سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی اختصاص یافت

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به همکاری بانک مرکزی با این وزارت کار از ابتدای سال‌جاری، مبلغ سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان مشاغل خانگی اختصاص داده شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، محمود کریمی بیرانوند هفته گذشته در سفر یاسوج اظهار داشت: این رقم به طور تقریبی بیش از ۱۰۰ درصد تمام تسهیلات سال ۱۴۰۰ در حوزه مشاغل خانگی بوده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به عنوان یکی از افتخارات دولت سیزدهم و عملیات اعطای مجوز اشتغال خانگی تا ۹۵درصد بصورت آنی اضافه کرد: مسوولان این وزارت کار بر فرایند نظارت و اجرای دقیق دستورالعمل پرداخت تسهیلات برای جلوگیری از انحرافات احتمالی تاکید جدی دارد.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه تمامی متقاضیان در نوبت تسهیلات مشاغل خانگی، موفق به دریافت این تسهیلات خواهند شد، اظهار داشت: سامانه مشاغل خانگی برای ثبت‌نام مردم باز است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز داشت: نبودن نظارت‌های اولیه و ثانویه در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی یکی از مهمترین نواقصی بوده که ازسوی دستگاه های مرتبط نادیده گرفته شده و این موضوع خارج از فرآیند و دستورالعمل  پرداخت مشاغل خانگی بوده است.

وی همچنین یکی دیگر از ایرادات وارد شده بر پرداخت مشاغل خانگی را استفاده غیر قانونی کارمندان و کارکنان دولت  از این تسهیلات عنوان کرد و گفت: متاسفانه این تخلفات از گذشته وجود داشته و حساسیت خاصی روی این موضوع وجود نداشته ولی این مسئله بصورت جدی در دست بررسی واقدام است.

اشتغال خانگی در مسیر تحول /  رونق کسب و کار با حمایت از شاغلان در خانه

جدیدترین تحولات حوزه مشاغل خانگی در قالب فعالیت‌های دولت جدید نشان می‌دهد که با توجه به عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش‌های صدور مجوزهای کسب و کار، تسهیلات اشتغال و سیاست‌گذاری در راستای توسعه مشاغل خانگی، در حوزه صدور مجوزهای کسب و کار خانگی و اعتبارات این بخش رشد چندبرابری به ثبت رسیده است.

توسعه مشاغل خانگی یکی از برنامه های مهم وزارت کار به شمار می‌رود، همانگونه که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در خردادماه سال‌جاری از سه برابر شدن منابع مالی مشاغل خانگی و افزایش تسهیلات آن تا سقف ۲۰۰ درصد در این سال‌ خبر داده است.

بر اساس اطلاع این وزارت خانه همچنین مشاغل خانگی در حدود ۲۳ درصد اشتغال کشور را شامل مشده و آمار عملکرد مشاغل خانگی نشان می‌دهد که در ۹ ماهه فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۷۵ هزار مجوز از طریق سامانه مشاغل خانگی صادر شده که چندین برابر دوره‌های گذشته بوده است.

با توجه به اجرای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از ۵۰۰ شغل خانگی مصوب، ۳۵۰ شغل به مشاغل اعلان محور تبدیل شده به طوری که بلافاصله برای آنها مجوز صادر می‌شود.

همچنین ۱۵۰شغل خانگی باقیمانده نیز تایید محور شده که طبق دستورالعمل جدید باید دستگاه‌های اجرایی ظرف سه روز از زمان ابلاغ پاسخ استعلام برای صدور مجوز آنها داده خواهد شد، در غیراین صورت سیستم آن را تایید شده محسوب می‌کنند.

افزایش چندبرابری و بهبود عملکرد مشاغل خانگی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این نیز با بیان این‌ که وزارت مردم تأکید ویژه‌ای بر فعالیت مشاغل خانگی دارد، گفت: افزایش ظرفیت چند برابری و بهبود عملکرد مشاغل خانگی از جمله برنامه‌های مهم وزارت مردم است.

محمودکریمی‌بیرانوند تمرکز بر موضوع مشاغل خانگی را از جمله برنامه‌های ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه ایجاد اشتغال عنوان کرد: برنامه‌هایی خوبی در زمینه مشاغل خانگی و افزایش مهارت آن‌ها داریم که با همکاری بانک مرکزی، اعتبارات بسیار خوبی در این زمینه جذب شده و به بانک‌های عامل ابلاغ شده است.

وی با بیان این‌ که در گذشته مشاغل خانگی نادیده گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: حمایت از این حوزه در اولویت کاری این معاونت وزارت کار قرار گرفته است؛ چراکه ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی زیادی داریم که در خانه امکان تبدیل آنها به کسب و کار وجود دارد.

معاون وزیر کار همچنین تصریح کرد: در زمینه مجوزهای مشاغل خانگی اقدامات قابل توجهی انجام گرفته؛ به طوری‌که بیش از دو سوم از مجوزها به صورت آنی شده و دیگر نیازی به ارجاع کارشناس نداریم.

کریمی‌بیرانوند با اشاره به ۱۰ برابر شدن مجوزهای مشاغل خانگی، افزود: در واقع فرد متقاضی اطلاعات خود را در سامانه وارد می‌کند و بلافاصله پرینت مجوز صادر می‌شود، تنها یک سوم از مجوزهای مشاغل خانگی سه روزه شدند و نهایتاً تا سه روز کارشناس مربوطه بررسی‌های لازم را انجام داده و مجوز صادر می‌شود. این موضوع گام بسیار بزرگی بوده و منجر به ۱۰ برابر شدن مجوزهای مشاغل خانگی شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کارافزود: در زمینه تأمین مالی نیز حمایت‌های ویژه‌ای از مشاغل خانگی خواهیم داشت، به طوری‌که اعتبارات ما نسبت به سال قبل، دو برابر افزایش یافته است.

توسعه پوشش بیمه‌ای در سایه گسترش اشتغال خانگی

با نگاه به سیاست‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای تهیه و اجرای طرح‌های مرتبط با توسعه پوشش بیمه‌ای و ضرورت گسترش چتر بیمه‌ای تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور با پوششی بالغ بر ۵۳ درصد جمعیت کشور که بیش از ۴۵ میلیون نفر را شامل می‌شود، بهره‌مندی از ظرفیت توسعه مشاغل خانگی در راستای پوشش بیمه‌ای افراد فعال در این حوزه بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

با توجه به جمعیت بیش از سه‌میلیون نفری فعال در بخش تولیدات مشاغل خانگی، ضرورت حمایت تأمین اجتماعی از توسعه اینگونه اشتغال در کشور در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای به عنوان یک فرصت اثرگذار در پیشبرد سیاست‌های کلان بیمه‌ای این سازمان باید مورد توجه قرار گرفته و در کوتاه‌ترین زمان از این فرصت برای ارتقاء جایگاه بیمه‌ای تأمین اجتماعی استفاده کرد.

سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش پوشش بیمه‌ای و توسعه چتر بیمه برای اقشار مختلف مردم، ارائه طرح‌های مختلف بیمه‌ای از در قالب بیمه‌ حرف و مشاغل آزاد از جمله بیمه دانشجویی و بیمه زنان خانه‌دار را نیز در دستور کار داشته به گونه‌ای که بر اساس اعلام میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در یک سال گذشته با توجه به رویکرد اصلی جذب بیمه‌شدگان، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید در این سازمان تأمین‌اجتماعی جذب شده‌اند.

بستر اشتغال خانگی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اساسی در حوزه جذب بیمه‌ای و اشتغال نیز با حمایت دولت و نظام بانکی در صورت توسعه و گسترش برای سازمان تأمین اجتماعی به عنوان فرصتی جهت افزایش بیمه‌شدگان خواهد بود.

کد خبر: 53823

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =