«دارویار»؛ طرحی که با پرداخت به‌موقع مطالبات داروخانه‌ها ماندگار می‌شود

طرح دارویار با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه به مردم، پرداختی از جیب بیمار را ثابت و برای بیماران خاص کاهش داده است اما پرداخت به‌موقع مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه‌ها می‌تواند اجرای این طرح بزرگ را ماندگار کند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، طرح دارویار در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی، یارانه دارو را در اختیار شرکت‌های بیمه قرار داد یعنی ارز دولتی‌ به حلقه آخر زنجیره تامین دارو و مصرف کننده آن تعلق گرفت. به این ترتیب با انتقال یارانه دارو به سازمان‌های بیمه‌گر، مابه‌التفاوت افزایش قیمت‌ها توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود و تغییر قیمت‌های دارو متوجه بیماران نخواهد بود. بر همین اساس، شرکت‌ها دیگر در صف ارز ترجیحی معطل نخواهند ماند و تولید دارو با ارز نیمایی انجام می‌شود. ، به این ترتیب، قیمت دارو به سمت واقعی شدن گام برداشته تا تولید را به صرفه کند و صنعت داروسازی رونق گیرد و به سمت شکوفایی بیشتر حرکت کند.

پوشش افزایش هزینه ۳۶۶ قلم داروی پرمصرف و تحت پوشش در آوردن ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیمار با پوشش بیمه‌ای، تمدید نسخه برای بیماری‌های مزمن تا دو بار یا سه بار بدون تجویز پزشک تا حداکثر سه ماه، تغییر مبنای پوشش بیمه‌ای از حداقل قیمت دارو به بیشترین میزان مصرف، احیای صنعت دارو و رونق تولید از طریق خروج داروها از حاشیه ضرر، جلوگیری از قاچاق معکوس، توسعه صادرات، استفاده بهینه از ظرفیت تولید، تحقق بیمه سلامت همگانی با بیمه شدن ۶ میلیون نفر از سه دهک اول به صورت غیر حضوری و رایگان، امکان بیمه شدن سایر دهک‌ها و اتباع خارجی به صورت رایگان تا سه ماه، بیمه روی تخت برای همه افراد، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی از مهمترین دستاوردهای طرح دارویار است.

بر اساس اظهارات هفته گذشته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قبل تر که ارز ترجیحی برای دارو پرداخت می‌کردیم عراق، افغانستان و سایر کشورها داروی ما را مصرف می‌کردند؛ در واقع با جمعیت کشور به حدود ۴۰۰ میلیون نفر دارو ارائه می دادیم ولی اجرای طرح دارویار گام بزرگی بود که با حذف ارز ترجیحی، دارو صرفا برای مردم کشور خودمان ارائه می‌شود.

وی هشدار داد که سازمان بیمه تامین اجتماعی در طرح دارویار عقب است و اگر شرکت دارویی، اقلام مورد نیاز را به موقع تامین نکنند و طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم.

در عین حال حسین شمالی مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو نیز گفته بود که داروخانه‌ها در مورد مطالبات خود برای ماه‌های آینده نگران هستند ولی جای نگرانی نیست، منتظر هستیم بیمه‌ها صورتحساب رسمی را اعلام کنند تا به داروخانه‌ها پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه حساس‌ترین موضوع در طرح دارویار تامین منابع بود که اکنون مشکلی نیست، ادامه داد: بر اساس این طرح، داروهای داخلی بدون افزایش پرداختی از جیب مردم زیر چتر حمایت بیمه‌ها در دسترس بیماران قرار می‌گیرد و داروی خارجی نیز با قیمت جدید عرضه می‌شود و مابه‌التفاوت آن بدون پرداختی از سوی بیمار توسط یارانه ارائه می‌شود.

با توجه به نگرانی‌ها در مورد عدم پرداخت به‌موقع مطالبات داروخانه از سوی بیمه‌ها در اجرای طرح دارویار، محمد مهدی ناصحی رییس سازمان بیمه سلامت کشور هفته گذشته اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت در پرداخت‌های طرح دارویار بدهی ندارد و همه تعهدات به روز پرداخت شده‌اند تا موسسات ارائه خدمات پزشکی با توجه به مشکلات، نقدینگی کافی را در اختیار داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح دارویار پرداخت از جیب مردم کاهش یافته است، هر چند اشکالاتی وجود دارد و برخی داروها در سامانه تعریف نشده که به زودی این مشکل رفع می‌شود.

همچنین شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این زمینه گفت: هفته گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز طرف قرارداد این سازمان پرداخت شد و بخش دیگری از این مطالبات نیز به‌زودی پرداخت خواهد شد.

وی تاکید: سازمان تأمین‌اجتماعی در اجرای طرح دارویار، همکاری کامل داشته و مطالبات داروخانه‌ها از محل این طرح را نیز تا شهریور پرداخت کرده و تنها مطالبات دو ماه شهریور و مهر باقی مانده است که به زودی با حمایت مجلس شورای اسلامی و همکاری دولت پرداخت خواهد شد. بیمه‌شدگان تأمین‌ اجتماعی بدون هیچ مشکلی می‌توانند با مراجعه به مراکز طرف قرارداد، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز افزود: دارویار طرح بزرگی است که در دولت سیزدهم برای افزایش دسترسی مردم به داروهای اساسی و مورد نیاز، عدم افزایش پرداختی از جیب مردم و کاهش هزینه ها بیماران خاص با حذف ارز ترجیحی امسال آغاز شد، با توجه به اینکه پوشش بیمه‌ای در این طرح گسترش یافته است، سازمان‌های بیمه‌گر باید نسبت به تعهدات خود در پرداخت به موقع مطالبات داروخانه‌ها پایبند باشند.

وی از برخی اظهارات در مورد شکست طرح دارویار انتقاد کرد و اظهار داشت: این طرح شکست نخورده و کمبودهای دارویی با اجرای این طرح افزایش نیافته است، اکنون همکاری فرابخشی در این زمینه انجام شده و گزارش‌های لازم در مورد مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تامین اجتماعی به دولت داده می‌شود و اقدامات لازم انجام شود.

آنچه مسلم است، تداوم اجرای طرح دارویار و موفقیت آن در گرو تامین به موقع و کافی منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه، پرداخت آن به بیمه‌ها و متعاقب آن نیز پرداخت منظم بیمه‌ها به داروخانه‌هاست؛ موضوعی که با هماهنگی‌های دولت با سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها پیش‌بینی شده است.


کد خبر: 55049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =