تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار؛ نیاز اشتغال

فضای کسب و کار و سیاست‌گذاری حوزه اشتغال‌زایی برای آغاز در مسیر تحقق نیازمند تسهیل فرایندهای مرتبط با صدور مجوزهای کسب و کار است.

به گزارش آتیه آنلاین، هراندازه که تسهیل‌گری در خصوص شروع فعالیت کسب و کار صورت گیرد، به شرط حمایت‌های قانونی و الزامات دیگر بازارکار احتمال موفقیت در حوزه مربوطه بالاتر است.

دولت سیزدهم با تسلط به این مسئله که در طی دهه‌های گذشته عدم همراهی و تعامل دستگاه‌های متولی مشاغل در خصوص صدور سریع مجوزهای کسب و کار چالش‌هایی را برای افرد علاقمند به حضور در بازارکار موجب شده است، تسهیل صدور مجزوهای کسب و کار را در دستور کار قرار داد.

مشاغل خانگی نیز با گستره وسیع فعالیت در بخش‌های مختلف کسب و کاری مشمول مسئله تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار شد و جمع بزرگ فعالان و شاغلان این بخش را برای توسعه کسب و کار ترغیب کرد.

صدور ۷۰هزار مجوز مشاغل خانگی در هفت ماهه ۱۴۰۱

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم با اشاره به صدور و ثبت در سامانه حدود ۷۰ هزار مجوز مشاغل خانگی در مدت هفت ‌ماهه می‌گوید: امیدواریم این مجوزها ایجاد و توسعه اشتغال پایدار را در حوزه مشاغل خانگی به دنبال داشته باشد.

صولت مرتضوی همچنین با بیان اینکه مشاغل خانگی باید به عنوان یکی از محورهای اساسی در حوزه اقتصاد خانه‌محور دیده شود، افزود: اکنون در حدود ۴ درصد فرصت‌های شغلی در اختیار مشاغل خانگی است.

وزیر کار دولت سیزدهم در حاشیه چهل‌وهفتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در پاسخ به پرسش خبرنگار آتیه‌آنلاین در خصوص پیش‌بینی سهم مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور گفت: هدفگذاری وزارت کار ارتقاء سهم‌ مشاغل خانگی به ۲۰ درصد مجموع اشتغال کشور است.»

مرتضوی معتقد است؛ سیاستگذاری و برنامه‌ریزی گسترده در ارتباط با توسعه مشاغل خانگی و حرکت به سوی سهم پیش‌بینی شده این حوزه در دستور وزارت کار قرار دارد.

صدور آنی ۹۵ درصد مجوز مشاغل خانگی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در دولت مردمی سیزدهم شاهد رویکرد تحولی در تسهیل صدور مجوزهای مشاغل خانگی هستیم، می‌گوید: بر این اساس مجوز بیش از ۹۵ درصد رسته‌های مشاغل خانگی به صورت آنی صادر می‌شود.

به گفته محمود کریمی بیرانوند، حدود ۷۰ درصد مخاطب مشاغل خانگی را جامعه زنان تشکیل می‌دهند و در دوران تصدی این دولت شاهد رشد ۱۰۰ درصدی اعتبارات ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی هستیم.

وی با بیان اینکه مهارت اصل اساسی اشتغال‌آفرینی محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: پوشش حداکثری رشته‌های مهارت‌آموزی رابطه مستقیمی با توسعه اشتغال کشور دارد.

پیشتازی وزارت کار صدور مجوزهای مشاغل خانگی

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور می‌گوید: وزارت کار، پیشتاز صدور مجوزهای مشاغل خانگی از نظر تعداد و سرعت صدور در بین سایر وزارتخانه‌هاست.

آزیتا همتیان در این راستا می‌گوید: از زمان شروع فرآیند تسهیل‌گری صدور مجوزها در حوزه مشاغل خانگی، ۱۲۸ هزار و ۵۱۵ فقره مجوز صادر شده است.

به گفته وی، بر اساس گزارش هیات مقررات زدایی در بازه زمانی ششم فروردین ۱۴۰۱ تا پنج آبان ۱۴۰۱، بیش از ۷۰ هزار فقره مجوز صادر کرده‌ایم، لذا می‌توانیم ادعا کنیم که وزارت کار پیشتاز در صدور مجوز مشاغل خانگی از نظر تعداد و سرعت صدور در بین سایر وزارتخانه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه از ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ مجوزهای رشته‌های ثبت محور (آنی) از درگاه ملی مجوزهای کسب وکار صادر شده‌اند، می‌گوید: بیشترین حجم مجوز با اختلاف حداکثری از بقیه دستگاه‌های صادر کننده مجوز مشاغل خانگی صادر شده و در این زمینه رتبه اول را کسب کرده‌ایم و برای اولین بار در خصوص صدور مجوزهای کسب و کار، مجوز آنی در حوزه مشاغل خانگی صادر شده است.

وی، تسهیل‌گری و مانع‌زدایی در صدور مجوزهای کسب‌وکار، به‌ویژه مجوز مشاغل خانگی را از جمله دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه اشتغال‌زایی دانست.

همتیان اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ اعتباراتی از طرف بانک مرکزی به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات، در اختیار فعالان خانگی که دارای مجوز فعالیت در رشته‌های خانگی هستند قرار گرفت.

ضرورت پایش صدور مجوزهای کسب و کار خانگی

کارشناس حوزه بازار کار در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر اثرات مثبت اجرای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مدت یک‌ساله ابتدای تصدی دولت سیزدهم گفت: صدور مجوزهای کسب و کار به دلیل تصمیم‌سازی بهینه نیازمند پایش جدی توسط دولت و نهادهای متولی حوزه اشتغال و کسب و کار است.

حمید حاج اسماعیلی تصریح کرد: در خصوص مشاغل خانگی نیز متناسب با مواد غذای یا صنایع دستی تولید شده باید با استفاده از بستر ایجاد شده در حوزه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اقدام لازم را انجام داد.

وی افزود: در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی باید این بخش مولد جامعه کار و تولید را به سازمانهای مربوطه متصل کرده و با تعریف مجوزهای خاص برای آنها امکان گسترش فعالیت و اشتغال قانونی را برای این افراد فراهم کنند.

این فعال حوزه بازارکار اضافه کرد: در واقع بستر ساماندهی برای اینگونه مجوزها باید در چارچوب سامانه ملی مجوزها ایجاد شده و نهایتاً این فعالیت‌ها بهبود فضای کسب و کار را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: 56365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =