ارائه خدمات درمانی به کارگران دیار کویر

درمانگاه شماره ۲ کرمان در منطقه جنوبی شهر چشم امید بسیاری از بیمه‌شدگان در دستیابی به نیازهای درمانی است. وجود بنگاه‌های اقتصادی و شهرک‌های صنعتی در مجاورت این مرکز، بافت منطقه را رنگ‌ورویی کارگری داده و این گروه از اقشار جامعه، کفه ترازوی مراجعه‌کننده‌های درمانگاه را سنگین‌ کرده است.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین ، اطراف این منطقه و در فاصله بین ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری، روستاهایی از جمله حسین‌آباد، ده‌بالا، گینکان، ماهان و لنگر وجود دارد که مردمان این مناطق نیز برای دریافت خدمات درمانی راهی این مرکز می‌شوند. فعالیت درمانگاه در دو شیفت صبح و عصر است و از حدود ۷ صبح تا ۸ شب به طول می‌انجامد. فعالیت متخصصان داخلی، اطفال، زنان و زایمان، پزشکان عمومی و ارائه خدمات پاراکلینیک از جمله داروخانه، آزمایشگاه و تزریقات، خدمات این مرکز را محور توجه بسیاری از مردم کرمان و روستاهای اطراف کرده است. این درمانگاه در مساحتی به وسعت هزار و ۵۰۰ متر و زیربنای هزار متر روزانه پذیرای بیش از ۷۰۰ نفر از بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی و مردم منطقه است.

واحد پذیرش دارای دو نیروی انسانی است که هرکدام در یک شیفت مشغول به خدمت هستند؛ هرچند ارائه نوبت غیرحضوری حدود ۹۰ درصد مراجعه‌کننده‌ها را ساماندهی کرده، اما حدود ۱۰ درصد باقی مانده نوبت حضوری دریافت می‌کنند. به گفته مسئول پذیرش درمانگاه، در شیفت صبح دو نیروی انسانی مشغول به فعالیت بوده که به دلیل بازنشسته شدن یک نیرو، در حال حاضر تنها یک نفر عهده‌دار مسئولیت این واحد در شیفت صبح به عنوان شیفت شلوغ مرکز است.

مجید قربانی با اشاره به شیوه‌های نوبت‌دهی غیرحضوری از طریق مراجعه به سایت تأمین‌اجتماعی، نوبت تلفنی و شماره‌گیری کد دستوری، افزود: «یکی از خدمات مورد توجه این مرکز دندانپزشکی است. با توجه به گران بودن هزینه‌های دندانپزشکی در بخش‌ خصوصی، بسیاری از بیمه‌شدگان ترجیح می‌دهند که از خدمات دندانپزشکی تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند. همچنین مراجعه به متخصص داخلی و زنان و زایمان نیز از آمار بالایی برخوردار است.»

وی که دارای ۲۳ سال سابقه فعالیت است، اظهار کرد: «این در حالی است که ساختمان درمانگاه حدود ۱۲ سال قدمت دارد و بنای آن بر اساس گنجایش بیمه‌شدگان آن زمان طراحی شده است. با توجه به اینکه تعداد بیمه‌شدگان روزبه‌روز افزایش می‌یابد، در حال حاضر ظرفیت درمانگاه با تعداد مراجعه‌کننده‌ها همخوانی ندارد و از طرفی تعداد درمانگاه‌های شهر کرمان نیز افزایش نیافته و از گذشته تاکنون تنها چهار درمانگاه در سطح شهر وجود دارد که اکنون ضرورت افزایش این مراکز به‌ویژه احداث یک درمانگاه در محدوده درمانگاه شماره دو بسیار به چشم می‌خورد.»

مسئول پذیرش درمانگاه شماره ۲ کرمان، گفت: «همچنین با توجه به محدودیت تعداد پزشکان و متخصصان از سیستم ارجاع برای درمان بیماران استفاده می‌شود و بسیاری از مراجعه‌کننده‌ها برای بهره‌مندی از خدمات متخصصان قلب، جراحی مغز و اعصاب، داخلی مغز و اعصاب و گوش، حلق ‌و بینی، به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) ارجاع می‌شوند اما اگر این متخصصان به‌ویژه قلب و گوش، حلق‌ ‌و بینی حتی یکی دو روز در هفته در مرکز حضور داشتند، نیازی به ارجاع بیماران نبود؛ به‌ویژه اینکه برخی از بیماران وسع مالی پرداخت هزینه‌های رفت‌وآمد را هم ندارند.»

قربانی احراز هویت کودکان را پس از حذف دفترچه بیمه از دیگر مسائل این مرکز عنوان کرد و گفت: «با توجه به اینکه شناسنامه کودکان فاقد عکس است و کارت ملی نیز ندارند، احراز هویت آنها با مشکلاتی همراه است. از طرف دیگر، قطعی و کندی اینترنت نیز ارائه خدمات را دشوار می‌کند و ارائه نوبت حضوری را به آن دسته از افرادی که به دلیل کهولت سن یا کم‌سوادی و بی‌سوادی امکان دریافت نوبت آنلاین را ندارند، با چالش مواجه می‌سازد.»

ضرورت اصلاح باورهای غلط دندانپزشکی

خدمات واحد دندانپزشکی این مرکز درمانی با استقبال بیمه‌شدگان مواجه است و روزانه ۶۰ نفر در دو شیفت صبح و عصر به این واحد مراجعه می‌کنند که معمولاً نیمی از آنها در شیفت صبح و نیمی دیگر در شیفت عصر از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند می‌شوند. این واحد دارای دو یونیت دندانپزشکی و دو دندانپزشک است.

دکتر نفیسه حسینی‌پور یکی از دندانپزشکان این واحد است که یکی از مهمترین مسائل حوزه دندانپزشکی را مربوط به شیوع باورهای غلط دندانپزشکی در بین مردم دانست و اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم از بهداشت دهان و دندان را ضروری عنوان کرد.

وی با توجه به تجربه‌ حرفه‌ای خویش در مراکز مختلف دندانپزشکی، سیستم نوبت‌دهی مکانیزه این مرکز درمانی را بسیار مناسب توصیف کرد و افزود: «نظم و ترتیب و نوبت‌دهی مکانیزه این مرکز طوری است که مدت انتظار بیماران به حداقل زمان کاهش می‌یابد و هر بیمار در موعد نوبت خود در مرکز حضور می‌یابد.»

وی با دارا بودن شش سال سابقه فعالیت، اظهار کرد:‌ «همچنین در این درمانگاه وسایل و تجهیزات مناسب دندانپزشکی به طور کامل در اختیار ما قرار داده می‌شود اما آنچه که کمی دسترسی ما را به وسایل مورد نیاز محدود می‌کند، الزام خرید مایحتاج از شرکت‌هایی است که عضو سامانه «آیمد» هستند؛ هرچند که عضویت در این سامانه منجر به نظارت بهتر بر کیفیت محصولات است، اما در مواقعی که نیاز به خرید لوازم خاص از یک شرکت هستیم، به دلیل عدم عضویت آن شرکت در سامانه آیمد امکان تهیه لوازم وجود ندارد و دست ‌ما برای خرید مواد و وسایل با تنوع برند، بسته است.»

این دندانپزشک گفت: «در دندانپزشکی از دو نوع مواد برای پر کردن دندان استفاده می‌شود که مواد پرکردنی همرنگ دندان و دیگری غیرهمرنگ است. مواد دندانی غیرهمرنگ یا آمالگام از شرکت‌های‌ ایرانی خریداری می‌شود که کیفیت بسیار مناسبی دارد و بسیاری از مطب‌ها سال‌ها از این مواد استفاده می‌کنند. اما تولید مواد همرنگ دندان انحصاراً در اختیار یک شرکت قرار دارد که باید به همین یک نوع محصول بسنده کنیم. امکان انتخاب برندهای متفاوت نیز وجود ندارد.»

حسینی‌پور یکی از مهمترین مسائل حوزه دندانپزشکی را مربوط به مباحث فرهنگی و آموزشی بهداشت دهان و دندان بیان کرد: «متأسفانه باورهای غلط زیادی در حوزه دندانپزشکی در بین مردم وجود دارد؛ از جمله اینکه تصور می‌شود جرم‌گیری دندان سبب ایجاد آسیب به مینای دندان می‌شود، در حالی که خط اول درمان‌های دندانپزشکی در دنیا مربوط به جرم‌گیری است و در اثر این بی‌توجهی شاهد بروز بیماری‌ها و تحلیل لثه به طور گسترده هستیم. همچنین بسیاری از افراد از اهمیت استفاده از نخ دندان غافل هستند و حجم عظیمی از پوسیدگی‌هایی که مشاهده می‌شود، بین‌دندانی است که می‌تواند گسترش یابد و به عصب برسد.»

وی ادامه داد: «با اینکه تصور می‌شود دندان‌های شیری احتیاج به درمان ندارد و باید کشیده شود. متأسفانه خرابی دندان بین کودکان بسیار شیوع یافته و حتی مشاهده می‌شود که دندان شش (اولین دندان دائمی که در شش سالگی رویش می‌یابد و آخرین دندان آسیاب) کودکان زیر ۱۲ سال به مرحله‌ای از پوسیدگی رسیده که دیگر قابل نگهداری نیست. با توجه به اینکه اولین رویش این دندان در شش سالگی اتفاق می‌افتد، بسیاری از والدین تصور می‌کنند که این دندان شیری است و از توجه به آن غافل می‌شوند. سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان دومین ارائه‌دهنده خدمات درمانی، جا دارد در زمینه اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی بیمه‌شدگان نسبت به بهداشت دهان و دندان فعالیت گسترده‌تری انجام دهد تا حجم پوسیدگی‌ها و بیماری‌های دهان و دندان کاهش یابد.»

این دندانپزشک برخورداری از پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را اقدامی مؤثر در پیشگیری از پوسیدگی‌های دهانی و مشکلات دهان و دندان عنوان کرد و افزود: «خوشبختانه خدمات دندانپزشکی تحت پوشش بیمه، جنبه پیشگیرانه دارد و اگر بیمه‌شدگان همین خدمات را بخواهند از مراکز خصوصی دریافت کنند، باید هزینه‌های گزافی را بپردازند؛ در حالی که این خدمات با کیفیت بسیار مناسب در مراکز ملکی به صورت رایگان ارائه می‌شود. در حال حاضر خدماتی مانند ترمیم دندان، جرم‌گیری، کشیدن دندان و جراحی‌های نسج نرم و برخی خدمات دیگر زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد.»

حسینی‌پور همچنین فعالیت در حوزه تأمین‌اجتماعی را مستلزم برخورداری از روحیه فداکارانه برشمرد: «بسیاری از کارکنان تأمین‌اجتماعی از احساس نوعدوستی بسیار بالایی برخوردارند و به‌ویژه در این درمانگاه که در منطقه‌ای محروم واقع شده، همکاران تأمین‌اجتماعی بدون چشمداشت مالی از جان و دل به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و علاوه بر واحد دندانپزشکی، پزشکان و نیروی انسانی سایر واحدها نیز برای خدمت‌رسانی به بیماران در تلاشند.»

هدف؛ رضایت بیمه‌شدگان

رییس مرکز درمانگاه شماره ۲ تأمین‌اجتماعی کرمان با دارا بودن ۲۶ سال سابقه فعالیت، حدود ۱۴ سال است که سکان درمانگاه را به دست گرفته؛ خدمات این مرکز را به واسطه واقع شدن در منطقه محروم و پرجمعیت کرمان بسیار ارزشمند توصیف کرد و ضمن تشریح خدمات این مرکز، یکی از مهمترین اقدامات این درمانگاه را غربالگری بیماری‌های سرطان سینه، کلورکتال، دیابت و فشارخون برای حفظ سلامت بیمه‌شدگان برشمرد.

دکتر فرزاد شعبان‌زاده با اشاره به تعداد پزشکان شاغل در این مرکز افزود: «این مرکز دارای دو متخصص اطفال در دو شیفت صبح و عصر و نیز چهار متخصص زنان و زایمان است که همه روزه در شیفت‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کنند که این شرایط در بین مراکز درمانگاهی، خدمتی منحصر به شمار می‌رود. همچنین یک متخصص داخلی و چهار پزشک عمومی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند که سه پزشک عمومی نیروی ثابت درمانگاه را تشکیل می‌دهند. دو دندانپزشک نیز همه‌ روزه در شیفت‌های صبح و عصر فعالیت دارند و خدمات آزمایشگاه، داروخانه و تزریقات و پانسمان نیز از دیگر امکانات این مرکز درمانی را تشکیل می‌دهد.»

وی اظهار کرد: «درمانگاه در منطقه‌ محروم و کارگرنشین شهر کرمان واقع شده است و یکی از پرترددترین مراکز درمانی در سطح استان به شمار می‌رود. به گونه‌ای که روزانه بیش از ۷۰۰ نفر به این مرکز مراجعه می‌کنند و از خدمات کلینیک و پاراکلینیک آن بهره‌مند می‌شوند.»

وی گفت: «دسترسی آسان و خدمات رایگان تأمین‌اجتماعی با استقبال بیمه‌شدگان مواجه می‌شود. یکی از اقدامات مناسب سازمان در سال‌های اخیر احداث بیمارستان جدید پیامبر اعظم است که دارای ساختمان وسیع و خدمات تخصصی به نام میلاد ۲ است اما با توجه به افزایش تعداد بیمه‌شدگان هنوز جا دارد تعداد مراکز درمانی به‌ویژه درمانگاه‌ها افزایش یابد؛ به‌ویژه با افزایش هزینه‌های درمان در سال‌های اخیر و گرانی دارو، مشاهده می‌شود بسیاری از اقشار متوسط جامعه به سمت مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی سوق یافته‌اند و خوشبختانه کیفیت خدمات درمانی نیز رو به گسترش است.»

ضرورت جذب برخی متخصصان

شعبان‌زاده در خصوص کمبود متخصصان و ضرورت افزایش تعداد پزشکان، تصریح کرد: «تعداد پزشکان این مرکز منطبق بر چارت سازمانی و بر اساس خدمات درمانگاهی تعیین شده و نمی‌توان گفت کمبود کادر درمان وجود دارد اما با توجه به نیاز بیمه‌شدگان فعالیت یک متخصص گوش، حلق ‌و بینی و یک متخصص داخلی دیگر در این مرکز ضروری به نظر می‌رسد. در سال‌های قبل خدمات تخصصی گوش، حلق ‌و بینی در مرکز ارائه می‌شد ولی به دلیل کمبود نیرو، فعالیت او متمرکز در بیمارستان شد. ما برای جذب این متخصصان، فراخوان داده‌ایم؛ هرچند متقاضی بسیار کم است.»

وی با اشاره به قدمت ساختمان این درمانگاه که مربوط به حدود ۱۲- ۱۰ سال قبل است، ادامه داد: «برای احداث مراکز درمانی از الگوهایی تبعیت می‌شود که مربوط به مناطق سردسیری یا گرم‌سیری است، اما فضاهای کاربری این درمانگاه در حال حاضر متناسب با تعداد مراجعه‌کننده‌ها نیست و بهتر است برای ساخت مراکز جدید با پزشکان مشورت شود؛ فضاها یا بزرگ است یا کوچک و با توجه به نبود آسانسور، بسیاری از پزشکان در طبقه اول متمرکز شده‌اند و به دلیل کمبود جا، متخصص زنان و زایمان در طبقه بالا مستقر است که برای تردد خانم‌های باردار کمی دشوار است.»

اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

رییس مرکز درمانگاه شماره ۲ کرمان، یکی از اقدامات مهم این مرکز درمانی را اخذ گواهینامه ایزوی (TUV NORD) بیان کرد: «اولین درمانگاه در سطح کشور هستیم که به طور مستقل ایزوی سیستم مدیریت ۹۰۰۱- ۲۰۱۵ را دریافت کرده‌ایم که این موفقیت با تحسین مدیران ارشد سازمان مواجه شد. برای اخذ این ایزو که با مشارکت همکاران به دست آمد، سه سال متوالی پایش‌های مختلف از درمانگاه انجام شد و به تبع آن درمانگاه شهر بم نیز این ایزو را دریافت کرد...»

کد خبر: 55502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =