از افزایش حقوق تا درمان رایگان بازنشستگان بالای ۶۵ سال

بازنشستگان به عنوان گروه مورد تکریم سازمان تأمین اجتماعی جمعیت چهار میلیون نفری بوده که این سازمان بیمه‌گر در راستای حمایت از این قشر تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته تا در هر فرصتی برای ارائه خدمت به آنها اقدامات اساسی و جدی انجام دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریت جدید مورد احترام و تکریم ویژه قرار گرفته و در دولت سیزدهم برای حمایت از این گروه با جمعیت ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور، تلاش‌هایی در حوزه معیشت، درمان، مسکن و خدمات فرهنگی و رفاهی آنها صورت گرفته که در نوع خود کم‌سابقه بوده است.

سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی با ۴۵ میلیون بیمه شده و در واقع نیمی از جمعیت کشور با ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه شده اصلی و خانواده‌های آنها و چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر، در راستای ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی، فرهنگی و رفاهی به همه افراد بیمه‌شده و بازنشسته در حدتوان کوتاهی نکرده است.

اما بازنشستگان به واسطه خدمات مطلوب خود در دوره فعالیت کاری، اکنون حاصل تلاش خود در آن دوران را از سازمان تأمین اجتماعی با خدمات مختلف فرهنگی، بازنشستگی و درمانی دریافت می‌کنند و این سازمان بیمه‌ای نیز در این دوره مدیریتی به موضوع معیشت با افزایش چشمگیر حقوق، مسئله مسکن، خدمات درمانی، افزایش سقف تسهیلات و اجرای طرح کرامت رضوی و اعزام بازنشستگان به مشهد مقدس توجه ویژه دارد.

افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و ۳۸ درصدی سایر سطوح

تأمین اجتماعی برای صیانت و تکریم از بازنشستگان یکی از مهمترین برنامه‌های خود را توجه به موضوع معیشت و افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران قرار داده است.

از میان چهار میلیون مستمری‌بگیر شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان، ۷۰ درصد آنها حداقل‌بگیر و ۳۰ درصد دیگر در سایر سطوح قرار داشته که امسال در بخش حداقل‌بگیران ۵۷.۴ درصد افزایش و در سایر سطوح نیز ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش حقوق را شاهد بودیم.

البته سازمان تأمین‌اجتماعی هرساله براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی کرده و پس از تصویب رقم پیشنهادی به دولت ارائه تا با مصوب شدن آن از سوی سازمان اجرا شود.

افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح، مطابق مصوبه شورای‌ عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان تصویب شد.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی همیشه برای پرداخت حقوق بازنشستگان براساس روال قانونی خود عمل می‌کند و محاسبات را بر مبنای همان سیستم محاسباتی تخصصی خود انجام می‌دهد.

وی اظهار داشت: حقوق حدود ۹۰۰ هزار نفر از مستمری بگیران و بازنشستگان به عنوان بازنشستگان سایر سطوح براساس احکام جدید اصلاحی اعمال شده است.

پرداخت معوقات بازنشستگان سایر سطوح

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این باره گفت: حقوق مهرماه بازنشستگان سایر سطوح مطابق شهریور ماه و با اعمال افزایش ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان پرداخت و ۵ ماه معوقه افزایش حقوق بازنشستگان نیز از آبان ماه تا پایان اسفند به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

میرهاشم موسوی افزود: با تأکیدات ویژه رئیس‌جمهور و پیگیری معاون اول، موانعی که برای افزایش حقوق سایر سطوح به ۳۸ درصد بعلاوه ۵۱۵ هزار تومان وجود داشت، براساس مصوبه وزرای عضو هیأت‌امنای تأمین‌اجتماعی برداشته است.

وی بیان داشت: افزایش حقوق انجام شده برای مستمری‌بگیران سایر سطوح سازمان تأمین‌اجتماعی هر ماه حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان بار مالی جدید ایجاد می‌کند که سالیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و امیدواریم با این افزایش، رضایتمندی بازنشستگان را تامین کنیم.

تأمین مسکن اولویت دیگر بازنشستگان

تأمین مسکن به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های جدی بازنشستگان در دولت سیزدهم با نگاه مثبتی دیده شده به گونه‌ای که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای بازنشستگان و کارگران ساخته خواهد شد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تأمین مسکن کارگران و بازنشستگان به عنوان یک رویکرد جدی این وزارتخانه اشاره کرده تا برای ۵۰۰ هزار نفر از این اقشار مسکن موردنیاز تأمین شده تا بخشی از مشکلات این قشر در شرایط کنونی به دلیل هزینه‌های بسیار بالای تهیه مسکن و حتی اجاره آن رفع شود.

سازمان تأمین اجتماعی نیز به تبع از این اقدام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تأمین مسکن بازنشستگان تلاش خود را به کار گرفته تا تعدادی از جامعه بازنشستگان از این شرایط مناسب بتوانند مسکن مورد مطالبه خود را در اختیار داشته باشند.

اعلام جزئیات تامین مسکن برای بازنشستگان در آینده

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره خدمات این سازمان به بازنشستگان و اینکه برای ساخت مسکن بازنشستگان اقداماتی از سوی سازمان انجام شده است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌ها رو رویکردهای اصلی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مسکن بازنشستگان بوده و این موضوع اولین بار در جلسه با کانون عالی بازنشستگان مطرح شد.

میرهاشم موسوی تصریح کرد: اساساً رویکرد وزارت کار برای ایجاد زمینه‌های خدمت بیشتر برای بازنشستگان موضوع مورد توجه بوده و بنا شده گروه‌های استانی را تشکیل شده و برای تامین مسکن با اولویت مسکن بازنشستگان و کارگران زمینه‌های لازم را فراهم کنیم.

موسوی ادامه داد: از این فرصتی که دولت سیزدهم در ساخت و ساز مسکن ایجاد کرده است و برای یک میلیون مسکن قدم‌های خوبی برداشته شده قرار است از ظرفیت‌های داخلی خودمان نیز برای این موضوع مسکن بازنشستگان استفاده کنیم.

وی بیان داشت: همچنین از شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی «شستا» در عرصه اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی استفاده خواهد شد زیرا تولیدات آهن، سیمان و اقلامی که برای ساخت و ساز مسکن نیاز است را از مبدا تولید در مقصد مصرف خواهیم کرد که این موضوع کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: این رویکرد سرپرست وزارت کار جزء اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی بوده و پس از جمع‌بندی نهایی با وزارت راه و شهرسازی نهایی شده و جزییات آن را اعلام می‌کنیم.

افزایش سقف تسهیلات بازنشستگان

یکی دیگر از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در این دوره مدیریتی افزایش سقف تسهیلات بازنشستگان از ۷ به ۱۲ میلیون تومان بوده که همین موضوع نشان از توجه ویژه به امور معیشتی این قشر دارد.

احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی درباره خدمات مالی و حمایتی سازمان به مستمری بگیران گفت: صیانت و تکریم از بازنشستگان و مستمری‌بگیران همراه با ارائه خدمات متنوع و مطلوب، از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این سازمان است و از ابتدای اجرای طرح پرداخت تسهیلات ضروری - از ابتدای سال ۹۹ - تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات ضروری ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال جاری در ۶ مرحله پرداخت تسهیلات خواهد شد، اظهار داشت: سازمان تامین‌ اجتماعی در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۷۰ درصدی مبلغ وام نسبت به سال گذشته، رقم ریالی این تسهیلات را از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون تومان افزایش داده و تاکنون در مرحله نخست این طرح در سال جاری ۵۰ هزار و ۷۳۰ فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران واجد شرایط، پرداخت شده است.

اسفندیاری با اشاره به اینکه مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی و رفع نیازهای این عزیزان از دغدغه‌های مهم سازمان تأمین‌اجتماعی است، خاطرنشان کرد: امسال در مجموع ۴۱۶ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان سال و در مراحل بعدی پرداخت تسهیلات، تعداد ۳۶۵ هزار نفر دیگر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

اجرای طرح کرامت رضوی با نگاه معنوی

طرح کرامت رضوی از حدود سال ۹۴ به همت دکتر سیدتقی نوربخش مدیرعامل فقید سازمان تأمین اجتماعی به منظور ارج نهادن به جایگاه بازنشستگان و مستمری بگیران آغاز شد اما در دوره مدیریت جدید و در دولت سیزدهم دوباره زمینه اعزام بازنشستگان و مستمری‌بگیران به مشهد مقدس از ۱۱ تیرماه ۱۴۰۱ در قالب گروههای ۱۵۰ نفره پیگیری شد.

با توجه به برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی و شرکت رفاه و گردشگری سازمان (هگتا)، اولین گروه بازنشستگان با اجرای مراسمی ویژه با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مدیرعامل هگتا، معاونان و مدیران سازمان در قالب طرح کرامت رضوی روز ۱۱ تیر ۱۴۰۱ به تعداد ۱۲۰ نفر با قطار رجا از تهران به مشهد مقدس اعزام شدند.

اکنون نیز گروه‌های مشتاق زیارت امام رضا (ع) در میان بازنشستگان و مستمری بگیران در قالب دو گروه در هفته به این سفر معنوی اعزام می‌شوند تا زمینه اعزام اغلب بازنشستگان به این سفر در قالب طرح کرامت رضوی فراهم شود.

تدارک سفرهای زیارتی و سیاحتی برای بازنشستگان

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان سفرهای زیارتی و سیاحتی تدارک دیده شده و هدف‌گذاری امسال، اعزام حدود ۱۰۰ هزار نفر است تا بازنشستگان از فرصت معنوی این زیارت برای تجدید روحیه و افزایش نشاط و شادابی استفاده کنند.

وی خدمت به بیش از ۴ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر سازمان تأمین‌اجتماعی و خانواده آنان را مهم‌ترین مأموریت سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد و گفت: از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات بهتر به بازنشستگان استفاده می‌کنیم و اولویت سازمان این است که در کنار پرداخت مستمری ماهیانه به بازنشستگان به عنوان مهمترین وظیفه سازمان، خدمات متنوع دیگری نیز برای بهبود زندگی اجتماعی بازنشستگان ارائه دهد.

مرحله اولیه طرح کرامت رضوی برای بازنشستگان و مستمری بگیران تا ۲۵ بهمن امسال ادامه دارد.

ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان بالای ۶۵ سال

سازمان تأمین اجتماعی در حوزه درمان نیز برنامه‌های مسنجم و برنامه‌ریزی شده‌ای دارد که یکی از این برنامه‌ها ارائه خدمات درمانی رایگان به افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر بالای ۶۵ سال است.

شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی نیز پیشتر در گفت و گو با آتیه آنلاین گفت: در کنار پرداخت مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عنوان یک موضوع مهم که بخش عمده‌ای از منابع سازمان را به خود اختصاص می‌دهد، تأمین درمان آنان دیگر وظیفه سازمان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی افراد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیران یا با مراجعه به مراکز متعلق و ملکی سازمان تأمین اجتماعی خدمات رایگان دریافت خواهند کرد یا در مراکز طرف قرارداد به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می‌شود.

غفاری ادامه داد: بخش عمده خرید خدمات در بخش بستری یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد بستری‌ها در مراکز دانشگاهی بوده و بیمه‌شدگان زمان مراجعه به مراکز دانشگاهی طرف قرارداد فقط ۱۰ درصد هزینه را پرداخت کرده که البته این ۱۰ درصد برای سالمندان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیز برداشته شده و سالمندان زمان مراجعه به مراکز دانشگاهی و طرف قرارداد سازمان، به طور ۱۰۰ درصد خدمات رایگان دریافت خواهند کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین خدمات بستری برای بیمه‌شدگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در هر شهر یا استانی که مراکز ملکی سازمان وجود داشته و یا جاهایی که بیمارستان ملکی وجود نداشته اما بیمارستان‌های دانشگاهی وجود دارد به صورت رایگان است.

غفاری ادامه داد: خدمات رایگان یعنی تمام خدمات تحت پوشش بیمه محسوب شده ولی ممکن است خدمتی، دارویی یا تجهیزاتی برای بیمه شده در نظر گرفته شود که فراتر از تعهدات باشد و اصولا هم نباید این اتفاق بیفتد و اگر این مساله رخ داده بیماران را حمایت می‌کنیم.

پیگیر ارائه خدمات درمانی و تأمین معیشت بازنشستگان هستیم

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی معتقد است: معیشت و درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت این سازمان از نخستین روز این مسئولیت پیگیری شده و با حمایت دولت انقلابی و مجلس مردمی و تدابیر اتخاذ شده برای تأمین نقدینگی، برنامه‌های ارتقای معیشت، توسعه خدمات سلامت و برنامه‌های رفاهی ویژه بازنشستگان در اولویت برنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی است.

موسوی گفت: در مسیر توسعه خدمات درمانی و تسهیل دسترسی بازنشستگان به این خدمات در حال تلاش هستیم و در ماه‌های گذشته چندین درمانگاه جدید در شهرهای مختلف افتتاح کردیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: توسعه خدمات درمانی و اینکه بیمه‌شده و بازنشسته از جیب خود برای خدمات درمانی پرداخت نکند، از برنامه‌های در حال پیگیری بوده و اکنون درمان بیمه‌شدگان و بازنشستگان بالای ۶۵ سال در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی با فرانشیز صفر و بدون پرداخت حتی یک ریال انجام می‌شود.

خدمت به بازنشستگان برکت کار در تأمین اجتماعی

موسوی تصریح کرد: با وجود همه سختی‌ها و محدودیت‌ها، توفیق خدمت به جامعه شریف بازنشستگان، برکت کار در سازمان تأمین‌اجتماعی بوده و نیت خالصانه همه همکاران سازمان، خدمت صادقانه به بازنشستگان است.

وی بیان داشت: در زمینه بیمه تکمیلی بازنشستگان، هدف راهبردی ما کاهش حداکثری هزینه‌های درمانی بازنشستگان است و تلاش داریم تا بیمه تکمیلی بازنشستگان را تا جای ممکن تقویت ‌کنیم.

وی اضافه کرد: سال گذشته هم در زمینه ارتقای پوشش خدمات بیمه تکمیلی و افزایش سهم سازمان تأمین‌اجتماعی اقدام بسیار خوبی انجام شد و امسال نیز همین رویکرد وجود دارد تا بتوانیم خدمات مناسب‌تری ارائه داده و شرایط بهتری را نسبت به سال جاری ایجاد کنیم. در این مسیر همه واحدهای سازمان تأمین‌اجتماعی برای ایجاد شرایط مطلوب به کانون بازنشستگان کمک خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: بعد از افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح و اجرایی شدن آن از شهریور ماه، یکی از دغدغه‌های اصلی ما در سازمان تأمین‌اجتماعی، پرداخت معوقات بازنشستگان بوده است.

کد خبر: 54381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =