چهار میلیون بیمه‌شده بهره‌مند از بیمه‌های خاص

براساس جدیدترین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال ۱۴۰۰، چهار میلیون و ۳۵۵ هزار و ۵۹۳ نفر به عنوان بیمه‌های خاص از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق آمارهای جدید، بیشترین بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین اجتماعی مربوط به بیمه‌شدگان اجباری با ۶۹ درصد، بیمه‌شدگان خاص با ۲۹ درصد، بیمه بیکاری و توافقی هم هرکدام یک درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند.

بیمه‌شدگان خاص تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ۳ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۱۶۸ هزار نفر را مردان و ۸۵۰ هزار و ۴۲۵ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

طبق خروجی آمارهای موجود، تعداد بیمه‌شدگان خاص در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد چشمگیری داشته است به طوری که آمار در سال ۱۳۹۹ حدود چهار میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۵۳ نفر بوده است.

همچنین تعداد افراد بیمه‌شده خاص تحت پوشش این سازمان با افراد تبعی به آمار هفت میلیون و ۲۱۹ هزار و ۹۴۰ نفر می‌رسند.

بیشترین و کمترین بیمه‌شدگان خاص

بیمه‌های خاص شامل بیمه‌شدگان از میان بافندگان، رانندگان، کارگران ساختمانی، باربران، خادمان مساجد و کارفرمایان صنفی به شمار می‌روند.

بیشترین آمار بیمه‌های خاص مربوط در استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، گیلان، آذربایجان غربی و البرز از سازمان تأمین اجتماعی خدمات دریافت می‌کنند.

همچنین کمترین تعداد افراد بیمه شده تحت پوشش بیمه‌های خاص مربوط به استان‌های ایلام، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، هرمزگان، سیستان وبلوچستان و بوشهر است.

دولت تأمین‌کننده بخشی از حق بیمه مربوط به بیمه‌های خاص

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به تعداد بیمه‌شدگان خاص تحت پوشش سازمان افزود: در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر از جمعیت کشور در زمره بیمه‌شدگان خاص تحت پوشش تأمین‌اجتماعی هستند که به موجب قانون، بخشی از حق بیمه آنان از محل کمک بیمه‌ای دولت تأمین‌ می‌شود.

میرهاشم موسوی اظهار داشت: اقشاری مانند رانندگان، زنان سرپرست خانوار و قالیبافان از جمله افراد مشمول این بیمه‌های خاص هستند که به اندازه‌ ابلاغ منابع مورد نیاز به سازمان تأمین‌اجتماعی در بودجه سالانه کشور این افراد تحت پوشش بیمه‌ قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: تأمین‌اجتماعی ماهیانه ۳۵ هزار میلیارد تومان برای ایفای تعهدات خدمت‌رسانی برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش هزینه می‌کند.

معافیت بیمه‌ای برای بیمه‌شدگان بدون کارفرما

هیأت ‌وزیران در اجرای حکم مندرج در بند (ز) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درباره نحوه معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما در سازمان تأمین‌اجتماعی براساس دهک‌های درآمدی، آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون را با هدف ساماندهی اقشار تحت پوشش بیمه‌ای مشمول کمک دولت، به تصویب رساند.

گروه‌های هدف آیین‌نامه اجرایی مصوب هیأت ‌وزیران، بیمه‌شدگان فاقد کارفرما در سازمان تأمین‌اجتماعی شامل قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار (کددار)، رانندگان حمل‌ونقل عمومی ‌درون شهری و برون‌شهری، خادمین ثابت مساجد، مداحان، کارگران باربر، زنبورداران، صیادان استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور، اصناف کم‌درآمد، هنرمندان و روزنامه‌نگاران و نویسندگان مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌هستند.

همچنین مددجویان و زنان سرپرست‌ خانوار و بدسرپرست تحت پوشش کمیته‌ امداد امام ‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، مربیان مهدکودک و راهنمایان گردشگری مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دیگر گروه‌های هدف این آیین‌نامه هیأت دولت بوده که به موجب قوانین و مقررات مربوطه از معافیت بیمه‌ای برخوردار شده یا می‌شوند.

بیمه‌شدگان خاص با ۱۲ گروه تحت پوشش تأمین اجتماعی

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بند «ز» تبصره ۱۷ قانون بودجه آمده است که در اجرای ماده (۲۹) قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت و بند «ت» ماده (۲) قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ساماندهی و پایداری صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و کاهش وابستگی آنها به بودجه عمومی، ساماندهی معافیت‌های بیمه‌ای کارگران دارای کارفرما و بیمه‌شدگان بدون کارفرما انجام ‌می‌شود.

محمد محمدی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: بند «ز» تبصره (۱۷) بیشتر درباره معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما است و براساس این بند همه بیمه‌شدگان خاص با ۱۲ گروه شامل رانندگان، زنان سرپرست ‌خانوار، مددجویان، کارکنان مراکز توانبخشی، مربیان مهدکودک، زنبورداران، صیادان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد دهک‌بندی می‌شوند.

وی بیان داشت: این گروه‌های تعیین شده براساس دهک‌بندی انجام شده از معافیت‌های بیمه‌ای طبق دهک‌ها استفاده خواهند کرد و طبق تدوین آیین‌نامه اجرایی توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از تصویب هیأت وزیران به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: بر اساس بند «ز» تبصره (۱۷) قانون بودجه، دهک یک تا چهار از معافیت کامل برخوردار و میزانی که در طول دوره‌های اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از معافیت‌های بیمه‌ای برخوردار بوده، طبق روال قبلی استفاده می‌کنند.

محمدی بیان داشت: دهک پنجم نیز سه درصد از دهک‌های یک تا چهار کمتر شده و در نهایت برای رانندگان ۱۰.۵ درصد، سایر گروه‌های خاص هفت درصد، صیادان، قالیبافان، باربران و خادمین مساجد ۱۷ درصد و دهک ۶ به بعد نیز سه درصد کمتر شده، دهک هفتم هم سه درصد کاهش یافته و در نهایت از دهک هشت به بعد معافیت این گروه‌ها منتفی است.

وی ادامه داد: با اجرای دهک‌بندی به طور کامل و با در نظر گرفتن همه گروه‌های هدف مانند رانندگان، زنان سرپرست خانوار، صیادان و قالیبافان و ورود تدریجی آنها، شاید افراد مشمول بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شوند.

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: اکنون یک میلیون و ۳۱۴ هزار نفر مشمول کمک دولت ماده (۷) قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: البته در قانون پیش‌بینی شده و با انجام دهک‌بندی از محل ساماندهی یا حذف فرد جدید و ساماندهی و جایگزینی، پیش‌بینی جایگزینی در حدود ۳۰۰ هزار نفر صورت گرفته و افراد جدید پشت خطی مشمول ماده (۷) قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار خواهند گرفت.

تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان خدمات‌دهنده در عرصه بیمه‌ای اکنون ۴۵ میلیون نفر را در قالب ۵۳ درصد جمعیت خدمات گسترده بیمه‌ای و درمانی ارائه می‌دهد.

کد خبر: 56284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =