افزایش پوشش بیمه‌ای اروتز و پروتز، همگام با گرانی

سازمان تامین‌اجتماعی در قالب تعهدات بیمه‌ای نسبت به پوشش هزینه‌های درمانی و دارویی، از وسایل کمک‌پزشکی غافل نمانده و برای کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان، این وسایل را نیز تحت پوشش قرار داده است. آنگونه که هزینه‌های پوشش وسایل کمک‌پزشکی از ۷۱ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۳۶۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین سازمان تامین‌اجتماعی در قالب تعهدات کوتاه‌مدت، هزینه‌های اروتز و پروتز را تحت پوشش قرار می‌دهد. در حال حاضر ۱۵۲ قلم وسایل کمک پزشکی، از پوشش بیمه برخوردار است و علاوه بر آن هزینه آندوپروتزها که در داخل بدن افراد تعبیه می‌شود نیز مطابق تعرفه‌ها و قوانین، توسط سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

پوشش بیمه‌ای هزینه‌های اروتز و پروتز درحالی انجام می‌شود که با افزایش سرسام‌آور قیمت این وسایل، سازمان تامین‌اجتماعی نیز در دوره‌های گوناگون همگام با گرانی‌ها، ‌ مبالغ این پوشش را فزونی داده است. به نحوی که جمع مبالغ پرداختی سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بابت هزینه وسایل کمک پزشکی ـ اروتز و پروتز ـ در سال ۱۴۰۰ از ۷۱ میلیارد تومان در سال ۹۹ بابت ۲۹۱ هزار سند، به ۳۶۳ میلیارد تومان بابت ۷۲۹ هزار سند افزایش یافت.

اروتز و پروتز چیست

اروتز به وسایل کمک پزشکی گفته می‌شود که برای بهبود عملکرد عضوی که دچار اختلال شده است، به کار می‌رود؛ مانند عینک، سمعک و عصا و پروتز نیز شامل اندام مصنوعی یا وسایل کمک‌پزشکی است که در صورت فقدان تمام یا قسمتی از عضو به منظور جبران این کمبود استفاده می‌شود؛ مانند دست مصنوعی و دندان مصنوعی.

پوشش هزینه‌های وسایل کمک‌پزشکی در سال ۱۳۹۹ بازنگری و به طور متوسط کمک هزینه پرداختی در همه اقلام بیش از ۱۰ برابر شد؛ برای مثال کمک هزینه عینک طبی ۸ برابر و صندلی چرخدار ۹ برابر شد. به گفته محمد بایندریان معاون نظارت و تعهدات کوتاه‌مدت اداره‌کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی برای یک دست دندان مصنوعی تا سال ۹۹ مبلغ ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شد که با افزایش ۱۰ برابری به ۲ میلیون تومان رسید. تعرفه عینک از ۴۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسید. بابت لنز داخل چشمی که قبلاً در تعهد نبود، تا ۲ میلیون تومان پرداخت می‌شود. برای کره چشم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، برای تشک مواج یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای کپسول اکسیژن نیز که هیچ کدام قبل از سال ۱۴۰۰ در تعهد نبود ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. مبلغ پرداختی برای صندلی چرخدار نیز از ۱۵۰هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

خدمات غیرحضوری اروتز و پروتز

گسترش خدمات غیرحضوری تامین‌اجتماعی سبب شده است تا برای درخواست پوشش هزینه‌های اروتز و پروتز نیازی به مراجعه حضوری بیمه‌شدگان به شعب تامین‌اجتماعی نباشد و در نتیجه بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به سامانه es.tamin.ir تقاضای خود را به ثبت رسانند و با درج اطلاعات و شماره حساب بانکی، هزینه بیمه‌ای وسایل کمک‌پزشکی را دریافت کنند. در مواردی که پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی مستلزم تایید مرجع پزشکی باشد، تنها یک‌بار باید به مرکز درمانی مربوطه مراجعه شود.

پوشش بیمه‌ای اپتومتری

یک متخصص بینایی سنجی (اپتومتری) در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، درخصوص اینکه کدامیک از خدمات اپتومتری زیر پوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارد، افزود: «عینک‌های طبی و عینک‌هایی که برای درمان اختلالات دید چشم استفاده می‌شود و نیز عینک‌هایی که برای تنبلی چشم به کار می‌رود، از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی برخوردار است. اما عینک‌های محافظ مانند عینک‌های آفتابی زیر پوشش بیمه قرار ندارد.»

دکتر محمدرضا زرین، افزود: «پیش از این پوشش بیمه‌ای عینک‌های طبی رقم قابل توجهی نداشت؛ اما در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تورم و گرانی اقلام، پوشش بیمه‌ای هزینه‌ عینک‌های طبی نیز فزونی گرفت و هرچند که این پوشش با توجه به تورم لجام گسیخته از هزینه‌های واقعی فاصله دارد، اما باز هم توانسته است تا حد مناسبی پرداخت از جیب مردم را کاهش دهد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، افزود: «اما برخی از بیمه‌های تکمیلی هزینه‌های عینک را تحت تعهدات خود قرار داده‌اند و افراد تحت پوشش این بیمه‌ها براساس قراردادی که منعقد می‌کنند، می‌توانند هزینه‌های عینک طبی خود را از بیمه تکمیلی دریافت کنند.»

دوره تمدید اروتز و پروتز

استفاده از اروتز و پروتز مشمول بیمه تابع مقرراتی است که دوره تمدید آن را مشخص کرده و برخی از اقلام نیز برای بک‌بار به مشمولین پرداخت می‌شود که به این شرح است:

شیشه عینک طبی؛ هر دو سال یک بار در صورت گذشت دو سال از آخرین پرداخت هزینه عینک یا شیشه و این هزینه تنها برای یکی از انواع عینک (دوربین، نزدیک‌بین و آستیگمات) قابل پرداخت است.

کنتاکت لنز؛ هر ۵ سال یک‌بار

سمعک؛ هر ۱۰ سال یک‌بار

ویلچر؛ هر ۷ سال یک‌بار

چشم مصنوعی؛ هر ۵ سال یک‌بار

دست و پای مصنوعی؛ هر ۵ سال یک‌بار

کفش طبی کلاب‌فوت (پا چنبری)؛ هر سال یک‌بار تا پایان ۱۰ سالگی

بریس دنیس‌براون متحرک (میله ی ثابت یا متحرک که کفش یا اسپیلنت‌های کلاب فوت به آن متصل می‌شود)؛ هر سال یک‌بار تا پایان ۴ سالگی.

کد خبر: 55081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =