مسواک زدن باید با حوصله انجام شود

یک دندانپزشک، اصل رعایت بهداشت دهان و دندان را مربوط به نحوه مسواک زدن دانست؛ به گونه‌ای که مسواک کردن باید با حوصله و به شیوه صحیح انجام شود و در ادامه روش درست استفاده از مسواک و نخ‌دندان را تشریح کرد.

دکتر نرگس علی‌رحمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه بهترین شیوه رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن است، افزود: لازم است در طول شبانه‌روز دو بار مسواک زده شود؛ ‌اما آنچه که مهم است، شیوه مسواک زدن است که باید به صورت صحیح و با حوصله انجام شود و نوع خمیردندان یا نوع مسواک اهمیت چندانی ندارد و تنها باید موهای مسواک از نوع سفت نباشد که به لثه آسیب وارد کند و ترجیحا باید از درجه نرمی متوسط (مدیوم) برخوردار باشد.

وی اظهار کرد: همچنین نوع خمیردندان نیز اهمیت چندانی ندارد و مقدار کمی از این ماده می‌تواند برای نظافت دهان و دندان کافی باشد. زیرا خمیردندان در اصل کمک کننده عمل مسواک زدن است و هرچند حاوی فلوراید است که به مقاوم‌سازی دندان‌ها کمک می‌کند، اما اصل رعایت بهداشت دهان و دندان به نحوه مسواک زدن مربوط است.

سرپرست دی‌کلینیک تأمین‌اجتماعی ایلام، با اشاره به نحوه صحیح مسواک زدن، گفت: مسواک باید زاویه ۴۵ درجه با حد اتصال لثه و دندان داشته باشد و چند حرکت رفت‌وبرگشت و یک حرکت کشش به سمت سطح جونده، انجام شود. این شیوه مسواک زدن به طور معمول تا حد زیادی سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان می‌شود.

علی‌رحمی تصریح کرد: اقدام بعدی برای رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ‌دندان است که در طول ۲۴ ساعت باید یک‌بار از آن استفاده شود. شیوه صحیح استفاده از نخ‌دندان به این ترتیب است که ابتدا باید حدود ۳۰ تا ۴۵ سانت از نخ‌دندان را جدا کرده و سر نخ را یک‌دور روی انگشت وسط دست مقابل بپیچانیم. سپس با انگشت نشانه و شصت دست دیگر، دو سمت این نخ را با دست بگیریم و از بین دو دندان رد کنیم.

وی ادامه داد: بهتر است ترتیب استفاده از نخ‌دندان از یک سمت دندان‌ها شروع به سمت دیگر ختم شود؛ برای مثال از انتهای راست دندان فک بالا شروع و به انتهای چپ فک بالا برسد و از انتهای چپ فک پایین شروع و به انتهای راست فک پایین منتهی شود. این نظم برای این است که هیچ دندانی برای استفاده از نخ‌دندان از قلم نیفتد و تک تک دندان‌ها نخ کشیده شود.

این دندانپزشک در شرح استفاده صحیح از نخ‌دندان نیز، افزود: نخ‌دندان هنگام قرار گرفتن در فاصله دو دندان باید ترجیحا به دندان عقبی تکیه داده شود و پس از چند حرکت رفت‌وبرگشت، کشش به سمت سطح جونده انجام شود. سپس نخ دندان استفاده شده به دور انگشت وسط پیچیده شده و قسمت تمیز آن در همان ناحیه دو دندان با تکیه بر دندان کناری، به شیوه قبلی یعنی حرکت رفت‌وبرگشت و کشش به سمت سطح دندان، به کار برده شود. رعایت این شیوه استفاده از مسواک و نخ‌دندان می‌تواند به نحو موثری از ایجاد پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری کند.

کد خبر: 55179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =