سینوزیت بیماران را ناتوان می‌کند

سینوزیت مزمن یکی از شایعترین بیماری‌ها در کشور است که تاثیر منفی بر کیفیت زندگی افراد به جا می‌گذارد. این بیماری با تاثیر بدی که بر کیفیت زندگی افراد می‌گذارد آنها را ناتوان می‌کند. به همین دلیل است که فرد توانایی انجام کارهای روزمره خود را از دست می‌‎دهد. بیماری سینوزیت می‌تواند با دردهایی که ایجاد می‌‎کند مشکلات بسیاری را برای افراد در پی داشته باشد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیشترین دلیل مراجعه بیماران به پزشکان سینوزیت حاد و مزمن است که یکی از بالاترین مخارج بیمه، ویزیت، تشخیص و درمان را به خود اختصاص می‌دهد. افزایش این بیماری در کشور ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر مریم محمدی، متخصص آسم و آلرژی که در پی می‌آید.

لطفا بفرمایید سینوزیت و علت به‌وجود آمدن آن چیست؟

به التهاب مخاط سینوس‌ها سینوزیت گفته می‌شود. سینوس‌ها حفره‌هایی هستند که در ضخامت استخوان‌های سرو صورت وجود دارند. سینوس‌ها به طور معمول پر از هوا هستند و در صورتیکه مسیر تخلیه‌ آنها مسدود شود، پر از مایع می‌شوند. وقتی این موضوع اتفاق‌می‌افتد، باکتری‌ها می‌توانند در حفره‌های سینوس رشد کرده و باعث ایجاد عفونت یا سینوزیت شوند. در ایجاد سینوزیت، عوامل زیادی از جمله آلرژی، اختلالات ایمونولوژیک، اختلالات تشریحی بینی مثل انحراف تیغه بینی، لوزه سوم و اجسام خارجی دخیل هستند. تمامی این اختلال‌ها باعث اختلال در دهانه سینوس می‌شوند و انسداد این ناحیه مانع از هواگیری سینوس‌ها و تخلیه ترشحات سینوس‌ها شده و باعث سینوزیت می‌شود.

سینوزیت دارای چه علایمی است؟

تورم صورت و چشم‌های بیمار و گرفتگی صدا که می‌تواند از دلایل سینوزیت باشد. تب، سرفه خلط‌دار و عطسه: علت قطع و وصل‌شدن تب در کودکان ممکن است سینوزیت باشد. سردرد و احساس فشار و گرفتگی: علت سردرد شدید در بسیاری از مواقع مربوط به سینوزیت است. آبریزش بینی و مخاط غلیظ، درد دندان، گوش و گلو، بوی بد دهان، حالت تهوع و از بین رفتن حس بویایی و چشایی.

آیا سینوزیت باعث سرگیجه هم می‌شود؟

بله، یکی از علائمی که ممکن است بیمار با آن مواجه شود سرگیجه سینوزیت است. مخصوصا زمانی‌که گوش‌ها هم درگیر عفونت می‌شوند. در این زمان، سینوزیت و سرگیجه و تهوع و عدم تعادل از عوارض این بیماری هستند. همچنین سردرد، مخصوصا هنگام خم‌کردن سر هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

آیا هر سرماخوردگی به سینوزیت منجر می‌شود؟

به دنبال هر سرماخوردگی معمولا مخاط سینوس‌ها نیز دچار التهاب می‌شود که با بهبود سرماخوردگی این التهاب نیز از بین می‌رود. در سنین پایین ممکن است کودک 6 تا 8 بار در سال دچار سرماخوردگی شود ،اما تعداد کمی از این سرماخوردگی‌ها منجر به سینوزیت می‌شود. اگر علایم سرماخوردگی بیش از 10 تا 14 روز طول کشید و با سردرد شدید همراه شد و بیمار دچار ورم صورت و تغیرات چشمی شود و یا دچار تب بالای 38 درجه بیشتر از 3 روز شود و یا گوش درد داشته باشد باید به سینوزیت شک کرد.

آیا سیگارکشیدن بر سینوزیت تاثیر دارد؟

بله سیگار کشیدن و حتی در معرض دود سیگار بودن به‌خصوص در کودکانی که والدین سیگاری دارند آنان را مستعد سینوزیت می‌کند. علاوه بر سینوزیت، عفونت‌های گوش میانی و حساسیت‌ها نیز از بیماری‌هایی هستند که در کودکان در معرض دود سیگار بیشتر بروز می‌کنند.

کدام نوع از حساسیت‌ها بیشتر با سینوزیت‌ها در ارتباطند؟

حساسیت به عوامل مختلفی از جمله مواد غذایی، عوامل استنشاقی یا مواد شیمیایی می‌تواند عامل زمینه‌ساز سینوزیت باشد، اما از این میان عوامل استنشاقی یا ذرات معلق در هوا مهمترین نقش را دارند. آلرژی‌های بینی ناشی از عوامل استنشاقی بسیار شایع است و به دو شکل تظاهر پیدا می‌کند: آلرژی‌های فصلی که در فصل خاصی مانند بهار یا تابستان پدیدار و از گرده درختان، علف‌های هرز و چمن ناشی می‌شوند. عطسه‌های پشت سر هم، آبریزش بینی، خارش و گرفتگی بینی از علایم این نوع از آلرژی‌ها است. آلرژی دائمی که در تمام طول سال وجود دارند و بیشتر با گرفتگی بینی و ترشحات مزاحم پشت حلق همراه هستند. گرد و خاک منزل و موجودات ریز همراه آن به نام مایت که در رختخواب، مبلمان کهنه و فرسوده، فرش و حتی اسباب‌بازی‌های پردار بچه‌ها یافت می‌شود مهمترین عامل این نوع آلرژی هستند. قارچ‌های معلق در هوا که به‌خصوص در مناطق مرطوب بیشتر دیده می‌شوند عامل دیگر آلرژی‌های طولانی مدت هستند علاوه بر این‌ها مواد زاید، حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و پرندگان به عنوان عوامل شناخته شده آلرژی به شمار می‌روند.

آیا بین آسم و سینوزیت ارتباطی وجود دارد؟

سینوزیت می‌تواند موجب تشدید آسم شود. کسانی که به آسم دچارند و هم سینوزیت دارند درمان سینوزیت بهبود قابل ملاحظه آسم و کاهش نیاز به استفاده از داروهای ضد آسم را به همراه خواهد داشت.

لطفا در مورد درمان سینوزیت هم توضیحاتی بفرمایید؟

سینوزیت اگر عامل ویروسی داشته باشد با مصرف آنتی‌بیوتیک قابل درمان نیست، با این حال اگر عفونت بر اثر باکتری ایجاد شده باشد بیمار باید آنتی‌بیوتیک مصرف کند و مصرف آن را کامل کند زیرا ممکن است عفونت دوباره بازگردد. اگر بیماری علی‌رغم انجام درمان‌های دارویی مناسب رفع نشود، پزشک برای برداشتن بافت بیمار یا پولیپ و یا تسهیل تخلیه سینوس‌ها باید از عمل جراحی استفاده کند. معمولا از جراحی آندوسکوپیک سینوزیت بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که عارضه به درمان‌های دارویی جواب ندهد. هدف اصلی جراحی آندوسکوپی سینوس، بهبود تخلیه سینوس درگیر است. در این عمل، جراح یک آندوسکوپ را وارد بینی می‌کند. آندوسکوپ مورد استفاده برای این عمل یک وسیله انعطاف‌ناپذیر باریک است که دارای چند لنز است. با این وسیله، جراح می‌تواند دهانه کانال‌های تخلیه سینوس را ببیند و هرگونه بافتی که مانع از تخلیه سینوس درگیر شده است را بردارد. این کار تهویه و تخلیه سینوس را بهبود بخشیده و به بازیابی عملکرد طبیعی سینوس هم کمک می‌کند.

گفتگو از: بیتا مهدوی

کد خبر: 69611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =