مراجعه روزانه ۲ هزار بیمار به شلوغ‌ترین مرکز سرپایی چهارمحال و بختیاری

رئیس پلی کلینیک تامین اجتماعی شهرکرد، این مرکز درمانی را تنها پلی‌کلینیک شهرکرد برشمرد که علاوه بر مردمان این شهر، پاسخگوی نیازهای درمانی ساکنان شهرهای اطراف است و با توجه به مراجعه روزانه حدود ۲ هزار نفر به عنوان شلوغ‌ترین مرکز ملکی سرپایی تامین‌اجتماعی در استان شناخته شده است.

دکتر رسول شیریان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مرکز درمانی در سال ۱۳۷۸ با برخورداری از خدمات پزشک عمومی و متخصصان اطفال، داخلی و جراحی عمومی در خیابان مولوی شهرکرد راه‌اندازی شد، افزود: رفته رفته با افزایش جمعیت، فضای فیزیکی این پلی‌کلینیک پاسخگوی تعداد مراجعه‌کننده‌ها نبود و در نتیجه با تلاش و همت مسئولان سازمان، ساختمان جدید مرکز در ۶ طبقه و مساحت ۳ هزار و ۷۱۹ متر مربع در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار کرد: درحال حاضر این مرکز در دو شیفت صبح و عصر فعال است و همه روزه ۶ پزشک عمومی در شیفت‌های صبح و عصر بیماران را پذیرش می‌کنند. در حوزه خدمات تخصصی نیز متخصص اطفال همه روزه در شیفت‌های صبح و عصر و متخصص داخلی، فوق تخصص غدد، متخصص جراحی عمومی و دو دندانپزشک همه روزه در شیفت صبح به مراجعه کننده‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

رئیس پلی کلینیک تامین اجتماعی شهرکرد، گفت: همچنین در این مرکز متخصص عفونی و پوست‌ومو چهار روز در هفته، متخصص نورولوژی سه روز در هفته، متخصص زنان، متخصص نوروسرجری و متخصص گوش‌وحلق‌وبینی دو روز در هفته و نیز متخصص ارولوژی و متخصص چشم یک روز در هفته بیماران را پذیرش می‌کنند. کارشناس مامایی نیز همه روزه در شیفت صبح حضور دارد.

شیریان با اشاره به خدمات پاراکلینیک این مرکز تصریح کرد: این مرکز درمانی از واحدهای تزریقات و پانسمان، اسپیرومتری، داروخانه، رادیولوژی، سونوگرافی و شنوایی سنجی تشکیل شده است. علاوه بر آن اتاق عمل سرپایی و آزمایشگاه واحد نیز دایر است و واحد آزمایشگاه این مرکز به عنوان مرجع، نمونه‌های هورمونی سایر مراکز ملکی را در استان پذیرش می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این مرکز تنها پلی‌کلینیک تخصصی در شهرستان شهرکرد و حتی شهرهای اطراف به شمار می‌رود، میزان مراجعه به این مرکز بسیار چشمگیر است و بسیاری از ساکنان شهرستان‌های همجوار مانند کیار، اردل، بن و سامان که فاقد مرکز ملکی هستند، از خدمات این پلی‌کلینیک بهره‌مند می‌شوند.

رئیس پلی کلینیک تامین اجتماعی شهرکرد، افزود: این امر سبب شده است که پلی‌کلینیک تخصصی شهرکرد با میانگین بار مراجعه روزانه حدود ۲ هزار نفر به شلوغ‌ترین مرکز تخصصی سرپایی در استان تبدیل شود و از طرفی وضعیت مطلوب آب‌وهوایی استان چهارمحال و بختیاری در نیمه اول سال به‌خصوص در فصل تابستان باعث افزایش مسافرت به استان و به تبع آن مراجعه مسافران تحت پوشش بیمه سازمان تامین‌اجتماعی به این مرکز می‌شود.

شیریان اظهار کرد: میزان استقبال از این مرکز به نحوی است که در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار نفر مراجعه به این مرکز اتفاق افتاده است و در ۷ ماه اول سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۳۳۵ هزار و ۴۸۳ نفر از خدمات درمانی این مرکز بهره‌مند شده‌اند.

آمار نیروی انسانی

وی با اشاره به فعالیت تعداد ۶۰ نیروی انسانی در این مرکز، گفت: با توجه به تعداد بالای مراجعه کننده‌ها، درحال حاضر نیازمند جذب یک متخصص ارتوپدی، چشم‌پزشک، دندانپزشک و متخصص رادیولوژی تمام وقت هستیم؛ زیرا متخصص رادیولوژی کنونی به صورت مهمان فعالیت می‌کند.

رئیس پلی کلینیک تامین اجتماعی شهرکرد، تصریح کرد: از طرفی با توجه به اینکه تعداد چهار دستگاه یونیت دندانپزشکی در مرکز وجود دارد و تنها دو یونیت فعال است، ظرفیت به‌کار گیری دو دندانپزشک دیگر در شیفت صبح و چهار دندانپزشک در شیفت عصر وجود دارد.

شیریان ادامه داد: برای جذب این متخصصان، پی‌گیری‌های مستمر از سوی مدیریت درمان استان به عمل می‌آید؛ اما متاسفانه به دلیل مسائلی مانند تغییر تعرفه دستمزد از ۲کا در مراکز علوم‌پزشکی به یک کا در مراکز ملکی، جذب متخصص بسیار دشوار است.

جذب نیروی انسانی؛ مهمترین مسئله

وی با اشاره به مهمترین مسائل این مرکز درمانی افزود: متاسفانه به علت کمبود پزشک در برخی رشته‌ها از جمله دندانپزشکی، گوش‌وحلق‌وبینی و ارولوژی، نوبت‌دهی به بیماران به پایان می‌رسد و این مسئله سبب بروز نارضایتی مراجعه کننده‌ها می‌شود.

رئیس پلی کلینیک تامین اجتماعی شهرکرد، اظهار کرد: از سوی دیگر با وجود افزایش خدمات درمانی و راه‌اندازی بخش‌های جدید طی چند سال اخیر و نیز با توجه به عدم بازنگری به تشکیلات این پلی‌کلینیک (به‌جز واحدهای داروخانه و آزمایشگاه که بازنگری شده است)، در واحدهایی مانند پذیرش، تزریقات و ... با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم.

برنامه‌های آینده

شیریان یکی از مهمترین برنامه‌های آینده این پلی‌کلینیک را راه‌اندازی واحد سونوگرافی به صورت کامل و در تمامی ایام هفته برشمرد و گفت: همچنین جذب پزشکان متخصص، فعال کردن واحد بینایی‌سنجی، جذب دندانپزشک و فعال کردن واحد دندانپزشکی در شیفت عصر و به‌کار گیری یک متخصص داخلی در شیفت عصر، از دیگر برنامه‌های مهم و در دست اقدام این مرکز را تشکیل می‌دهد؛ زیرا هدف نهایی تامین‌اجتماعی جلب رضایت بیماران است.

کد خبر: 56120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =