندی عنوان کرد.

وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های سازمان بهزیستی کشور سوق دهی به طرف نگهداری سالمندان در منزل است؛ با توجه به اینکه تعداد زیادی مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان وجود دارد که این مراکز باعث جدایی سالمندان از خانه و خانواده می‌شود. در همین راستا برنامه‌هایی در قالب تشویق‌های مالی، یارانه‌ای و فنی از سوی سازمان بهزیستی کشور در نظر گرفته شده تا پس از این سالمندان در خانه و کنار خانواده خود مراقبت شوند و از سیاست‌های تشویقی سازمان بهزیستی کشور پرداخت یارانه ۵۰۰ هزار تومانی بابت ویزیت سالمندان به تیم ویزیت در منزل و حق پرستاری تا یک میلیون تومانی به خانواده است.
 

کد خبر: 53760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =