پیش‌بینی پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ مقرر شد دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان در قالب سهام شرکت‌ها به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کند تا این سازمان سهام را به فروش رسانده و پول را به حساب خزانه دولت واریز و دولت نیز این مبلغ را به سازمان پرداخت کند.

جمیل حق‌پرست در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه بازار سرمایه امکان ارائه ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام مذکور را ندارد، تصریح کرد: جلسات متعددی در کمیسیون اقتصادی دولت و سران قوا با پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی برگزار شد که این متن قانون در جلسه سران قوا اصلاحیه‌ای داشته باشد. براساس مصوبه دولت سهام مربوطه اکنون مشخص شده و باید فرایند قیمت‌گذاری آن اجرا شود.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: به محض ارائه اصلاحیه، قیمت‌گذاری سهام مورد نظر انجام شده و به سازمان تأمین‌اجتماعی منتقل می‌شود. وی ادامه داد: به این علت که این ایراد و اشکال قانونی وجود داشت رییس‌جمهور دستور داد که برای این اصلاحیه تسریع شود که اکنون کار در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز در جلسه سران قوا اصلاح و نهایتاً سهام مورد نظر به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شده و امسال هم ۹۰ هزار میلیارد تومان در بودجه دیده شده که با این فرایند در باقی‌مانده سال این اتفاق خواهد افتاد.

پیچیدگی‌ دریافت مطالبات تأمین‌اجتماعی از دولت

حق‌پرست درباره اینکه سال گذشته چه میزان از بدهی سازمان از دولت دریافت شده، ادامه داد: سال ۱۴۰۰ در بودجه ۸۹ هزار میلیارد تومان مصوب شد اما عملاً حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان آن به سازمان داده شده است.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: اکنون طبق آخرین حسابرسی انجام شده در سازمان حسابرسی و بر اساس خروجی ارائه شده تا پایان سال ۹۹ حدود ۳۲۲ هزار میلیارد تومان مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی مورد تأیید سازمان حسابرسی قرار گرفته است.

وی درباره میزان بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی از دولت نیز گفت: مطالبات ما از دولت پیچیدگی‌های خاص خود را داشت. در واقع اصل مطالبات یک بحث و روش به‌روزرسانی مطالبات از دولت نیز مسأله دیگری است.

وی تصریح کرد: درباره میزان مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از دولت برای سال ۱۴۰۰ هم عددی وجود داشت که این میزان بدهی دولت در حال استخراج و در حال طی کردن فرایند ارائه به سازمان حسابرسی است.

تولید و تسویه مطالبات تأمین اجتماعی

وی خاطرنشان کرد: بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی به همین شکل در حال تسویه، تولید هم شد؛ یعنی بخشی از آن تسویه و بیش از آن در هر سال بابت حق بیمه سهم دولت تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه قانونگذار آورده که باید هر سال ۱۰ درصد این بدهی پرداخت و تا پایان برنامه نیز تمام این بدهی تسویه می‌شد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

حق‌پرست ادامه داد: با توجه به اینکه قانونگذار در برنامه ششم توسعه ‌این موضوع را تأکید کرده بنابراین باید این اتفاق بر اساس قانون رخ می‌داد اما فعلاً هنوز محقق نشده است.

وی اظهار داشت: بنابراین امکان زمان تسویه تمام بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی از طرف دولت وجود ندارد. دولت نیز هر سال در قالب بودجه مبلغی را به سازمان پرداخت کرده است.

لزوم لحاظ حق بیمه سهم دولت در بودجه سالانه

حق پرست گفت: به همین منظور پیگیری‌ها و مذاکراتی را با مبادی ذی‌ربط و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ‌شکل گرفت که نهاد دولت اهتمام به اجرای دقیق قانون داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: در این راستا قانون، نهاد دولت را ملزم کرد که حق بیمه سهم دولت در بودجه آن سال لحاظ شده و به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شود.

وی ادامه داد: اگر این کار اتفاق بیفتد در سال ۱۴۰۲ دولت دیگر بدهی جدیدی را برای سازمان تأمین‌اجتماعی تولید نکرده و به طور یقین این به نفع سازمان خواهد شد.

وی تأکید کرد: با پرداخت نقدی سهم حق بیمه دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی دیگر مشکل نقدینگی برای این سازمان وجود نداشت و روال تأمین‌اجتماعی برای انجام تکالیف و تعهداتش بسیار عادی خواهد شد.

حق‌پرست اضافه کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی با این اقدام مانند یک دستگاه دولتی امکان دریافت بودجه از طریق توافقنامه را دارد.

وی گفت: این موضوع نه در قالب سهام شرکت‌ها، بحث نقل‌وانتقال و قیمت‌گذاری و فروش آن با پیچیدگی‌های خاص خود رو به روست، بلکه به صورت نقدی حق بیمه سهم دولت برای گروه‌هایی که قانون برای دولت تعیین تکلیف کرده به سازمان پرداخت می‌شود.

ضرورت پرداخت به موقع مطالبات تأمین اجتماعی

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز موضوع پرداخت دیون تأمین‌اجتماعی آمده، اظهار داشت: در این سیاست‌ها نیز تکلیف شده که امیدواریم بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، مسئولان مربوطه بخصوص دولت به عنوان متولی و سازمان برنامه و بودجه این کار را عملیاتی کرده تا سازمان نیز به وظایف خود به موقع عمل کند.

وی تصریح کرد: همچنین در پنج ماهه اول امسال مستمری‌بگیران سایر سطوح معوقاتی از سازمان تأمین‌اجتماعی نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان به عنوان مطالبه دارند که با تزریق نقدینگی از طرف دولت به تأمین‌اجتماعی، این سازمان نیز در اولین فرصت این معوقات را پرداخت کرده و بدهی برای سازمان به وجود نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: اکنون سازمان تأمین‌اجتماعی از سال گذشته به مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی بدهی‌هایی داشت که در صورت انجام به موقع تعهدات دولت و در اختیار داشتن نقدینگی لازم از سوی سازمان، به موقع و سروقت پرداخت خواهد شد.

حق‌پرست اضافه کرد: پرداخت به موقع مطالبات و تعهدات دولت به تأمین‌اجتماعی باعث شکل‌گیری این حجم از مطالبات نخواهد شد.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر اکنون ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور معادل ۵۳ درصد از جامعه را به عنوان بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران را تحت پوشش دارد.

کد خبر: 55053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =