نگاه ویژه دولت سیزدهم به تادیه بدهی تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات به ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور حدود ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، این آمار از آنجا دارای اهمیت بوده که برای خدمات‌رسانی بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به افراد خدمت‌گیرنده خود بودجه دولتی ندارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نکته مهم در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ تأمین منابع سازمان از محل وصول حق بیمه و بخش دیگری از آن مربوط به سرمایه‌گذاری‌ در شرکت‌های سرمایه‌گذاری این سازمان بوده که البته وصول حق بیمه از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر به عنوان مهمترین منبع درآمدی تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

تامین بودجه سالانه بیش از ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی سازمان بزرگ تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور با پوشش بیمه‌ای افراد بیمه شده اصلی که بخش بزرگی از آن از طریق دریافت حق بیمه از بیمه‌شدگان تحت پوشش تأمین می‌شود، علاوه بر حق بیمه نیازمند استفاده از منابع حاصل از سرمایه‌گذاری است.

با توجه به اینکه تعهدات سازمان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای و پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان به طور میانگین ۳۵ هزار میلیارد تومان در ماه محاسبه شده و اکنون بیش از ۸۶ درصد منابع این نهاد بیمه‌ای بزرگ از محل دریافت حق بیمه جاری بیمه‌شدگان تأمین می‌شود، بنابراین پرداخت سهم حق بیمه از سوی کارفرمایان به ویژه دولت در ارائه بهتر و مطلوب‌تر خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان نقش موثری خواهد داشت.

از آنجا که سهم منابع سازمان تأمین اجتماعی از حوزه سرمایه‌گذاری اکنون حدود شش درصد است، حداقل هدف‌گذاری تأمین اجتماعی برای افزایش سه برابر این سهم و رساندن آن به حدود ۱۸ درصد از منابع برنامه‌ریزی شده تا در کنار وصول حق بیمه در این بخش نیز ساماندهی جدی انجام شود.

ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی برای جلوگیری از انباشت بدهی کارفرمایان و دولت

رهبر انقلاب ۲۱ فروردین ماه در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی و مصوّب تأمین اجتماعی را برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

اصلاح قوانین، ساختارها و تشکیلات سازمانها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی در راستای تأمین عدالت و یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت و رعایت قواعد بیمه‌ای و تأمین بار مالی تضمین شده و بین نسلی، لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات با رویکرد فعال دولت بر اساس توان و استحقاق نیز در این سیاست‌های مقام معظم رهبری پیش بینی شده است.

حال با توجه به اینکه دولت نگاه ویژه‌ای برای پرداخت طلب سازمان تأمین اجتماعی داشته و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای پرداخت بخشی از آن اقدامات موثری انجام داده این برنامه‌ریزی و تادیه بدهی تأمین اجتماعی راه روشنی را پیش روی سازمان خواهد گذاشت تا از این طریق تعهدات سازمان که تاکنون بدون هیچ خللی ارائه شده از این پس نیز برای پرداخت آن در موعد مقرر انجام شود.

طلب ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی از دولت

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: یکی از مواردی را که رهبر معظم انقلاب برای جبران ناترازی منابع و مصارف صندوق‌ها تکلیف کرده‌اند، جلوگیری از انباشت بدهی کارفرمایان و دولت است.

وی تصریح کرد: عدد و رقم این بدهی هم در بخش کارفرمایان و هم در بخش دولت، قابل توجه بوده به طوری که براساس حسابرسی سال ۱۴۰۰ رقم بدهی انباشته دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نشان داده است.

موسوی ضمن تشکر از دولت انقلابی و مردمی سیزدهم که تأدیه بدهی در این دولت تاکنون بی‌نظیر بوده است، اظهار داشت: در سال گذشته در بودجه سالیانه ۹۰ هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت صورت گرفته و در سال جاری نیز با حمایت مجلس شورای اسلامی، ۹۰ هزار میلیارد تومان دیگر برای تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: ضرورت دارد که در بودجه سال ۱۴۰۲ و بودجه سال‌های بعد، ردیف بودجه‌ای مشخصی در بودجه‌های سالیانه برای اجرای تعهدات جاری دولت و بازپرداخت بدهی‌ها پیش‌بینی شود که هماهنگی‌هایی را در این زمینه با سازمان برنامه و بودجه و مجلس آغاز کرده‌ و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه، این تأدیه بدهی به شکل کامل اتفاق بیفتد.

پرداخت بخشی از بدهی تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به پرداخت بخشی از طلب سازمان تأمین اجتماعی از دولت اظهار داشت: سال ۱۴۰۰ در بودجه ۸۹ هزار میلیارد تومان مصوب شد اما در مجموع حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان پرداخت شد.

جمیل حق‌پرست در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: اکنون طبق آخرین حسابرسی انجام شده در سازمان حسابرسی و بر اساس خروجی ارائه شده تا پایان سال ۹۹ حدود ۳۲۲ هزار میلیارد تومان مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی مورد تأیید سازمان حسابرسی قرار گرفته است.

به گفته وی، مطالبات تأمین اجتماعی از دولت پیچیدگی‌های خاص خود را داشت در واقع اصل مطالبات یک بحث و روش به‌روزرسانی مطالبات از دولت نیز مسأله دیگری است.

وی تصریح کرد: درباره میزان مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از دولت برای سال ۱۴۰۰ هم عددی وجود داشت که این میزان بدهی دولت در حال استخراج و در حال طی کردن فرایند ارائه به سازمان حسابرسی است.

پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تأمین اجتماعی

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی درباره پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی گفت: براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ مقرر شده دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان در قالب سهام شرکت‌ها به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کند تا این سازمان سهام را به فروش رسانده و پول را به حساب خزانه دولت واریز و دولت نیز این مبلغ را به سازمان پرداخت کند.

وی افزود: بازار سرمایه امکان ارائه ۹۰ هزار میلیارد تومان سهام یادشده را ندارد به همین منظور در کمیسیون اقتصادی دولت و سران قوا با پیشنهاد سازمان تأمین‌اجتماعی جلساتی برگزار شده تا این متن قانون در جلسه سران قوا اصلاحیه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه دولت سهام مربوطه اکنون مشخص شده و باید فرایند قیمت‌گذاری آن اجرا شود، تصریح کرد: با ارائه اصلاحیه، قیمت‌گذاری سهام مورد نظر انجام شده و به سازمان تأمین‌اجتماعی منتقل می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: به علت وجود این ایراد و اشکال قانونی رییس‌جمهور دستور داده که برای این اصلاحیه تسریع شود و اکنون کار در حال انجام است.

حق‌پرست بیان داشت: در سال گذشته نیز در جلسه سران قوا اصلاح و نهایتاً سهام مورد نظر به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار شده و امسال هم ۹۰ هزار میلیارد تومان در بودجه دیده شده که با این فرایند در باقی‌مانده سال این اتفاق خواهد افتاد.

طبق برنامه ششم باید هر سال ۱۰ درصد بدهی دولت پرداخت می‌شد

وی خاطرنشان کرد: بدهی دولت به تأمین‌اجتماعی به همین شکل در حال تسویه، تولید هم شد؛ یعنی بخشی از آن تسویه و بیش از آن در هر سال بابت حق بیمه سهم دولت تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه قانونگذار آورده که باید هر سال ۱۰ درصد این بدهی پرداخت و تا پایان برنامه نیز تمام این بدهی تسویه می‌شده که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

حق‌پرست ادامه داد: با توجه به اینکه قانونگذار در برنامه ششم توسعه ‌این موضوع را تأکید کرده بنابراین باید این اتفاق براساس قانون رخ می‌داد اما فعلاً محقق نشده است.

وی اظهار داشت: بنابراین امکان زمان تسویه تمام بدهی سازمان تأمین‌اجتماعی از طرف دولت وجود ندارد. دولت نیز هر سال در قالب بودجه مبلغی را به سازمان پرداخت کرده است.

حق بیمه سهم دولت در بودجه سالانه لحاظ شود

حق پرست اظهار داشت: به همین منظور پیگیری‌ها و مذاکراتی با مبادی ذی‌ربط و حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ‌شکل گرفته که دولت به اجرای دقیق قانون اهتمام جدی داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در این راستا قانون، نهاد دولت را ملزم کرده که حق بیمه سهم دولت در بودجه آن سال لحاظ شده و به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شود که با این اتفاق در سال ۱۴۰۲ دولت دیگر بدهی جدیدی برای سازمان تولید نکرده و این موضوع به نفع سازمان می‌شود.

وی تأکید کرد: پرداخت نقدی سهم حق بیمه دولت به سازمان تأمین‌اجتماعی باعث حل شدن مشکل نقدینگی سازمان شده و تأمین‌اجتماعی برای انجام تکالیف و تعهداتش روال عادی خود را طی خواهد کرد.

حق‌پرست معتقد است: با این اقدام سازمان تأمین‌اجتماعی همانند یک دستگاه دولتی امکان دریافت بودجه از طریق توافقنامه را داشته و این موضوع نه در قالب سهام شرکت‌ها و بحث نقل‌وانتقال و قیمت‌گذاری و فروش آن بلکه به صورت نقدی حق بیمه سهم دولت برای گروه‌هایی که قانون برای دولت تعیین تکلیف کرده به سازمان پرداخت می‌شود.

توجه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به پرداخت مطالبات تأمین اجتماعی

معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به پرداخت دیون تأمین‌اجتماعی در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری اظهار داشت: امیدواریم براساس بیانات مقام معظم رهبری، مسئولان مربوطه به ویژه دولت به عنوان متولی و سازمان برنامه و بودجه این کار را عملیاتی کرده تا سازمان نیز به وظایف و تعهدات خود به موقع عمل کند.

وی ادامه داد: همچنین در پنج ماهه اول امسال مستمری‌بگیران سایر سطوح معوقاتی از سازمان تأمین‌اجتماعی نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان به عنوان مطالبه دارند که با تزریق نقدینگی از طرف دولت به تأمین‌اجتماعی، این سازمان نیز در اولین فرصت این معوقات را پرداخت کرده و بدهی برای سازمان به وجود نمی‌آید.

حق‌پرست بیان داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی از سال گذشته به مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی بدهی‌هایی داشته که در صورت انجام به موقع تعهدات دولت و در اختیار داشتن نقدینگی لازم از سوی سازمان این بدهی‌ها نیز در موقع خود پرداخت می‌شود.

وی معتقد است: پرداخت به موقع مطالبات و تعهدات دولت به تأمین‌اجتماعی باعث شکل‌گیری این حجم از مطالبات نمی‌شود.

تأمین‌اجتماعی به عنوان یک نهاد اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده‌ در سه حوزه بیمه‌های اجتماعی، درمان و سرمایه‌گذاری فعالیت داشته و مأموریت این سازمان ارائه خدمات مطلوب با رویکرد تحقق عدالت است.

سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور و داشتن بیشترین تعداد بازنشستگان کشور، علاوه بر پرداخت حقوق ماهانه به بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته، برای ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان شاغل و بازنشستگان ۳۹۲ بیمارستان و مرکز درمانی و درمانگاهی تخصصی و فوق‌تخصصی با حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی در اختیار داشته و همچنین با بیش از ۵۰ هزار مرکز درمانی بخش دولتی و خصوصی در این زمینه همکاری دارد.

کد خبر: 55199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =