۵۳ بیماری صعب‌العلاج و سخت تحت پوشش و حمایت دولت

مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت از تحت پوشش قرار دادن و حمایت دولت از ۵۳ بیماری صعب العلاج و سخت متابولیک ارثی خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر «کوروش اعتماد» مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت صبح امروز (دوشنبه ۲۸ آذرماه) در حاشیه همایش کشوری برنامه ژنتیک اجتماعی اظهار کرد: هدف از این همایش تبیین ابعاد مختلف برنامه جوانی جمعیت در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، مصوبات دولت و مجلس بوده و بر این اساس سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای اجرایی کردن برنامه جوانی جمعیت تبیین شود.

وی افزود: ما در قالب این برنامه به دنبال این هستیم که اگر قرار است مادری باردار و فرزندی به دنیا بیاید چه تمهیداتی اندیشیده شده تا منجر به تولد یک نوزاد سالم شود و اگر خدای ناکرده فرزند متولد شده بیماری‌های مادرزادی و یا زمینه‌ای داشته باشد بتوانیم این نوزاد را به موقع شناسایی و بیماری‌های زمینه‌ای را تشخیص دهیم و به ارائه خدمات بپردازیم.

اعتماد تصریح کرد: خوشبخانه دولت سیزدهم در راستای برنامه حمایت از خانواده و افزایش جمعیت، ۵۳ بیماری صعب العلاج و سخت متابولیک ارثی را تحت پوشش و حمایت قرار داده است و خدمات درمانی و آزمایشی رایگان ارائه می‌شود. اگر سیاست دولت بر باروری است همه تمهیدات را نیز در نظر گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای اداره ژنتیک دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی از موفقیت‌های ما در زمینه بیماری تالاسمی بوده است؛ چرا که در سنوات گذشته سالانه حدود ۲ هزار مورد نوزاد مبتلا به تالاسمی در کشور به دنیا می‌آمد که علاوه بر سختی‌هایی که برای خانوار به بار می‌آورد بار مالی زیادی نیز به دنبال داشت که اکنون وزارت بهداشت در این خصوص موفقیت ۹۰ درصدی داشته و در حال حاضر متولدین تالاسمی در سال به کمتر از ۲۰۰ مورد در کشور رسیده است.

اعتماد اضافه کرد: یکی دیگر از دستاوردهای وزارت بهداشت غربالگری نوزادان برای بیماری فنیل کتونوری است که اگر به موقع تشخیص داده شود این نوزادان، علاوه بر رشد خوب، دچار عقب ماندگی‌های ذهنی نخواهند شد و زندگی طبیعی خواهند داشت.

وی گفت: این بیماری حدود ۱ مورد در هر ۸ هزار تولد زنده اتفاق می‌افتد که با اجرای برنامه ژنتیک اجتماعی در کشور، این بیماری به موقع تشخیص و از عوارض و معلولیت‌های ناشی از آن جلوگیری می‌شود.

کد خبر: 56377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =