جلوگیری از حوادث کار مانع تحمیل هزینه بر سازمان تأمین اجتماعی می‌شود

عضو شورای عالی حفاظت فنی با اشاره به هزینه حوادث ناشی از کار برای تأمین اجتماعی گفت: این سازمان به عنوان نهاد اصلی بیمه‌گر نیروی کار، به واسطه آسیب‌های شغلی کارگران و در راستای تعهدات بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی به جامعه کار، هزینه‌های بسیاری را متحمل می‌شود.

هادی ساداتی در گفتگو با آتیه آنلاین افزود: در واقع ارتباط مستقیمی بین حوادث ناشی از کار، آسیب جسمی و روحی به جامعه کارگری و رشد هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد. به همین دلیل این سازمان باید سیاست‌های ناشی از کاهش حوادث شغلی را برای صیانت از حقوق بیمه‌شدگان و افراد تحت پوشش درنظر داشته باشد.

الزام توسعه آموزش ایمنی نیروی کار

این فعال حوزه کار بیان کرد: برنامه‌ریزی مربوط به مسئله آموزش نیروی کار در حوزه ایمنی و رعایت موارد کاهش‌دهنده و پیشگیری از آسیب‌های شغلی باید به عنوان اولویت سیاست‌گذاران کار و تولید مورد توجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع آموزش ایمنی محیط کار در امتداد فرهنگ‌سازی ایمنی کارگاهی نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد روند کاهشی حوادث ناشی از کار و آسیب‌های مربوطه بر عهده دارد، اضافه کرد: فرهنگ‌سازی به عنوان یک راهبرد پایه‌ای در بلند مدت حافظ جان نیروی کار خواهد بود.

ساداتی ادامه داد: کارگران و کارفرمایان با میزان سطح ایمنی کارگاهی ارتباط مستقیم دارند و ملاک آماری آسیب‌های شغلی با حوادث روی داده برای نیروی کار محاسبه می‌شود.

این کارشناس حوزه ایمنی گفت: پس از ارائه آموزش‌های ایمنی محیط کار به کارگران و کارفرمایان و ارتقاء سطح دانش علمی و تجربی آنها در حوزه ایمنی کارگاهی، حتماً روند کاهشی حوادث شغلی موجب پایین آمدن نرخ فوت و آسیب‌های جسمی و روحی به کارگران می‌شود.

عضو شورای عالی حفاظت فنی کار افزود: در ادامه مسائل آموزش ایمنی، مسئله نظارت گسترده بر اعمال قوانین و مقررات ایمنی کارگاه‌ها و تأمین محیط کار ایمن توسط کارفرمایان و همچنین اجرای رفتارهای ایمن کارگران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

با متخلفان ایمنی کارگاهی برخورد قانونی شود

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: برخوردهای قاطع قانونی با کارگاه‌های متخلف در حوزه رعایت نکات ایمنی موضوعی است که بیشتر باید مورد توجه مجریان قانون قرار گیرد.

به گفته ساداتی، گاهی حتی در جریان تذکرات ناظران و بازرسان حوزه کار به کارگاه‌ها، رفع موارد خلاف ایمنی و افزایش سطح ایمنی کارگاهی محقق نمی‌شود و صرفاً برخوردهای مطابق قانون اثربخش خواهد بود. در واقع شاید عدم امکان برخورد اثرگذار با متخلف حوزه ایمنی را بتوان به عنوان خلاء قانونی این بخش به حساب آورد.

وی در ادامه گفت: حتی در صورت وقوع یکی از عوامل اشاره شده در مورد رعایت‌نشدن شرایط ایمنی کارگاه‌ها و کارخانجه‌ها این امکان به وجود می‌آید که حوادث بزرگ کارگاهی ایجاد شده و جان نیروی کار به خطر بیافتد.

این فعال حوزه ایمنی بیان کرد: آموزش و نظارت بر رعایت ایمنی کارگاه‌ها در مورد مسائل مرتبط با این حوزه از درجه اهمیت بیشتری برخوردارند و سپس تأمین و تجهیزات به‌روز و حذف ابزار مستهلک نقش اساسی در کاهش حوادث ناشی از کار خواهد داشت.

کد خبر: 56706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =