کمبود برخی اقلام دارویی و افزایش قیمت برخی داروهای غیربیمه‌ای

سرپرست معاونت خرید راهبردی مدیریت درمان استان چهارمحال و بختیاری ضمن اعلام آخرین وضعیت تسویه مطالبات مراکز طرف قرارداد، به تبیین چالش‌های اجرای طرح دارویاری پرداخت و گفت: چالش اصلی برای بیمه‌ها، افزایش چند برابری هزینه‌ها و برای بیماران، کمبود برخی اقلام دارویی و افزایش قیمت برخی داروهای غیربیمه‌ای است.

ایرج محمدی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، در تشریح آخرین وضعیت پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد به‌ویژه داروخانه‌ها باتوجه به اجرای طرح دارویاری اظهار کرد: مطالبات مراکز دانشگاهی با استفاده از اوراق گام تا پایان فروردین، داروخانه‌ها تا پایان مهرماه، مراکزپاراکلینیک تا پایان سال ۱۴۰۰، پزشکان و درمانگاه‌های غیر دانشگاهی تا پایان مرداد ۱۴۰۱ و مراکز آزمایشگاهی تا پایان مرداد ۱۴۰۱ تسویه شده است.

وی با اشاره به میزان رشد نسخ دارویی و هزینه های دارویی آن گفت: میزان رشد هزینه های دارویی طی بازه اجرای طرح دارویاری حدود سه برابر بوده است.

سرپرست معاونت خرید راهبردی مدیریت درمان استان چهارمحال و بختیاری همچنین در پاسخ به اینکه آیا نظارت و بازرسی بر روند اجرای طرح دارویاری، رسیدگی و پرداخت نسخ انجام می‌شود؟ گفت: بله، رسیدگی با بازرسی محسوس و نامحسوس از مراکز درمانی به‌ویژه داروخانه‌ها به طور مستمر انجام می‌شود تا شاهد اجرای مطلوب طرح باشیم.

محمدی افزود: تخلفات پراکنده در سطح دارو خانه‌ها صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به استفاده از کدملی غیر و تجویز نسخه فرمایشی اشاره کرد که به کمیته فنی ارجاع داده شده‌اند.

وی به چالش‌های اجرای طرح دارویاری نیز اشاره و عنوان کرد: چالش اصلی برای بیمه‌ها، افزایش چند برابری هزینه‌ها و برای بیماران، کمبود برخی اقلام دارویی و افزایش قیمت برخی داروهای غیربیمه‌ای است. به عنوان مثال پرداختی برای آمپول دنوزومب ۶۰ میل، قبل از اجرای طرح ۸.۵۰۰.۰۰۰ ریال بوده است و پس از اجرای طرح بین ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ریال تا ۴۵.۰۰۰۰۰۰ ریال رسیده است.

سرپرست معاونت خرید راهبردی مدیریت درمان استان چهارمحال و بختیاری همچنین درباره مصوبه دولت مبنی بر تکمیل پوشش خدمات بیمه‌ای ناباروری در اوایل شهریورماه جاری و روند اجرای دستورالعمل های پوشش خدمات ناباروری در استان چهارمحال و بختیاری گفت: بسته حمایتی و پوشش خدمات ناباروری تدوین و ابلاغ شده است. با تنها مرکز ناباروری استان، عقد قرارداد انجام شده و تا کنون ۱۵۷ پرونده ناباروری در واحد خسارات رسیدگی شده است.

محمدی به این پرسش که «یکی دیگر از اقدامات سازمان تامین اجتماعی پوشش ۴۳ قلم داروی جدید بیماران خاص و پوشش خدمات توانبخشی بیماران مبتلا به اوتیسم بوده، آخرین وضعیت تشکیل پرونده و رسیدگی به اسناد پزشکی در این بخش ها چگونه است؟ » اینگونه پاسخ داد: برای کلیه داروهای تحت پوشش از جمله داروهای جدید در صورت مراجعه بیماران پرونده تشکیل شده و می‌شود.

وی افزود: خدمات مورد تعهد بیماران اوتیسم نیز در صورت مراجعه پرداخت می‌شوند که تا کنون صورت حسابی در این زمینه ارائه نشده است.

کد خبر: 56250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =