روش‌های متنوع مهارت‌آموزی نیاز بازارکار است

مهارت به عنوان یکی از ابزارهای کارکردی در دنیای امروز فضای کسب و کار و به ابزار مهم کارجویان در هر سطحی از تحصیلات برای یافتن شغل مناسب شناخته شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، کسب تخصص و مهارت از طریق روش‌های مختلف در قالب طرح‌ها و دوره‌های آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی مهارت‌آموزی از زمان آغاز به کار مراکز آموزشی به عنوان اصلی‌ترین مسیر در دستیابی به مهارت مورد توجه بوده است.

همچنین پیش از شکل‌گیری و تمرکز مهارت‌آموزی در این قالب، روش مرسوم و اثرگذار «استادشاگردی» شاید به عنوان تنها رویه کسب مهارت مطرح بوده است.

استادشاگردی در طی قرن‌ها در کشور ما به عنوان تنها روش دستیابی به مهارت برای اشتغال محسوب شده و افراد معمولاً شغل خود را یا از مسیر شغل پدری و خانوادگی و یا به وسیله امکان استادشاگردی انتخاب می‌کردند.

امروزه اما حتی با وجود کارآمدی نظام جدید آموزش مهارت تحت مراکز مهارت‌آموزی و داده‌های آماری وکیفی این بخش در خروجی بازارکار و همچنین بهره‌مندی نیروی کار و به‌خصوصو دانش‌آموختگان از این فرایند برای کسب مهارت و اشتغال، کارشناسان ایجاد بستر استفاده از روش استادشاگردی را نیز پیشناد می‌کنند.

آمار ۴۰ درصدی مراجعه دانش‌آموختگان به مراکز آموزش مهارت

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۰ درصد افرادی که برای کسب مهارت به مراکز تحت نظارت این سازمان به عنوان متولی مهارت آموزی مراجعه می‌کنند، دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی ناموفق در یافتن شغل مناسب هستند.

مراجعه بالای تحصیلکردگان به مراکز مهارت‌آموزی نشان از ناکافی بودن تحصیلات دانشگاهی برای ورود به بازار کار است که این وضعیت ناشی از نیاز بازار کار و کارفرمایان به افراد دارای مهارت جهت رشد و ارتقاء بهره‌وری است.

سطح بالای اقبال دانش‌آموختگان جهت کسب مهارت علاوه بر اینکه نشان نیاز کارجویان به مهارت برای ورود به بازارکار است، ظرفیت بازارکار در استفاده از روش‌های مختلف مهارت‌آموزی نظیر استادشاگردی را نشان می‌دهد.

تاکید وزیر کار بر احیای نظام استادشاگردی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته در ششمین نشست شورای عالی آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی بر احیای نظام استاد شاگردی با محوریت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و دانشجویان تأکید کرد.

صولت مرتضوی با ابراز خرسندی از اجرای طرح استاد شاگردی و آموزش در محیط کار واقعی از سوی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، اظهار کرد: نگاه ما در وزارتخانه، نگاه به جامعه است و طرح‌های مذکور کمک شایانی به اشتغال جوانان می‌کند.

وی همچنین بر توسعه نهضت مهارت‌افزایی در گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد

استادشاگردی سبک گذشته مهارت‌آموزی

رییس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار درباره وجود تناقض بین نرخ بالای و بیکاری و کمبود نیروی کار در کشور گفت: در حال حاضر با یک تناقض در بازار کار کشور مواجه هستیم که این اتفاق در واقع خروجی، عدم توجه به مهارت‌آموزی در حین تحصیل و سیاست‌های اشتباه در نظام آموزشی کشور است و شرایطی را موجب شده که «نیروی کار نداریم اما بیکار زیاد داریم».

فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار کرد: موضوع مهارت‌آموزی از گذشته در قالب مسائلی مانند استاد شاگردی مطرح بوده و در شرایط امروزه کسب و کار اگر فردی خواهان ورود به بازار کار است باید اقدامات لازم در راستای کسب مهارت را در دستور کار داشته باشد.

وی افزود: نظام آموزشی در کشور با نگاه به روند حرکتی و دیدگاه کشورهای در حال توسعه در خصوص تمرکز بر استفاده از امر مهارت‌آموزی، می‌تواند معضلاتی مانند مدرک پروری و ایجاد توقعات در بین افراد تحصیلکرده غیرماهر را تشخیص داده و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کند.

این کارشناس حوزه بازار کار ادامه داد: زمانی که با افزایش جمعیت در دهه ۶۰ مواجه شدیم، باید فکری برای ایجاد بازار کار در کشور برای این جمعیت در آینده می‌کردیم اما شرایط اقتصادی که نتیجه تحریم و سوء مدیریت‌هاست، منجر به تولید اشتغال نشده، زمینه‌ اشتغال در کارگاه‌ها از بین رفته و مشکل اشتغالزایی را به وجود آورده است.

ضرورت حضور نمایندگان کارگری در تدوین سیاست‌های مهارتی

محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه اگر نگاهی به کشورهای توسعه یافته داشته باشیم اهمیت مهارت‌آموزی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این حوزه در مباحث کار و اشتغال را متوجه خواهیم شد، افزود: در کشورهای توسعه یافته، نوجوانان و جوانان در مدارس باید دوره‌هایی را در ارتباط با مهارت‌های مختلف طی کنند و در واقع موضوع مهارت برای افراد در دوره‌های مختلف نهادینه می‌شود.

وی بیان کرد: البته توجه به موضوع مهارت در نظام قدیم آموزشی وجود داشت و در دوران دبیرستان، یک روز در هفته تحت عنوان حرفه‌آموزی، دانش‌آموزان به یادگیری شغل‌های مختلف مشغول بودند و این مهم با نظارت مستقیم مدرسه صورت می‌گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران ادامه داد: البته در یک دهه اخیر طرح‌هایی مانند استاد شاگردی و کارورزی توسط دولت در زمینه آموزش‌های مهارتی نیز اجرا شد که عدم توجه و تطابق لازم این طرح‌ها با چارچوب قانون کار و دخالت ندادن نظر تشکلات کارگری در این خصوص، خروجی پیش‌بینی شده را به میزان کافی از این طرح‌ها شاهد نبودیم.

این فعال حوزه کارگری تصریح کرد: بحث حرفه‌آموزی کارگران شاغل در کارگاه‌ها در مقطع خاصی موفقیت‌هایی را موجب شده بود، اما از آنجا که در موضوع امنیت شغلی در کشور مشکلات اساسی وجود دارد و ارتباط مستقیم این امر با مهارت‌آموزی قابل درک است، موضوع حرفه‌آموزی در دهه اخیر بسیار کمرنگ‌تر از گذشته دنبال شده است.

ظرفیت‌های گسترده و آزموده شده مسئله مهارت‌آموزی و ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی در راستای برآورده کردن نیازهای امروز و آتی بازار اشتغال باید نقطه تمرکز سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان بخش‌های اشتغال و مهارت باشد.

بهره‌مندی از روش‌های متنوع آموزش مهارت علاوه بر امکان جذب نیروی کار و کارجویان برای فراگیری مهارت و تبدیل شده به افراد ماهر، ارتقاء و رشد بهره‌وری تولید و نیروی کار را با استفاده از چاشنی مهارت فراهم خواهد کرد.

کد خبر: 56246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =