بهره‌مندی ۱۵۰ هزار نفر در قالب بیمه‌های توافقی از خدمات تأمین اجتماعی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر براساس آمارهای موجود ۱۵۰ هزار نفر در قالب بیمه‌های توافقی از خدمات مختلف این سازمان بهره‌مند هستند.

مهدی شکوری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی گسترش پوشش بیمه‌ای و تحت پوشش بیمه قرار دادن افراد فاقد بیمه است تا از این طریق هم بر تعداد افراد خدمات گیرنده افزوده و هم از این طریق منابع سازمان تأمین اجتماعی ‌نیز افزایش داشته باشد.

وی بیان داشت: سازمان تأمین اجتماعی در راستای ابلاغ سیاست‌های کلی از سوی مقام معظم رهبری، اجرای برنامه هفتم توسعه و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی این سازمان برای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه در قالب گروه‌های مختلف از جمله بیمه‌های توافقی برنامه‌های اجرایی انجام داده است.

وی ادامه داد: در گذشته برای پوشش بیمه‌ای طرح‌هایی در سازمان تأمین اجتماعی مانند بیمه‌های توافقی اجرا شده که در قالب این نوع بیمه گروههای اجتماعی فاقد نظام پوشش بیمه‌ای از خدمات این سازمان بهره‌مند می‌شوند.

۳۲ گروه بیمه‌های توافقی داریم

شکوری اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی هم براساس یک گروه یا مجموعه به این گروههای اجتماعی نگریسته و متولی آنان به عنوان کارگزار با این سازمان تفاهم‌نامه منعقد کرده و تاکنون ۳۲ گروه در قالب بیمه‌های توافقی را بیمه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان مربوطه در قالب بیمه‌های توافقی باید از سوی کارگزاران ذیربط معرفی و سن این افراد باید در تاریخ ثبت معرفی‌نامه در واحدهای اجرایی سازمان حداقل ۱۸ سال و حداکثر۵۰ سال تمام باشد.

به گفته وی، بیمه‌شدگان توافقی شامل عضای صندوق نظام پزشکی، اعضای صندوق نظام دامپزشکی، اعضای نماینده بیمه ایران و آسیا و معلمان حق‌التدریس و دیگر گروههای مشمول این طرح هستند.

شرایط بیمه‌های توافقی در تأمین اجتماعی

در اجرای مواد (۱) و (۷) قانون تأمین اجتماعی و به منظور تعمیم وگسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تأمین اجتماعی، از تاریخ یکم آبان ۱۳۸۳ تاکنون ۲۵ گروه از گروه‌های اجتماعی غیرمشمول نظام حمایتی خاص فاقد رابطه مزدبگیری با اخذ مصوبه از هیات مدیره سازمان و انعقاد توافق‌نامه با کارگزاران ذیربط از پوشش بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند.

براساس این مواد قانونی افراد مشمول باید فاقد پوشش بیمه‌ای، مقررات حمایتی خاص و رابطه مزدبگیری بوده و سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با مراجع ذیربط داشته مشمول بند الف ماده (۴) قانون تأمین اجتماعی بوده و کارفرمایان مکلف به پرداخت حق بیمه این افراد مطابق مواد (۲۸)، (۳۶) و (۳۹) قانون تأمین اجتماعی هستند.

طبق قانون مربوط به بیمه ‌توافقی افراد متقاضیان برای استفاده از این بیمه باید از سوی کارگزاران ذیربط معرفی و طبق شرط سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال در زمان ثبت معرفی‌نامه در واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی از خدمات همه جانبه این سازمان استفاده کنند.

گروههای مشمول بیمه توافقی شامل پزشکان، پیراپزشکان، پزشکان عمومی، متخصص، فوق‌تخصص، دامپزشکان و نیروهای حق‌التدریس در این گروه بیمه‌های توافقی می‌توانند از خدمات این بیمه بهره‌مند شوند.

بیمه تأمین‌اجتماعی افراد مشمول بیمه‌های توافقی ماهیت اختیاری داشته و مشمولان با انجام تشریفات مقرر قانونی و پرداخت حق بیمه از حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی برخوردار خواهند شد.

این گروه از بیمه‌شدگان، از همه حمایت‌های مقرر در ماده (۳) قانون تأمین‌اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴ به استثنای بند (ج) (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) و همچنین سایر حمایت‌ها با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی بهره‌مند می‌شوند.

بازنشستگی، مستمری ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان، درمان، کمک هزینه ازدواج، پروتز و اروتز، کمک هزینه مراسم ترحیم و کمک هزینه سفر بیمار و همراه از مهم‌ترین خدمات قابل ارائه سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان توافقی در چارچوب توافق‌نامه تحت پوشش خدمات این سازمان است.

همچنین با توجـه به اینکه این گروه از بیمه‌شدگان، فاقد رابطه مزدبگـیری هستند، بنابراین از شمول قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶ شهریورماه ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی خارج بوده و بر این اساس حق بیمه بیکاری (۳ درصد مبنای پرداخت حق بیمه) نیز از آنان وصول نخواهد شد.

همچنین‌ خدمات درمانی بیمه‌شدگان مذکور تابع ضوابط مورد عمل سازمان تامین‌اجتماعی (همانند بیمه‌شدگان اجباری) و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

البته این گروه از بیمه‌شدگان در قالب بیمه‌های توافقی از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی سازمان (اعم از ملکی و استیجاری) سازمان تأمین اجتماعی معاف هستند.

جدیدترین آمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

براساس برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ جمعیت کشور۸۴ میلیون و ۹۷۱ هزار نفر بوده که داده‌ها و آمارهای موجود سازمان تأمین اجتماعی در پایان این سال نشان می‌دهد که ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۲۸۳ نفر تحت پوشش این سازمان بزرگ بیمه‌ای معادل ۵۳ درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود.

تعداد افراد بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته (۱۴۰۰) نیز طبق آمارهای موجود ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۱۵ نفر بوده در حالی که تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد بیمه‌شدگان اصلی این سازمان آماری حدود ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۸۰۱ نفر بوده است.

این داده‌های آماری نشان از افزایش ۳.۷ درصدی شمار بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ را دارد.

همچنین تعداد افراد مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته چهار میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۰ نفر بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ که این آمار ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۸۹۹ نفر بوده حدود ۳.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این آمارها همچنین نشان می‌دهد که تعداد افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز با افزایش ۱.۲ درصدی، تعداد بیمه شدگان ۱.۴ درصد افزایش و تعداد مستمری بگیران نیز حدود ۰.۱ درصد کاهش را داشته است.

یک درصد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی جزء بیمه‌های توافقی است

طبق آمارهای جدید، بیشترین بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی مربوط به بیمه‌شدگان اجباری با ۶۹ درصد، بیمه‌شدگان خاص با ۲۹ درصد، بیمه بیکاری و توافقی هم هرکدام یک درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

در سازمان تأمین اجتماعی بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی شامل بیمه شده اجباری، برخی از بیمه‌شدگان خاص «شامل بافندگان، رانندگان، کارگران ساختمانی، باربران، خادمان مساجد و کارفرمایان صنفی»، برخی از بیمه‌شدگان حرف و مشاغل آزاد «حرف و مشاغل آزاد، مربیان مهدهای کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی» و همچنین تعدادی از گروههای مختلف در قالب بیمه‌های توافقی به عنوان بیمه‌شدگان شاغل در سازمان تأمین‌اجتماعی هستند.

سازمان تأمین اجتماعی مهمترین هدف و اولویت خود را تعمیم و گسترش خدمات خود در قالب بزرگترین سازمان بیمه‌گر را برنامه‌ریزی کرده که اکنون ۵۳ درصد جمعیت کشور از خدمات این سازمان در بخش بیمه‌های اجباری، اختیاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاده برخوردار بوده و همچنان با اجرای طرح‌های مهمی همچون بیمه‌های توافقی به دنبال جذب افراد بیمه شده است.

کد خبر: 55351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =