کودک ۵.۵ ساله ساوجی جان ۳ بیمار را نجات داد

با هماهنگی بیمارستان تامین‌اجتماعی شهید دکتر چمران ساوه، یک کودک ۵.۵ ساله به نام کیان مرادیان که مرگ مغزی شده بود با اهدای عضو، جان سه بیمار نیازمند را نجات داد.

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی شهید چمران ساوه در گفتگو با آتیه‌آنلاین با بیان این خبر افزود: بیمار پسری ۵.۵ ساله بود که در تاریخ بیست و هفتم آذر ساعت ۸.۵ صبح درحالی که ایست قلبی تنفسی داشت، توسط والدین خود به بیمارستان چمران منتقل شد.

دکتر مهسا صابری، اضافه کرد: براساس گفته‌های والدین؛ وقتی مادر کودک برای خرید نان به خارج از منزل می‌رود، کودک به دنبال مادر وارد بالکن شده و سر خود را از نرده‌ها عبور می‌دهد. اما گردن او در بین نرده‌های بالکن گیر کرده و کودک دچار خفگی می‌شود. کسی متوجه این اتفاق نمی‌شود تا اینکه مادر به منزل بازگشته و جسم بی‌جان فرزندش را در بالکن پیدا می‌کند. با انتقال کودک به بیمارستان حدود ۵۰ دقیقه عملیات احیای قلب و ریه برای او انجام شد و بیمار به حیات خود بازگشت.

وی گفت: برای انجام مراقبت‌های بعدی، بیمار به ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) وصل و به بخش ICU منتقل شد. در این بخش با انجام مشاوره‌های پزشکی از سوی متخصصان اطفال و جراحی عمومی، وضعیت سلامت او تحت کنترل بود که کودک دچار تشنج‌های مقاوم به درمان شد و با وجود اینکه پس از گذشته ۲۴ ساعت تشنج او کنترل شده بود، اما در تاریخ سی‌ام آذر مرگ مغزی او به تایید جراح مغز و اعصاب رسید. همچنین مشاوره‌های قلب و مغز کودک نیز توسط متخصصان انجام شد و نوار مغزی او مرگ او را تایید کرد.

رئیس بیمارستان شهید چمران ساوه، اضاه کرد: پس از مرگ مغزی کودک، مراتب را به دانشگاه علوم‌پزشکی اعلام کردیم و کارشناسان آموزش دیده این دانشگاه برای انجام امر خیر اهدای عضو، با والدین بیمار گفتگو کردند.

صابری ادامه داد: با وجود اعلام مرگ مغزی، اما والدین کودک اصرار داشتند که پزشک دیگری خارج از بیمارستان نیز او را معاینه کند که برای این منظور یک متخصص مغز و اعصاب از بیرون فراخوانده شد و این متخصص نیز مرگ مغزی او را تایید کرد.

وی افزود: وقتی والدین از مرگ مغزی فرزند خود اطمینان یافتند، راضی شدند که اهدای عضو را انجام دهند. برای این منظور کودک به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد و اطلاع یافتیم که تاکنون هر دو کلیه و کبد او پیوند شده است.

رئیس بیمارستان شهید چمران ساوه، در پایان گفت: هرچند تحمل درد از دست دادن فرزند بسیار جانکاه است؛ اما انجام این عمل نیکوکارانه تا حدی می‌تواند در کاهش آلام والدین موثر واقع شود و امید است که این عمل خیر بین مردم فرهنگ‌سازی شود. به ویژه ترویج اهدای عضو کودکان نیاز به تلاش بیشتری دارد؛ زیرا برخی از بزرگسالان خود دارای کارت اهدای عضو هستند که تصمیم‌گیری اهدا را برای بازماندگان آسان می‌کند؛ اما تصمیم‌ برای اهدای عضو کودکان برعهده والدین قرار دارد که امیدواریم در مسیر صحیح خود قرار گیرد.

کد خبر: 56653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =