گلایه از تأکید برخی پزشکان بر استفاده از داروهای برند و نایاب

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان سمنان کمبود برخی داروها، بالا بودن سهم پرداخت از جیب بیماران از کل هزینه‌های درمان، تأکید برخی پزشکان بر استفاده از داروی برند، خارجی و نایاب بودن این داروها، اخذ هزینه ویزیت پزشک برای بررسی جواب آزمایش یا سایر خدمات پاراکلینیک، ارجاع بیماران جهت تهیه تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان توسط مراکز درمانی استان را به عنوان برخی چالش ها و مشکلات پیش روی حوزه خرید راهبردی خدمات درمانی برشمرد.

دکتر حمید بهمنش در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، پیرامون چالش‌ها و مشکلات فعلی معاونت خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی این استان توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: ازجمله موانع و مشکلاتی که پیگیری و حل‌وفصل آنها در سطح استان میسر نیست می‌توان به کمبود برخی داروها، بالا بودن سهم پرداخت از جیب بیماران از کل هزینه‌های درمان، تأکید برخی پزشکان بر استفاده از داروی برند، خارجی و نایاب بودن این داروها، اخذ هزینه ویزیت پزشک برای بررسی جواب آزمایش یا سایر خدمات پاراکلینیک، ارجاع بیماران جهت تهیه تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان توسط مراکز درمانی استان و بلاتکلیف ماندن اجرای الکترونیک کردن صورتحساب‌های بستری در بیمارستان‌ها به دلیل آماده نبودن زیرساخت سامانه رسا اشاره کرد.

وی در پاسخ به اینکه «آیا راهنماهای بالینی و استانداردهای خرید خدمات راهبردی با توجه به سیاست‌های جدید به‌روز شده‌اند و روند نظارت بر حسن اجرای این استانداردها چگونه است؟» گفت: استانداردهای خرید خدمات از طریق وزارت بهداشت به‌روزرسانی و ابلاغ می‌شوند؛ استانداردهایی نظیر خرید خدمات اکو، طب اورژانس، هیسترکتومی، داروهای MS، Ivig و موارد مشابه که الزام اجرا و نظارت در درجه اول بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی جهت آموزش پزشکان بوده و سپس در مرحله رسیدگی کنترل رعایت موارد مذکور توسط کارشناسان مدیریت درمان انجام و موارد مغایر با نامه‌نگاری اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان سمنان افزود: با توجه به اینکه ابلاغ استانداردهای خرید خدمات از طریق وزارت بهداشت انجام می‌شود و متولی درمان و آموزش پزشکی نیز این وزارتخانه است، نظارت بر حسن اجرای آن نیز طبعاً بر عهده آن‌هاست. اما در صورت مشاهده روند مغایر در صورتحساب‌ها از طریق این معاونت به مراکز گوشزد می‌شود.

بهمنش همچنین درباره روند پایش و رتبه‌بندی فراهم‌کنندگان خدمات و بهره‌برداری از اطلاعات آن عنوان کرد: پایش مراکز فراهم‌کننده خدمات سلامت بر اساس شیوه‌نامه بازرسی و نظارت به دو صورت محسوس و نامحسوس صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بازرسی‌های محسوس یا حضوری که حداقل یک‌بار در سال از مراکز انجام می‌شود با مراجعه بازرسان به مراکز طرف قرارداد عملکرد آنها سنجش و زمانی که موردی گزارش یا مشاهده می‌شود بازرسی‌های موردی انجام می‌شود که در تعداد آن محدودیت نداریم.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه بازرسی‌های نامحسوس از طریق بررسی عملکرد مراکز طرف قرارداد و اسناد ارسالی آنها با استفاده از سامانه جامع اسناد پزشکی، پرتال معاونت درمان، سیستم کشف خطا و تقلب و همچنین صحت سنجی با تماس با بیمه‌شدگان انجام می‌پذیرد گفت: اما در مورد رتبه‌بندی مراکز فراهم‌کننده خدمت هنوز شیوه‌نامه متقنی از طرف اداره کل درمان غیرمستقیم ارسال نشده است.

بهمنش درباره چگونگی رسیدگی به تخلفات مراکز طرف قرارداد نیز گفت: بر اساس دستورالعمل نظارت بر فراهم‌کنندگان و گیرندگان دهندگان خدمات سلامت که آخرین ویرایش آن در اسفند ۱۴۰۰ است، این کار در اداره نظارت و بازرسی زیر نظر معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: موارد مغایر با قرارداد فی‌مابین دستورالعمل‌های بیمه‌ای و وزارت بهداشت و درمان پس از کشف از طریق بازرسی‌های محسوس و نامحسوس در جلسه کمیته فنی که حداقل یک‌بار در ماه برگزار می‌شود؛ بر اساس دستورالعمل کمیته فنی (یا نحوه رسیدگی بر عملکرد ارائه‌دهندگان و گیرندگان خدمات سلامت) تصمیم‌گیری می‌شود.

به گفته معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان سمنان انواع برخوردهای نظارتی در این زمینه شامل مواردی چون دعوت و ارائه توضیح و در صورت لزوم اخذ تعهد، تذکر کتبی و درج در پرونده، جبران خسارت مالی وارد آمده به بیمه‌شده و سازمان، کسر معادل دو برابر مبلغ مورد تخلف از مطالبات مرکز طرف قرارداد، اعلام به مراجع ذیصلاح، اعمال سقف تعدادی یا مبلغی برای پزشک/ مرکز طرف قرارداد، قطع همکاری با پزشک/ مرکز طرف قرارداد (شامل تعلیق یا فسخ قرارداد) می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر: 55283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =